۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۴۰۹۵
گروهی از حقوقدانان برجسته بین‌المللی بر غیرقانونی بودن تحریم‌های تحت رهبری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که به دلیل دنبال کردن برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌یی علیه تهران اعمال شده‌، تاکید کردند.

مساله تحریم‌های ضدایرانی در همایش «تحریم‌های یک‌جانبه و حقوق بین‌الملل؛ دیدگاه‌ها در رابطه با مشروعیت و عواقب» که در تاریخ ۲۰ تیر در لاهه برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

بنا بر گزارش شبکه خبری پرس.تی.وی، کاظم غریب‌آبادی سفیر ایران در هلند گفت که قضات دادگاه‌های بین‌المللی، اساتید حقوق بین‌الملل از دانشگاه‌های اروپایی و آسیایی و همچنین محققان در این همایش شرکت کردند.

عبدالجی کوروما، قاضی سابق دیوان بین‌المللی دادگستری و ۱۰ حقوقدان برجسته بین‌المللی به بررسی تحریم‌های یک‌جانبه از منظر حقوق بین‌الملل پرداختند.

وی با بیان اینکه هیچ کشور یا سازمانی قانونا حق اعمال تحریم‌های یک‌جانبه را ندارد، افزود: تحریم‌ها علیه یک دولت با هدف مجازات آن دولت، فاقد وجهه قانونی است.

هیسائه ناکانیشی، استاد دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه دوشیشا گفت که تحریم‌ها فقط زندگی را برای مردم ایران سخت‌تر کرده است.

وی به جای اعمال تحریم، گفت‌وگو با ایران را پیشنهاد داد.

پال دو وارت، استاد بازنشسته حقوق بین‌الملل در دانشگاه وییو آمستردام تاکید کرد که تحریم‌هایی که حقوق اساسی انسانی را هدف قرار دهند، ناقض حقوق بین‌الملل محسوب می‌شوند.

مایا لستر یکی از اعضای گروه وکلای دادگاه بریک گفت که اتحادیه اروپا مدرکی در رابطه با انحراف برنامه انرژی هسته‌یی ایران جهت توجیه تحریم‌های خود علیه نظام بانکی این کشور ارایه نداده است.

کارلوس جی. آرگوئلو گومز، نماینده نیکاراگوئه در پرونده‌های دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که ایران می‌تواند پرونده تحریم‌های یک‌جانبه را به داوری بین‌الملل ارجاع دهد.

آمریکا و اتحادیه اروپا در آغاز سال ۲۰۱۲ میلادی با هدف جلوگیری از خرید نفت ایران و معامله با بانک مرکزی این کشور از سوی دیگر کشورها، تحریم‌های جدیدی را علیه صنعت نفت و بخش‌های مالی جمهوری اسلامی اعمال کردند. این تحریم‌ها در تابستان ۲۰۱۲ اجرایی شدند.

همچنین سنای آمریکا در نوامبر ۲۰۱۲ دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه صنعت انرژی، بنادر، کشتیرانی و کشتی‌سازی ایران تصویب کرد.

این اتهام بی‌اساس که ایران در برنامه انرژی هسته‌یی به دنبال اهداف نظامی است، علت تحریم‌های غیرقانونی تحت امر آمریکا علیه تهران بوده است. ایران ضمن رد این اتهامات تاکید می‌کند که به عنوان یکی از اعضای پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق استفاده از فن‌آوری هسته‌یی برای مقاصد صلح آمیز را دارد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر