۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۳۶۸۳۱
وزیر خارجه ایران ضمن اعلام اینکه واشنگتن معتاد به تحریم است، عنوان کرد: به آمریکایی‌ها نشان خواهیم داد که مجبورند این اعتیادشان را ترک کنند.

به گزارش پایداری ملی، «محمدجواد ظریف»وزیر امور خارجه ایران صبح امروز (یکشنبه) در اولین همایش مشترک سفرا و روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با فعالان بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران طی سخنانی عنوان کرد: بسیار خوشحالم برای سومین بار در جمع فعالان بخش خصوصی هستم و این بیانگر اهمیتی است که وزارت خارجه برای فعالیت بخش خصوصی به عنوان موتور محرک توسعه کشور و پیشگام روابط اقتصاد خارجی قائل است.

وی افزود: من و همکارانم در معاونت دیپلماسی اقتصادی و  نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور وظیفه خود می‌دانیم در خدمت فعالان بخش خصوصی و تسهیل کننده اقدامات آنها در خارج کشور باشیم.

*وظیفه وزارت خارجه تصدی گری در حوزه اقتصادی نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران یادآور شد: وظیفه وزارت خارجه تصدی‌گری در حوزه اقتصادی نیست و وظیفه ما تسهیل کردن این حوزه مهم است. 

ظریف گفت:‌ما کاملا حتی در عناوین معاونت و اداراتی که در معاونت دیپلماسی اقتصادی به کار بردیم، تلاش کردیم که این واقعیت را نشان دهیم ما خدمتگزاران فعالان اقتصادی کشور هستیم. به ویژه فعالان بخش خصوصی اقتصادی کشور.

وی با اشاره به ابتکار امروز اتاق بازرگانی و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه برای برگزاری این نشست مشترک، خاطرنشان کرد: باید این ابتکار را به فال نیک گرفت و اینکه این درک مشترک هم در وزارت خارجه و هم در بخش خصوصی ایجاد شده که نیاز به همکاری گسترده و فشرده بین دیپلمات‌های جمهوری اسلامی به خصوص روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و فعالان بخش خصوصی وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: مسیر ارتباطی ما یکطرفه نخواهد بود بلکه ارتباطات ما دوطرفه خواهد بود. یعنی از یک طرف شما به اطلاعاتی که نمایندگی‌های ما در خارج از کشور در خصوص محیط و فضای اقتصادی کشور مقصد و کمک‌هایی که می‌توانند انجام دهند نیاز دارید و مهمتر از آن ما به شما نیاز داریم که اعلام کنید که چه کارهایی نیاز و امکانپذیر است و در چه حوزه‌هایی توانمندی رقابت و مزیت نسبی داریم.

ظریف افزود: ما نیازمند راهنمایی شما هستیم و نیازمند این هستیم که با علاقه و مشارکت جدی شما بتوانیم کار را دنبال کنیم.

 

 

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی کشور یادآور شد: در دولت جمهوری اسلامی و در وزارت خارجه مسیر برای ارتقاء‌ و توسعه بخش اقتصادی کشور بویژه بخش خصوصی گرچه دشوار است ولی فرصت‌های زیادی را شرایط کنونی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: امروز علیرغم همه توان اقتصادی و سیاسی آمریکا، این کشور خود را در انزوا احساس می‌کند که برای اینکه بتواند سیاست‌های خود را به پیش ببرد نیازمند استفاده از فشارهای آشکار سیاسی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد:‌در گذشته وقتی آمریکایی‌ها تحریمی را علیه ایران تصویب می‌کردند نه تنها با مقاومت دیگران مواجه نمی‌شدند، بلکه سایرین هم علاوه بر تحریم‌های آمریکا، تحریم‌های خودشان را نیز اعمال می‌کردند و فراتر از همه آنها تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بود که با اینکه این تحریم‌ها از نظر ما مورد قبول نیست، ولی یک چتر مقبولیت جهانی به تحریم‌های آمریکا می‌داد. چرا که آمریکایی‌ها می‌توانستند به کشورهای مختلف مراجعه کرده و بگویند که این تحریم‌هایی که ما اعمال می‌کنیم در پرتو تحریم‌های سازمان ملل و شورای امنیت است و از دید آنها مقبولیت و مشروعیت می‌یافت.

 

 

ظریف یادآور شد: امروز نه تنها آمریکایی‌ها آن امکان را ندارند بلکه کشورها و بنگاه‌های اقتصادی را مجبور می‌کنند که علیرغم شورای امنیت اقدام کنند.

وی اضافه کرد: قطعنامه 2231 از همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و مؤسسات می‌خواهد که اقداماتی را انجام ندهند که مانع اجرای این قطعنامه باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: امروز که آمریکا به یک فعال اقتصادی، یک بانک و یک دولت خارجی مراجعه می‌کند نه تنها نمی‌تواند بگوید که شما بر اساس مقررات بین‌المللی موظفید که با ایران  برخورد داشته باشید، بلکه مجبور است به آنها فشار وارد کند که آنها علیرغم تعهدات بین‌المللی اقدام کنند و این برای دنیا بسیار دشوار است که یک کشوری بخواهد چنین درخواستی را مطرح کند.

*آمریکا در برابر نظم لیبرالی اقتصادی جهانی ایستاده

ظریف با بیان اینکه آمریکا در گذشته مدعی نمایندگی نظام جهانی بود، اظهار داشت: امروز مشکلی که در دنیا و برای اروپا و در داخل آمریکا پیش آمده این است که آمریکا نظم لیبرالی را که 70 سال برای استقرار آن تلاش کرده بود امروز در برابر این نظم لیبرالی اقتصادی جهانی ایستاده است و این است که یک رقابت در این حوزه در حال شکل‌گیری است.

وی گفت: البته نباید توقع داشته باشیم این مقابله فورا مشخص شود. به خاطر اینکه قدرت اقتصادی آمریکا و حضور بنگاه‌های مختلف در بازارهای آمریکا و نیاز آنها به بازارهای آمریکا یک مانعی را ایجاد کرده که اجازه داده آمریکا بتواند این قلدری غیرقانونی و خلاف مقررات بین‌المللی را در پیش ببرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: دنیا در برابر یک انتخاب قرار گرفته. امروز برای همه دنیا این انتخاب کاملا روشن است گرچه برای ما در جمهوری اسلامی این انتخاب حدود 40 الی 50 سال است که روشن است که باید بین حیثیت خودمان و دنباله‌روی آمریکا انتخاب کنیم، اما امروز این انتخاب برای دنیا روشن شده است.

ظریف گفت:‌ اروپایی‌ها امروز باید تصمیم بگیرند که آیا قرار است فعال اقتصادی، بانک و دولت اروپایی منافع اروپا را دنبال کنند یا منافع آمریکا را و در واقع منافع شخص ترامپ را در برابر منافع خود دنبال کنند و این فرصت ویژه‌ای را به ما داده است که بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

*خام نیستم که فکر کنم می‌توانیم بین آمریکا و اروپا یک درگیری ایجاد کنیم

وی گفت: من خام نیستم که فکر کنم می‌توانیم بین آمریکا و اروپا یک درگیری ایجاد کنیم. معتقدم یک شکافی بین اروپا و آمریکا وجود دارد که ما می توانیم در این حوزه فعال باشیم. ما نیازی نداریم پل شکاف بین آمریکا و اروپا باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: در گذشته در شرایطی مخصوصا در سال 2004 و 2005 به عنوان حلقه اتحاد اروپا و آمریکا عمل کردیم و الان درایت حکم می‌کند که اینگونه نباشیم.

 

 

ظریف با بیان اینکه اروپا و کشورهای دیگر مهم جهان به این نتیجه رسیده‌اند،‌عنوان کرد: شما می‌توانید امروز از آفریقا و آمریکای لاتین تا آسیا این احساس را داشته باشید که طرف مقابل می‌فهمد که روش کنونی که دولت آمریکا می‌خواهد بر دنیا اعمال کند، روند خطرناکی است و میزان مقابله و مقاومت آنها در برابر این روند بسیار بستگی دارد به اینکه ما راه‌های استفاده از این فرصت را پیدا کنیم و نباید دنیا را مجبور کنیم که بین ما و فشار اقتصادی یکی را انتخاب کنند.

وی افزود:‌ما راه‌هایی داریم که بتوانیم از امکانات ویژه‌‌ای که در این زمینه فراهم شده استفاده کنیم. امکان کار با شرکت‌های کوچک و متوسط یک فرصت برای بخش خصوصی کشور است واین فرصت می تواند به پویایی و رشد و نمو بیشتر بخش خصوصی ایران کمک کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران بر شناسایی شرکت‌های کوچک و متوسط تاکید و اضافه کرد: همکارانم موظف به کمک به شما برای صادرات کالاهای غیرنفتی هستند و در این خصوص تلاش می‌کنند. خیال نکنید که همکاران ما به بخش خصوصی محبتی می‌کنند، بلکه این وظیفه آنهاست.

ظریف بر ابتکار و نوآوری در این زمینه و استفاده از ظرفیت‌ها تاکید کرد و افزود: شاهدیم که ظرفیت‌های جدید و حتی مشتریان جدیدی پیدا شده‌اند و باید این بازارها را با یکدیگر شناسایی کنیم و نیاز به ابتکار ما و شما به عنوان بخش خصوصی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه کار کردن با شرکای سنتی حتما راحت‌تر است، اظهار داشت: ولی در حوزه‌های جدید می‌توان شرکای بهتری پیدا کرد و شما می‌توانید از امکانات وزارت خارجه و سفارتخانه‌های ما برای شناسایی این شرکا استفاده کنید.

ظریف با بیان اینکه زمینه برای تولید داخلی بسیار زیاد است، گفت: زمینه برای رشد صادرات غیرنفتی کشور زیاد است.

*آمریکا معتاد به تحریم

وی اضافه کرد: آمریکایی ها حتی در دوران اوباما همواره به تحریم‌ها متوسل شده و به آن معتاد شده بودند که می‌توان گفت آمریکایی‌ها معتاد به تحریم هستند. در تاریخ روابط خارجی آمریکا در هر نقطه‌ای از تاریخ بیشترین میزان تحریم‌ها علیه بیشترین کشورها اعمال شده و اینگونه نیست که آمریکایی‌ها فقط علیه ما دست به اعمال تحریم زده شده باشند، آمریکایی‌ها معتاد به تحریم هستند و حتی در زمان اوباما این اعتیاد مانع از آن می‌شد که آنها وظایف و تعهدات خود را اجرا کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: کسانی که قدری کم‌لطفی می‌کنند و می‌گویند برجام هیچ کاری نکرد شرایط 2 سال گذشته را با امروز مقایسه کنند، ولی به لطف خدا و کمک شما ما شرایط امروز را از شرایط هر روز بهتر خواهیم کرد و دنیا در کنار ماست.

ظریف گفت:‌ می‌توانیم از این فرصت که دنیا در کنار ماست، استفاده کنیم. برخی‌ها کفران نعمت کردند و یادشان نبود که هر چه شکر نعمت کنی نعمتت افزون شود.

وی با بیان اینکه ما امروز شرایط ویژه‌ای داریم، اظهار داشت: تمامی قوای کشور امروز منسجم شده‌اند برای اینکه بتوانیم از این حوزه و برهه خطیر عبور کنیم و نیاز به همراهی بخش خصوصی بیش از هر زمان دیگری وجود دارد و می‌توانیم از این فرصت استفاده کرده و این فشار را به فرصت تبدیل کنیم برای توسعه تولید ملی به منظور افزایش صادرات غیرنفتی و یقین دارم این امکان برایمان فراهم است.

*در چند ماه آینده می‌توانیم به آمریکا نشان دهیم این اعتیادشان به تحریم را باید ترک کنند

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: در چند ماه آینده می‌توانیم به آمریکا نشان دهیم این اعتیادشان به تحریم را باید ترک کنند. من واقعا باور دارم که دنیا به این مسئله رسیده و آمریکا باید اعتیادش را ترک کند و ما به عنوان کشوری که توانستیم شرایط جدید و رشد جدی داشته باشیم، قادر به این کار هستیم.ما کشوری هستیم که علیرغم فشار آمریکا، امنیت داریم. به همسایگان ما نگاه کنید. آنها امنیت و مشروعیت‌شان را به بیرون وابسته‌اند. در حدی که ترامپ رئیس‌جمهور تازه‌کار آمریکا می‌گوید اگر ما دو هفته از شما حمایت نکنیم شما باقی نمی‌مانید.

ظریف گفت: ترامپ و اسلافش 40 سال است به ما فشار وارد کردند و 40 سال است ما را تحریم کرده و تلاش کردند که دنیا را علیه ما تحریک کنند، ولی هر روز به لطف خدا به همت مردم ایران ما پیشرفت بیشتری کردیم و سربلندتر و استوارتر شدیم و سختی‌ها را پشت سر گذاشتیم.

*اهل شعار نیستم، سختی‌ها را می‌بینم ولی سختی‌ها را تحمل کردیم

وی با بیان اینکه من اهل شعار نیستم، خاطرنشان کرد: من سختی‌ها را می‌بینم ولی ما سختی‌ها را تحمل کردیم. این سربلندی آسان به دست نیامده و امروز این سربلندی بیش از هر زمان دیگری نیاز به همبستگی، همکاری و تلاش مضاعف دارد؛ باید بپذیریم که از این مرحله را عبور خواهیم کرد و به دنیا نشان خواهیم داد که جمهوری اسلامی، مردم ایران و ایران بسیار بزرگتر از کسانی هستند که آنها را تهدید کردند. ما ماندیم و آنها رفتند و ما می‌مانیم و آنها خواهند رفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر