۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۴۰۲۸
مقام آمریکایی:
یک مقام دولتی آمریکا گفته بسته پیشنهادی کشورهای ۱+۵ در مذاکرات آتی با ایران تغییر نخواهد کرد.

یک مقام ارشد دولتی آمریکا به پایگاه خبری المانیتور گفته است واشنگتن پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران از این کشور می‌خواهد هنگام آغاز مذاکرات هسته‌ای در پاییز سال جاری پاسخ متناسبی به کشورهای طرف مذاکره‌اش بدهد.

این مقام ارشد آمریکایی که المانیتور نامی از وی نبرده گفته است: «همه ما لحن و اظهارات مثبت روحانی را پس از انتخابات شنیده‌ایم.»

وی افزود: «ما از این اظهارات مثبت خوشحالیم. اما چیزی که ما به دنبال آن هستیم رفتارهایی هستند که نشان‌دهنده تمایل به توافق جدی با 1+5 باشند. کلمات به تنهایی کافی نیستند. ما به پاسخ‌های ملموس نیاز داریم.»

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی ابراز شده که قرار است نمایندگان کشورهای 1+5 سه‌شنبه هفته آینده در بروکسل با یکدیگر ملاقات و درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنند.

مقام گمنام آمریکایی درباره این دیدار گفته است کشورهای 1+5 قرار است در این دیدار از تیم مذاکره کننده ایران در دولت آقای روحانی بخواهند به بسته پیشنهادی مطرح شده در مذاکرات هسته‌ای در آلماتی قزاقستان در ماه فوریه پاسخ ملموس بدهد. به گفته وی این بسته پیشنهادی قبل از دیدار با ایران توسعه نخواهد یافت یا اصلاح نخواهد شد.

وی البته افزود که این پیشنهاد به این صورت نیست که ایران مجبور باشد حتما آن را قبول کند، زیرا درباره آن مذاکره خواهد شد.

وی گفت: «ما به ایران گفته‌ایم که طبق پیمان ان‌پی‌تی از حق برخورداری از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز برخوردار است، اما تا جایی که به تعهداتش عمل کند. تمام تحریم‌ها اگر ایران به مسئولیت‌هایش عمل کند، برداشته خواهند شد.»

این مقام آمریکایی افزود واشنگتن مایل است با هر مذاکره کننده‌ای که ایران برای گفت‌وگوهای 1+5 ارسال می‌کند به توافق برسد.

با این حال، وی ادامه داد: «ما خیال باطل نداریم. روحانی ممکن است فردی متعادل باشد، اما او هنوز تا اندازه زیادی نماینده نظامی محافظه‌کار است. و پرونده هسته‌ای ایران تا اندازه زیادی در حوزه اختیارات رهبر عالی این کشور است.»

وی تأکید کرد: «آیا ما درباره پرونده هسته‌ای ایران میدان عمل بیشتری خواهیم داشت؟ این چیزی است که باید منتظر بمانیم و ببینیم. ممکن است با توجه به عملکرد قبلی آقای روحانی به عنوان مذاکره کننده هسته‌ای همین حالت پیش بیاید اما فکر کنم ما هنوز نمی‌دانیم آیا چنین خواهد شد یا خیر.»

گفت‌وگوهای کشورهای 1+5 با ایران برای حل و فصل دیپلماتیک آنچه کشورهای غربی به آن مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌گویند، انجام می‌شود.

کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا ادعا می‌کنند برنامه هسته‌ای ایران جنبه‌های نظامی دارد. تهران همواره این ادعا را رد کرده است.

ایران تاکید دارد که به عنوان یکی از اعضای متعهد آژانس بین المللی انرژی اتمی و پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی)، حق استفاده از فناوری هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز را دارد.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه «1+5» در روزهای 5 و 6 ماه آوریل امسال (16 و 17 فروردین ماه) در آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر