با نزدیک شدن به زمان بازگشت تحریمهای آمریکا علیه صادرات نفت ایران، بارگیری نفت ایران همچنان ادامه دارد و شرکتهای کشتیرانی با هزینه بالاتری که دریافت میکنند، حمل نفت ایران را یک فرصت میبینند.
یک مدیر چارتر نفتکش در هیوستون به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفت: بارگیری
نفت ایران برای صادرات حتی پس از اجرای کامل تحریمهای آمریکا ادامه خواهد
یافت و متوقف نخواهد شد. شرکتها به نحوی حمل نفت ایران را انجام خواهند
داد.
شرکتهای جدید که هیچ ارتباطی با سیستم بانکی، بیمه یا ارز
آمریکا ندارند، ممکن است بدون نقض قوانین آمریکا به فعالیتهای مربوط به
ایران ادامه دهند.
به گفته منابع کشتیرانی، تحریمهای آمریکا علیه
ایران در چهارم نوامبر به اجرا گذاشته خواهد شد و برخی از شرکتها از ترس
مجازات آمریکا، همکاری با ایران را متوقف کردهاند.
به گفته یک
کارگزار نفتکش VLCC، اختلاف زمانی در خرید، تحویل و پرداخت پول یک محموله
به مبادلاتی منجر خواهد شد که پیش از کامل شدن اجرای تحریمها انجام
گرفتهاند. به همین دلیل برخی از شرکتها ممکن است هزینه حمل بالاتری برای
بارگیری نفت در بنادر ایرانی طلب کنند.
علاوه بر شرکت ملی نفتکش
ایران، کشتیداران یونانی بازار صادرات نفت ایران را قبضه کردهاند و طبق
برآورد شرکت مشاوره کشتیرانی انگلیسی "وسل ولیو"، ۸۱ نفتکش از ژانویه نفت
ایران را حمل کردهاند.
زمانی که تحریمها به طور کامل اجرایی شوند،
هزینه بارگیری نفت ایران نیز بالا خواهد رفت. به گفته کورت اسمیت، تحلیلگر
"وسل ولیو"، هزینه حمل نفت ایران به نرخ بازار روزانه بستگی خواهد شد و
بایستی به اندازهای باشد که هزینههای بالاتر بیمه و ریسک فعالیت در برابر
محدودیتهای آمریکا برای تجارت با ایران را پوشش دهد.
برآوردهای
"اس اند پی گلوبال پلاتس" نشان میدهد که حتی پس از اجرایی شدن تحریمها،
میزان قابل توجهی از نفت ایران صادر خواهد شد. این کشور سال گذشته نزدیک به
۳.۸ میلیون بشکه در روز صادرات داشت.
طبق برآورد "وسل ولیو"، تاکنون ۱۵۵ نفتکش VLCC حدود ۳۵۰ سفر از ایران داشتهاند.
به
گفته پیتر ساند، تحلیلگر کشتیرانی در شرکت BIMCO، تحریمهای آمریکا علیه
ایران به معنای کسب و کار بیشتر برای کشتی دارانی و اپراتورهایی است که
هرگز در بنادر آمریکا حضور نداشتهاند. آنها با رقابت کمتری برای حمل نفت
ایران به شرق به جای مدیترانه روبرو خواهند بود.