۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۴
کد خبر: ۴۱۳۴۴
در همایش یکسال پس از زلزله :
یکی از مدیران و فعالان اجتماعی هلال احمر گفت: چنان چه سازمان مدیریت بحران منحل شود، هیچ اتفاقی نمی افتد، چرا که به این سازمان بی توجهی می شود .
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، حمیدرضا سلیمان نژاد روز چهارشنبه در همایش «یکسال پس از زلزله کرمانشاه: تجربه ها و سیاست ها» اظهار کرد: سازمان مدیریت بحران همسو با سازمان پدافند غیرعامل است و به همین دلیل می توان این دو سازمان را به صورت یگانه زیر مجموعه حاکمیت دایر کرد.
سلیمان نژاد اظهار کرد : ما در تمام بحران ها یک بانک (پایگاه) اطلاعاتی نداریم. در منطقه ای که یک زلزله رخ می دهد، حتی مشخص نیست که به چه کسی باید خدمات تعلق گیرد؟
وی گفت: سازمان مدیریت بحران نتوانسته است طی یک فرایند 40 ساله سوله هایی که در مجموعه هایی نظیر ورزشگاه آزادی و... وجود دارد را در سطح شهر پخش نماید. مکان هایی که مردم زلزله زده را حداقل تا 24 ساعت می تواند اسکان دهد.
وی اظهار کرد : امروزه علاوه بر بحران های طبیعی، سیاسی و اجتماعی را نیز شامل می شود و یکی از بزرگ ترین چالش های مدیران ما در حواث آینده، ورود نیروهای مردمی و خیرینی است که آموزش های رسانه ای ندیده اند و مستعد بحران آفرین در هر منطقه اند.
این فعال اجتماعی در پایان گفت : ما در مشارکت های مردمی ضعیف عمل کرده ایم.

**مدیریت بحران در هر زمانی که به مردم واگذار شد، موفق بوده است
عزت الله سام آرام که در زمین لرزه های متعدد ایران به عنوان مددکار و کمک به آسیب دیدگان حضور داشته است، در این همایش به مقایسه مدیریت بحران هنگام وقوع زلزله در مقاطع مختلف پیش و پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: مدیریت بحران در زمانی که به مردم واگذار شد، موفق بوده است.
وی افزود: در زمین لرزه طبس بحث ها بر سر ساختن شهر فردوس که با خاک یکسان شده بود به کشمکش انجامید و سرانجام مردم در یک نقطه و دولت در نقطه ای دیگر به بازسازی مشغول شدند و در نهایت مشخص شد که نظر مردم برای ساخت این شهر صحیح بوده است.
این استاد دانشگاه گفت: در زمین لرزه رودبار که به جای مردم، دولت مدیریت را در دست گرفت، فاجعه به بار آمد و این زمانی بود که تازه نهادهای مدنی در ایران شکل گرفته بود و مردم با مشاهده این نهادها، فضای مناسبی را برای استقرار آنان در اختیارشان گذاشته بود.

**آماده نبودن کشور در مقابل حوادثی که می دانیم رخ می دهد، غیر طبیعی است
محمود جمعه پور در این همایش گفت: علم می گوید در جایی که یک بار زلزله بیاید، بار دیگرهم در آن مناطق رخ می دهد. بنابراین زلزله در تهران هم پیش خواهد آمد.
وی در باره قابل پیش بینی بودن زمین لرزه ها، گفت که پاسخ به این پرسش مثبت است، اما این پیش بینی ها تنها در حد دو دقیقه است.
این استاد دانشگاه افزود: اگر مدیریت شهرها قادرند در مدت دو دقیقه شهر را خالی کنند، می توان گفت که زمین لرزه ها قابل پیش بینی هستند.
جمعه پور گفت: آماده نبودن کشور در مقابل زلزله و در واقع برای وضعیتی که می دانیم حتما رخ می دهد، غیر طبیعی است
وی افزود: همانطور که مردم در جامعه و در مقابل دولت مسوولیت هائی را دارند، دولت ها نیز در برابر مردم وظایف و مسوولیت هائی دارند که باید به آن عمل کنند.
این استاد دانشگاه گفت: دولت ها در مدیریت های کلان مانند زلزله مسوولیت سنگینی دارند و وظیفه دارند که برای کاهش خطرات و خسارات برنامه ریزی کنند.
وی به برخی مصداق ها در باره مدیریت بحران پرداخت و گفت: بعد از زلزله رودبار قانونی تصویب شد که اگر همان قانون در باره مقاوم سازی ساختمان ها رعایت می شد از بسیاری از خسارات کاسته می شد
وی افزود: در ژاپن زلزله های بیش از 8 ریشتر و 9 ریشتر رخ می دهد، اما کمترین خسارات را به بار می آورد و دلیل آن زیرساخت های مناسب است.
این استاد دانشگاه گفت که ژاپنی ها در زیر زمین تجهیزات و امکاناتی در حد یک شهر را برای استفاده در مواقع حادثه ساخته اند، اما در ایران با وجود اینکه می دانیم ایران زلزله خیز است، بعد از یک زمین لرزه همه برنامه ریزی ها را فراموش می کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر