۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۳۶۷۲۷
شماری از نمایندگان در تذکرهای شفاهی:
شماری از نمایندگان ضمن تاکید بر استفاده از نیروهای جهادی و شفاف سازی حقوق مدیران، درمورد ساخت و سازهای غیرضروری مجلس، کاهش ارزش پول ملی، ضرورت مهار تورم و برخورد با اخلال گران اقتصادی به مسئولان تذکر دادند.
به گزارش پایداری ملی، محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار در جلسه علنی امروز - چهارشنبه - مجلس در تذکری به رییس جمهوری درمورد ترمیم تیم اقتصادی و استفاده از نیروهای جهادی گفت: مصوبات سفر استانی دکتر روحانی بعد از چهار سال بر روی زمین مانده و اجرایی و عملیاتی نشده است.
وی افزود: اجرا نشدن دستورات و مصوبات وزرا یکی از معضلات است، دهها دستور گرفته شده اما اجرا نشده است.
وی در بخش دیگری از تذکر خود تصریح کرد: زیاده گویی های ترامپ و وزیر خارجه اش برای ملت ایران هیچ ارزشی ندارد؛ امام راحل فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و این حرف همه ملت ایران است و دلسوزی بی خود و بی جهت اش دروغ محض است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: منافقان کوردل که شرافت خود را زیر پا گذاشته اند و هر روز در کنار و بغل این سران هستند هیچ گونه جایگاهی برای ملت ایران ندارند.
پورمختار همچنین در تذکری به هیات رییسه با بیان این که مجلس به دژ نظامی تبدیل شده است، گفت: ساخت و سازهای غیر ضروری منجر به هزینه های زیادی برای مجلس می شود که از مراکز نظامی بیشتر است چرا خانه ملت را از ملت جدا می کنید، حتی برای ورود نمایندگان به مجلس سخت گیری می شود تقاضا داریم در این رابطه توضیحاتی به نمایندگان ارائه شود.

پزشکیان نایب رییس مجلس که ریاست ساعاتی از جلسه علنی امروز را برعهده داشت در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: وضعیت ساخت و سازها را در هیات رییسه پیگیری می کنیم زیرا این موضوع جای بحث دارد.

** تحقیق و تفحص مجلس به کجا رسیده است
سیدمحمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی هم در تذکر شفاهی با استناد به مواد 73، 74 و 214 قانون اساسی گفت: ماده 214 در مورد تحقیق و تفحص است؛ بیش از دو ماه تحقیق و تفحص از مجلس را به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کردیم در حالی که کمیسیون باید ظرف یک هفته آن را تعیین تکلیف می کرد و به ما پاسخ می داد اما هنوز اقدامی انجام نداده است.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: هفته گذشته جلوی در مجلس کانکس دایر شد، دیوار کشیدند و سپس آن را تخریب کردند، میلیون ها تومان بودجه مجلس صرف امور غیر ضروری می شود و از سویی اضافه کار کارمند مجلس را کاهش می دهند. با توجه به جنگ اقتصادی خود مجلس باید وارد جنگ اقتصادی شود.
پزشکیان نیز در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: موضوع تحقیق و تفحص را از کمیسیون ذیربط پیگیری کنید زیرا مسئول خود کمیسیون است و نماینده از نماینده تحقیق و تفحص نمی کند.

** حقوق های مدیران شفاف سازی شود
همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با تاکید بر بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس در راستای حفظ شأن قوه مقننه گفت: در ماده 29 برنامه ششم توسعه کشور مصوب شده است که کلیه حقوق هایی که به مدیران پرداخت می شود شفاف سازی شده و بر روی سامانه ای قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بیش از یک سال از این موضوع گذشته و هنوز اجرایی نشده است، علاوه بر اینکه مجلس باید پیگیر این موضوع باشد، نمایندگان باید از خود شروع کنند.
حاجی دلیگانی گفت: سفرهای خارجی را ممنوع کنیم مگر در موارد ضروری و با تصویب مجلس، همچنین هزینه های ساخت و ساز اضافی را حذف کنیم یا در وعده های غذایی ظهر یک نوع غذا پخت شود.
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس افزود: می توان تعطیلات تابستانی باقیمانده را انجام ندهیم و در روزهای دوشنبه به بررسی طرح ها و لوایح اقتصادی بپردازیم. همچنین پیشنهاد می شود نمایندگان 10 الی 20 درصد از حقوقشان را کاهش دهند.
این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین در اخطار قانون اساسی با تاکید بر اصل 156 خطاب به رییس قوه قضاییه گفت: رییس این قوه مسئول حفاظت از حقوقه عامه مردم است، از این رو امیدواریم شاهد اتفاقاتی که در گذشته رخ داده از قبیل موضوع خاوری نباشیم.

** سامانه شفافیت حقوق سریع تر راه اندازی شود
محمدباقر عبادی نماینده بیرجند نیز در تذکری خواستار راه اندازی هرچه سریع تر سامانه شفافیت حقوق شد که مجلس آن را مصوب کرده است.

** دلارها از کشور خارج می شود اما کالا وارد نمی شود
امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رییس جمهوی و وزیران، گفت: 44 میلیارد دلار LC برای واردات کالا باز و ثبت سفارش شده است اما کالاها تمام و کمال وارد کشور نشده اند و تنها درصد بسیار کمی به گمرک رسیده اند لذا در شرایط تحریم که باید به طور منظم واردات داشته باشیم و با یکدیگر هماهنگ باشیم تا بتوان بر تحریم ها غلبه کرد اما متاسفانه دلارها از کشور خارج شده اما کالاها وارد نمی شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر 44 میلیارد دلار گفته شده 60 میلیارد دلار در گمرک ها، کالا، اقلام، اجناس و خوراکی های متنوع مانده یا پس از ترخیص در انبارها احتکار شده اند در واقع کالا به بازار نمی رود لذا از رئیس جمهور می خواهیم در رابطه با کالاهای محدود شده و کالاهایی که احتکار و با چند برابر قیمت به فروش می رسند فکری اساسی کند.
رییس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی و شفافیت مجلس تاکید کرد: باید اقلام، کالاها و خوراکی های تحریم شده برای مردم مشخص شوند.

** با حرکت لاک پشتی نمی توان تورم را مهار کرد
ولی ملکی نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی اظهارداشت: رییس مرکز آمار ایران نرخ تورم 12 ماهه منتهی به تیرماه 97 را 8.7 درصد اعلام کرده است، جای سوال و تعجب است که وی با کدام فرمول ریاضی آمار فعلی را اعلام کرده و به نرخ تورم یک رقمی رسیده است.
وی افزود: اگر مسئولان در بین مردم باشند خواهند دید طبقه پایین جامعه به نان شب خود محتاج هستند از این رو در سفره مردم تورم 40 درصدی ملاحظه می شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری این که مسئولان با آمارسازی به شعور مردم توهین نکنند، خاطرنشان کرد: این موضوع موجب سلب اعتماد مردم خواهد شد؛ با حرکت لاک پشتی مجلس، دولت و قوه قضاییه امکان مهار تورم وجود ندارد مگر اینکه ارائه راهکار عملیاتی داده شود.

** از رییس جمهوری بابت تغییر کابینه تشکر می کنیم
علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی از رییس جمهوری به دلیل تغییر در کابینه سپاسگزاری کرد و یادآور شد: هرچند این اقدام دیر انجام شد اما انتظار می رود رئیس جمهور آن را تکمیل کند.
وی در تذکر دیگری با تاکید بر این که در بحث واردات خودرو ضعیف کشی نشود، افزود: انتظار می رود قوه قضاییه با مسببان و سایر مسئولان برخورد کند؛ برخی افراد برخی کالاها را صادر می کنند اما از سویی کالا وارد می کنند و از ارز 4200 تومانی استفاده می کنند انتظار می رود جلوی این کار گرفته شود.

وی ادامه داد: قوه قضاییه باید افرادی را که در زندگی مردم اخلال ایجاد و 60 تن طلای کشور را نابود کردند، محاکمه کند اسامی برخی مسئولانی که 4 هزار و 200 تومان گرفته اند باید اعلام شود و مانند معوقات بانکی عمل نشود.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در تذکر دیگری گفت: براساس قانون حقوق معلمان باید 20 درصد افزایش پیدا کند اما تنها 6 درصد افزایش یافته انتظار می رود به این موضوع رسیدگی شود.

** مردم ایران در طول تاریخ افتخارات بسیاری برای بشریت داشته اند
حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رییس قوه مجریه تصریح کرد: برای جلوگیری از تخلیه تنگه احد سیستان به دلیل خشکسالی طبق قول ها و گزارش هایی که داده شده یک بار برای همیشه اقدام کنید.
دهمرده خطاب به رییس جمهوری آمریکا گفت: مردم ایران در طول تاریخ افتخارات بسیاری برای بشریت داشته اند و هزاران توطئه همچون توطئه های تو را به فضل الهی، مهارت و برنامه ریزی خنثی کرده اند و این بار نیز اینگونه خواهد شد.

** امروز اعتماد به حاکمیت با خدشه مواجه شده است
محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با بیان اینکه امروزه اعتماد به حاکمیت به دلیل عملکرد بد مسئولان با خدشه مواجه شده است، خاطرنشان کرد: فرار از این موضوع مشکل را حل نمی کند، بلکه عمق فاجعه را تشدید می کند.
وی با بیان این که ستاد احیای اعتماد عمومی باید تشکیل شو،د گفت: مردم نبودها، کمبودها و فشارها را می پذیرند، اما تفاوت ها و تبعیض ها را برنمی تابند، و می گویند چرا برای اختلاس پول است!؟
نماینده مردم بوکان در مجلس ادامه داد: امروز وقتی به مردم گفته می شود با کمبود منابع ارزی مواجهیم، می گویند چرا برای سپرده گذاری برخی آقازاده ها در خارج از کشور ارز فراوان است؟
قسیم عثمانی یادآور شد: امروز فاصله طبقاتی، فشار اقتصادی و بیکاری و فساد اداری و اجتماعی، دلسوزان کشور را می آزارد و سبب کاهش اعتماد عمومی شده است، زنده باد ایران را باید در درستکاری، پاکی و همدلی مردم و مسئولان جستجو کرد نه در مرگ بر دیگران.
وی افزود: منابع مالی باید صرف محرومیت های ایران، خوزستان، کردستان و خراسان شود و با تمرکز در داخل کشور نه سبب نارضایتی مردم شویم و نه به دشمنان ایران زمین بهانه دهیم.

** ارزش پول ملی کاهش یافته است
یوسف داودی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی از ناتوانی دولت در کنترل تورم، قیمت ارز، دلار و کالاهای اساسی و ضروری انتقاد کرد و یادآور شد: ارزش پول ملی کشور کاهش یافته که نتیجه آن کاهش قدرت خرید مردم برای تامین نیازهای خانواده مانند گوشت، شیر و سایر اقلام است.

** شورای ساماندهی امور پایتخت تشکیل نشده است
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر به رییس جمهوری، معاون اول و وزیر راه و شهرسازی گفت: پس از گذشت 6 ماه هنوز شورای ساماندهی امور پایتخت تشکیل نشده است.

** دغدغه های رییس جمهور برای وضعیت کردستان فراموش شده است
سید احسن علوی نماینده مرم سنندج در مجلس شورای اسلامی در تذکری با تسلیت شهادت مرزبانان کشور خطاب به رییس جمهوری، گفت: سال هاست فریاد می زنیم در آناتومی توسعه کشور شهرهای کردستان به دلیل عدم توجه و اختصاص اعتبار مورد نیاز به ناآرامی و عقب ماندگی دچار شده اند و دغدغه های رییس جمهوری برای بهبود وضعیت کردستان به فراموشی سپرده شده است.
نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتقال ترانزیت نفت خام و فرآورده های نفتی کردستان عراق و افزایش دهشتناک حجم ترافیک جاده ای در مسیر جاده های خطرناک کردستان توسط باندهای ثروت و قدرت چه دستاوردی برای مردم کردستان داشته است.

** زیرساخت کافی در زمینه احتساب سنوات تحصیلی برای کنکور وجود ندارد
زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به وزیران آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات گفت: این دو وزارتخانه اعلام کردند که 30 درصد کنکور براساس احتساب سنوات تحصیلی باشد، اما بسیاری از دانش آموزان به این امر معترض هستند، چرا که اطلاع قبلی به دانش آموزان داده نشده و زیرساخت کافی و لازم در این زمینه وجود ندارد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که گزارش هایی دریافت می شود که آزمون امتحان عدالت محور نبوده، چگونه می توان 30 درصد سنوات تحصیلی را در کنکور دخیل کرد؟
وی ادامه داد: آیا ما عدالت آموزشی داریم؟ آیا در نقاط محروم و نقاط برخوردار عدالت آموزشی وجود دارد؟ لذا وزیر آموزش باشد دستور ویژه برای رسیدگی و رفع این مشکل صادر کند.

** هراقدامی در کشور باید سبب رضایت مندی عمومی شود
سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: در شرایط امروزی کشور هر اقدام و رفتاری که در دستگاه ها انجام می شود، باید سبب رضایتمندی عمومی، کاهش تنش ها و جلوگیری از نارضایتی ها شود.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش، سختی کار فرهنگیان که یک میلیون پرسنل فرهنگی دارد را از حکم آنها قطع کرده است، در حالی که این سختی کار حدود 3 سال به این دلیل پرداخت می شد که درآمد و دریافتی فرهنگیان که کفاف زندگی آنها را نمی داد، با اختصاص یک ردیف به عنوان سختی کار به آنها کمک شود.
نقوی حسینی اضافه کرد: در سال جاری به جای افزایش حقوق فرهنگیان پایه افزایش حقوق برای آنها را 6 درصد اعمال کردند، درحالی که می توانستند حقوق آنها را تا 20 درصد افزایش دهند، اما نه تنها این اقدام صورت نگرفته است، بلکه سختی کار آنها را نیز حذف کرده اند.
وی با بیان این که حذف سختی کار فرهنگیان سبب نارضایتی یک میلیون پرسنل آموزش و پرورش شده است، ادامه داد: این اقدامات با چه هدف صورت می گیرد و برای چه سختی کار فرهنگیان قطع شده است؟
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع باید به کمیسیون مربوطه ارجاع شود تا با بررسی و پیگیری موضوع، حق و حقوق فرهنگیان پرداخت شود.

** بهره برداران جدید آب زاینده رود برخلاف قانون عمل می کنند
حسن کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود با تاکید بر اینکه برداشت آب زاینده رود باید براساس قانون باشد، گفت: بهره برداران جدید در برداشت آب برخلاف قانون عمل می کنند، درحالی که شورای عالی آب و شورای امنیتی مقرر کردند که برداشت خلاف قانون انجام نشود تا حقابه داران به حقشان برسند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر