۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۳۹۴۶
کاخ سفید نتایج بدست آمده در انتخابات ریاست جمهوری ایران را بر اساس سه فاکتور تحلیل کرده است و طبق آن، برآوردی از انتظارات مردمی ارائه کرده است.

نشریه آمریکایی اینترنشنال نیوز نوشت: "انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران با سردرگمی، تردید و سوءتفاهم آغاز شد و با شفافیت، تحسین و امید به پایان رسید… با توجه به حساسیتی که جامعه بین الملل نسبت به ایران دارد، انتخابات ریاست جمهوری تنها بحثی داخلی محسوب نمی شد و ابعاد جهانی داشت.”

نویسنده مطلب معتقد است که انتظارات مردمی از این انتخابات را در سه بخش متمایز میانه روی، عقلانیت و اخلاق می توان تحلیل کرد.

میانه روی

 

در توضیح این فاکتور آمده است: "پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جهموری به صورت یک صدا توسط تمام جناح های سیاسی از اصولگرا تا اصلاح طلب و همچنین توسط نخبگان سیاسی و مردم مورد ستایش قرار گرفت. زیرا گفته های وی مبنی بر پیگیری یک سیاست میانه رو باعث قوت گرفتن این امید شده بود که مشکلات داخلی را حل کند و محدودیت های اعمال شده از خارج را بر کشور پایان دهد. در حال حاضر، پس از انتخابات، حسِ عمومی جامعه گذار از واگرایی به هم‎‌گرایی است.”

 

وی خاطر نشان می کند روحانی از نظر تشکیلات سیاسی از اردوگاه اصولگرایان است اما از نظر گفتمانی، روابط خوبی با شخصیت‌های اصلاح طلب دارد. این مساله می تواند باعث کاهش شکاف میان دو جناح اصلی کشور شود.

 

نویسنده همچنین اعتقاد دارد که لازمه دولت میانه‎رو، در نظر نگرفتن رقابت‎های جناحی در انتخاب مسئولین است و باید بر اساس شایسته سالاری، تجربه و پایبندی به اصول و اهداف انقلاب اسلامی باشد.

 

وی می افزاید: "میانه‎روی در مسائل داخلی باعث بالارفتن سرمایه اجتماعی کشور می شود و از گسترش پدیده شوم سوءظن و بدگمانی جلوگیری می کند.”

 

در ادامه آمده است: "در روابط بین الملل، دولت میانه رو، درک صحیحی از فرصت‌ها و تهدیدها دارد و حداکثر تلاش خود را می کند تا با استفاده از بهترین روش‎های ممکن، امنیت را در کشور برقرار کند و منافع ملی را تامین کند.”

 

 

عقلانیت

 

در تعریف عامل دوم نوشته است: "دولت عقلانی به نظرات نخبگان و دانشگاهیان گوش می دهد و حداکثر تلاش خود را برای حل مشکلات کشور از طریق مشاوره و پیش بینی، به کار می گیرد.”

 

نویسنده یکی از مهمترین وظایف دولت را شناسایی تهدیدات و برنامه‎ریزی برای کاهش تاثیرات تحریم های بین المللی علیه ایران می داند. در این راه باید از دیپلماسی فعال استفاده شود.

 

از سوی دیگر "دولت عقلانی باید برآورد مناسبی از فرصت ها و تهدیدات در روابط بین المللی داشته باشد” تا بتواند بر اساس آن مواضع خود را اتخاذ کند.

 

اخلاق

 

فاکتور سوم اخلاق بیان شده است: "دولت میانه‎‌رو به دنبال احیای مجدد اخلاقی است و مهم‎ترین وظیفه خود را پایبندی به اصول اخلاقی می داند.”

 

نویسنده در پایان آورده است: "دولتی که از طریق آرای مردمی از نردبان قدرت بالا رفته است، باید تمام فشارها را از دوش مردم بردارد، به حقوق آنها احترام بگذارد و به خواست‎های به حق آنها جامه عمل بپوشاند.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر