۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۳۸۳۶۲
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم اینکه آمریکا اعلام کرده بود دارو در لیست تحریم ها قرار ندارد ولی گویا برنامه مفصلی برای تحریم دارو و تجهیزات پزشکی به ایران دارند.

به گزارش پایداری ملی، احمد همتی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به گران و نایاب شدن برخی اقلام دارویی در کشور  گفت: علیرغم اینکه آمریکا اعلام کرده بود دارو در لیست تحریم هایش قرار ندارد ولی گویا برنامه مفصلی برای دارو و تجهیزات پزشکی به ایران دارد.

وی با اشاره به جلسات کمیسیون بهداشت و درمان با وزیر، معاونان و بخش های دارویی و تجهیزاتی این وزارتخانه اظهار داشت: متاسفانه ما در یکی دو ماه اخیر دچار کمبود دارویی در برخی از اقلام شده ایم، سه درصد داروهای ما وارداتی و 97 درصد تولید داخل است که مواد اولیه این 97 درصد عمدتا از خارج وارد می شود.

همتی تاکید کرد: سه درصد داروی وارداتی معادل 30 درصد بودجه دارویی کشور است چرا که این داروها اغلب داروهای گرانقیمتی هستند. در بحث داروهایی که در داخل نیز تولید می کنیم نیز مواد اولیه شان از خارج وارد می شود و به نوعی وابستگی ارزی دارند بنابراین کمبود ارز از یک طرف و مشکلات بانکی از طرف دیگر باعث می شود روند تولید دارو همانند سابق نباشد و آنها نتوانند تولیدات خودشان را داشته باشند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر تدابیری اندیشیده شده است که کارخانه‌های تولید دارو در کشور دچار مشکل نشوند در این زمینه اینگونه توضیح داد: قرار بر این شد که از ارز حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی ارزی را به ازای بدهی دولت به وزارت بهداشت پرداخت کنند و وزارت بهداشت هم آن را به کارخانه های تولید دارو بپردازد که آنها بتوانند ارز موردنظرشان را تامین کنند البته باید در این میان بحث های بانکی و مراودات پولی را نیز مدنظر قرار داد و همین طور تحریم هایی را که از طریق کارخانه های سازنده مواد اولیه ایجاد می شود را باید مورد توجه قرار داد.

وی یادآور شد: کار دیگری که انجام شده است این است که مبلغی که برای پرداخت بدهی به کارخانه های دارویی و تجهیزات پزشکی داده می شود این پول در جاهای دیگر مصرف نشود و منحصرا به این منظور اختصاص یابد تا اینها به روز باشند و حداقل تاخیرهای طولانی شامل آنها نشود تا بتوانند بودجه لازم را برای ادامه کارشان داشته باشند.

نماینده مردم سمنان در خانه ملت گفت: سه درصد واردات دارویی ما از کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس است و مواد اولیه را نیز از هند و چین وارد می کنیم که در حال حاضر در حال رایزنی با این کشورها هستیم تا در بحث واردات دارو و خرید از آنها دچار مشکل نشویم البته این شرکت ها از لحاظ تکنولوژی وابسته به آمریکا هستند و نمی خواهند دچار مشکل شوند و به دنبال راهکاری هستند که بتوانند این مسیر را به گونه ای طی کنند که در عین ادامه دار شدن مراودات با ایران دچار مشکل با آمریکا نیز نشوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر