۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۴۰۶۶۳
سردار جلالی:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: برق یک زیرساخت مادر است و نبود آن می‌تواند کارکرد سایر زیرساخت‌ها را به مخاطره بیاندازد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی در رزمایش ملی آماده بکاری مولدهای برق اضطراری که عصر امروز به صورت همزمان در سراسر کشور و در ۱۵۴ مرکز حیاتی و حساس برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: در جوامع پیشرفته برق به عنوان زیرساخت مادر ایفای نقش میکند و کارکرد بسیاری از زیرساخت‌ها به برق وابسته است.

وی افزود: وابستگی زیرساخت‌ها به برق موجب می شود که در صورت قطع برق و نداشتن آمادگی برای جبران ان دچار مشکلات متعددی شویم. حادثه بهمن سال ۹۵ در خوزستان تجربه خوبی برای ما بود این حادثه به دلیل مسائل طبیعی و گرد و غبار به وجود آمد اما به دنبال قطع برق شاهد قطعی آب، ارتباطات و گسترش بحران در دیگر زیرساخت بودیم. وجود وابستگی میان زیرساخت ها در حادثه بهمن ماه اهواز به خوبی مشاهده شد و اگر یک ژنراتور در تصفیه خانه آب وجود داشت شاید این بحران قطعی برق گسترش پیدا نمی کرد.

سردار جلالی با اشاره به پیامدهای قطع برق در اهواز اظهار داشت: گسترش بحران برق به زیرساخت هایی مانند آب و ارتباطات موجب نارضایتی مردم شد، این حادثه یک مانور واقعی برای ما بود و همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید بارها و بارها این حادثه را مرور کنند تا نقاط ضعف را به خوبی تشخیص و آنها را از بین ببرند تا این اتفاق دوباره رخ ندهد.

وی افزود: برق یک زیرساخت مادر است و نبود آن می‌تواند کارکرد سایر زیرساخت‌ها را به مخاطره بیاندازد و قطع برق در حوزه‌هایی مانند نظامی و بهداشتی می‌تواند زندگی انسان ها را به خطر بیاندازد. در نشست های پدافند غیر عامل به این نتیجه رسیدیم که موضوع وجود یک ژنراتور برق و به تعویق انداختن تاثیرات قطعی برق می‌تواند قدرت مدیریت بحران ما را افزایش دهد به همین دلیل تهیه ژنراتور و مدیریت بحران در مواقع قطع برق در دستور کار دستگاه‌های حیاتی قرار گرفت.

سردار جلالی با اشاره به رزمایش ملی آماده به کاری مولدهای برق اضطراری گفت: طبق مصوبات، ابلاغیه ها و تذکرات متعدد قبلی، باید تمامی مراکز حیاتی و سازمان ها و ارگانهای مهم و حساس به مولدهای برق اضطراری مجهز شده باشند تا در زمان قطع ناگهانی برق، به سرعت مولدهای آنها وارد مدار شده و قطع برق شهری موجب توقف فعالیت آنها نشود. این رزمایش برای سنجش آمادگی دستگاه ها انجام شد و اگر دستگاهی آمادگی نداشته باشد با متخلفین برخورد می شود.

وی ادامه داد: این رزمایش ها می تواند به ارتقاء آمادگی ما کمک کنند و مانع آسیب در شرایط اضطراری و حتی تلفات شود البته دلایل قطع برق می تواند متعدد باشد. عواملی طبیعی یا غیرطبیعی و یا حمله سایبری می تواند موجب قطع برق شود،  پس ما باید سطح آمادگی دستگاه ها و میزان وابستگی متقابل دستگاه‌ها را بررسی کنیم تا بتوانیم این وابستگی ها را مدیریت کنیم و به حداقل برسانیم.

سردار جلالی با تأکید بر تهیه مولدهای برق برای سازمانها و دستگاههای و زیرساخت های مهم حیاتی اظهار داشت: تلاش داریم طرحی را مجلس ببریم تا همه دستگاه‌های حیاتی ملزم به تهیه مولدهای برق شوند،  زیرا زیرساخت های حیاتی مانند بیمارستان ها و فرودگاه ها نیاز اساسی به برق دارند و قطع برق در این سازمان ها می تواند بحران ساز شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر