۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۳۶۶۴۶
معاون فرماندار شهرضا گفت: زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در شهرضا به یکی از سرمایه‌گذران بخش خصوصی واگذار شده است.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، رئیس اداره برق شهرضا عصر امروز در جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان شهرضا با بیان این‌که شبکه‌های توزیع برق به عنوان آخرین زیر سیستم در شبکه‌های قدرت که وظیفه نهایی سیستم که همان توزیع انرژی به مشترکین را ایفا میکنند، دارای اهمیت بسیار مهمی هستند، اظهارداشت: در نظر گرفتن معیارهای پدافندغیرعامل در مباحث مربوط به مطالعات طراحی و توسعه این شبکه‌ها امری ضروری است.

مجتبی باقی با بیان اینکه حمله به تأسیسات برق‌رسانی یکی از مهمترین راهکارهای ایراد صدمات به دشمن در طول جنگ‌ها است، افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس، 58 حمله به نیروگاه‌های برق کشور انجام شد.

وی با اشاره به اینکه حمله به شبکه‌های برق‌رسانی با استفاده از بمب‌های الکترومغناطیسی و گرافیتی و حملات سایبری امکان‌پذیر است، گفت: حفظ شبکه برق بسیار مهم است و بدون برق چرخ صنعت، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

حمله سایبری به شبکه‌های برق‌رسانی هر لحظه امکان دارد

وی با بیان این‌که امکان حمله سایبری به شبکه‌های برق‌رسانی هر لحظه امکان دارد، خاطرنشان کرد: صنعت برق به واسطه جایگاه حساس در خدمات‌رسانی، از حوزه‌های مهم در بحران‌ها است که با اتخاذ تدابیر لازم و استفاده از ظرفیت‌های بخش آموزش باید در راستای ارتقای ایمنی آن گام برداشت.

باقی با اشاره تأمین برق بارهای حساس و مراکز مهم و حیاتی در تمامی شرایط مانند مراکز نظامیو بهداشت عمومی، تصریح کرد: صنعت برق از شریان‌های زیربنایی کشور است و باید با شناخت بهنگام روش تهدید احتمالی و نوظهور، طرح‌های جدید مقابله داشت.

وی با اشاره به اینکه سالانه 5 تا 6 درصد به تعداد مشترکان و تعداد وسایل مصرفی به همین نسبت در طول سال اضافه می‌شود و این موارد از علل افزایش میانگین مصرف در هر سال است، اظهارداشت: برای ایجاد هر نیروگاه جدید نیاز به 5 تا 6 هزار دلار سرمایه‌گذاری و به همین نسبت سرمایه‌گذاری ریالی نیاز است که نتایج ایجاد نیروگاه‌ها افزایش سوخت‌های فسیلی، تولید گازهای گلخانه‌ای و مصرف منابع آب شیرین است.

ادارات باید 20 درصد برق خود را از طریق سلول‌های خورشیدی تأمین کنند

رئیس اداره برق شهرضا با اشاره به کاهش و منطقی کردن مصارف مشترکان با فرهنگ‌سازی و برنامه‌های آموزشی، اذعان داشت: احداث نیروگاه‌های خورشیدی خانگی از طریق سرمایه‌گذاری در دستورکار وزارت نیرو است و به دستور این وزارت ادارات موظف هستند در 6 ماهه دوم سال 97، 20 درصد مصرف برق داخلی را از طریق سلول‌های خورشیدی تأمین کنند.

وی خود با بیان اینکه در شهرضا 82 هزار مشترک برق خانگی وجود دارد، بیان کرد: این تعداد 79.5 درصد تعداد مشترکان را تشکیل می‌دهند و 21 درصد برق شهرستان در این بخش مصرف می‌شود.

باقی با اشاره به این‌که 14.5 درصد مشترکان شهرستان شهرضا تجاری، 1.7 درصد صنعتی، 2 درصد عمومی و 1.7 درصد کشاورزی هستند، خاطرنشان کرد: 5 درصد برق شهرستان شهرضا در بخش تجاری، 35 درصد در بخش صنعت، 5 درصد در بخش عمومی و 34 درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

سهم صنعت و کشاورزی در مصرف برق در شهرضا بیشترین میزان است

وی با اشاره به اینکه سهم صنعت و کشاورزی در مصرف برق بیشترین میزان است، افزود: 69 درصد فروش در تعرفه‌های کشاورزی و صنعتی است و درآمد ناشی از فروش انرژی پایین است و ظرفیت زیادی برای مدیریت بار و مصرف در حوزه کشاورزی و صنعتی وجود دارد.

رئیس اداره برق شهرضا با اشاره به تهیه بانک اطلاعاتی مولدهای اضطراری در شهرستان شهرضا، بیان کرد: تهیه بانک اطلاعاتی مشترکان حساس، تهیه سناریو مانور کلیه پست‌ها و خطوط تغذیه سطح شهرستان به ویژه مشترکان مهم و ضروری، انجام مانور سالیانه آماده‌باش مولدهای اضطراری از جمله اقدامات در حوزه پدافند غیرعامل است.

وی با تأکید بر اینکه شاخص‌های قطعی برق در شهرستان شهرضا از استان اصفهان پایین‌تر است، تصریح کرد: در این راستا کارشناسان امور برق شهرستان در تلاش هستند تا از نیمه مردادماه خاموشی‌ها کمتر شود که این مسئله نیازمند همکاری مشترکان در کاستن از میزان بار شبکه و مدیریت مصرف است.

باقی با اشاره به تأمین برق در شهرک صنعتی رازی شهرضا، بیان کرد: سال گذشته پست سیار با ظرفیت 40 مگاوات در این شهرک نصب شد و مشترکان را پوشش داد، پست جدیدی در این شهرک در حال ایجاد است و تا پایان سال 98 وارد مدار می‌شود که نیاز این شهرک را تا حدود 15 سال آینده تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اختلال‌های ایجاد شده در برنامه خاموشی‌های اعلامی از سوی شرکت توزیع برق استان، تصریح کرد: در ابتدا این برنامه به صورت یک ماهه تدوین شده بود، اما حجم بار شکبه و در نتیجه خاموشی‌ها بیشتر از میانگین پیش‌بینی شده بود که منجر به اصلاح این برنامه در هر سه روز شد.

نیم درصد از برق کشور از سلول‌های خورشیدی تأمین می‌شود

رئیس اداره برق شهرضا با اشاره به استفاده بهینه از سلول‌های خورشیدی در کشور، گفت: کشور آلمان با 80 روز آفتابی در سال 30 درصد از برق را از سلولى‌های خورشیدی تأمین می‌کند و ایران با 300 روز آفتابی میزان برق تولیدی از سلول‌های خورشیدی به نیم درصد می‌رسد.

وی با بیان این‌که قرارداد سه جانبه‌ای بین بانک ملی، شرکت توزیع برق و کمیته امداد برای ایجاد 10 هزار نیروگاه خورشیدی منعقد شده است، افزود: در فاز اول هزار نیروگاه خورشیدی ایجاد می‌شود که افراد آسیب دیده از خشکسالی و مددجویان تحت پوشش کمیته امداد می‌توانند با اخذ تسهیلات نیروگاه ایجاد کنند.

ایجاد نیروگاه خورشیدی در شهرستان شهرضا

معاون فرماندار شهرضا در ادامه جلسه با بیان اینکه باید پدافند غیرعامل به عنوان فرهنگ عمومی در جامعه نهادینه شود، اظهارداشت: اگر کوچکترین غفلتی در حوزه پدافند غیرعامل داشته باشیم، ضررهای جبران‌ناپذیری وارد می‌شود.

محمد حسین داراب با بیان اینکه امروزه نیاز به انرژی یکی از اصلی‌ترین تهدیدات است، افزود: مدیریت مصرف برق ضروری است و مردم به عنوان سرمایه‌های اجتماعی باید این سرمایه‌ها را برای نسل‌های آینده حفظ کنند، باید با مسلح کردن خود به علم روز برای مقابله با تهدیدات نرم دشمن آماده باشیم.

وی با اشاره به اینکه نگاه پدافند غیرعامل به انرژی، ارتقا و پایداری آن است و باید از همه ظرفیت‌های موجود در این زمینه از جمله همکاری مردم و آگاهی‌رسانی همگانی استفاده شود، بیان کرد: رویکرد هوشمندانه پدافند غیرعامل استفاده از فرصت و مقابله با تهدیدات است و باید با شناخت تهدیدات تلاش کرد این موارد به ما آسیب نرسانند و از ظرفیت آن برای توسعه و پیشبرد اهداف پدافند غیرعامل استفاده کرد.

معاون فرماندار شهرضا با اشاره به رایزنی درباره ایجاد نیروگاه بادی در شهرضا، اظهارداشت: در همه جای کشور زمینه برای استفاده و ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی وجود دارد که در این راستا در شهرستان شهرضا برای ایجاد نیروگاه‌های بادی رایزنی شده است

وی با بیان اینکه روزانه هر فرد در شهرستان شهرضا 800 گرم زباله تولید می‌کند، تصریح کرد: بخشی از این زباله قابل تجزیه و استحصال است و بخشی از آن را باید سوزاند که می‌توان از آن تولید انرژی کرد.

داراب با تاکید بر اینکه پیوند‌های پدافند غیرعامل و حوزه‌های زیستی و سلامتی ناگسستنی است، تصریح کرد: شناسایی تهدیدها و تدوین برنامه جامع در بحران‌ها از جمله اولویت هایی است که در حوزه پدافند غیرعامل مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که از کسانی که بخواهند در حوزه انرژی در شهرستان شهرضا سرمایه‌گذاری کنند استقبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: زمینی به مساحت 100 هکتار برای ایجاد نیروگاه خورشیدی به یکی از سرمایه‌گذران بخش خصوصی واگذار شده است.

معاون فرماندار شهرضا صنعت برق در مواقع بحران از حساسیت‌های خاصی برخوردار است چرا که پایداری برق امنیت و امید را به ارمغان می آورد، افزود: گفتمان‌سازی پدافند غیرعامل بسیار مهم است، مردم باید فرهنگ استفاده صحیح را مدنظر قرار دهند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر