۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۳۶۱۴۰
بی‌تدبیری مدیران شهری در سمنان این روز‌ها سبب نارضایتی شهروندان شده است؛ به‌ویژه آنجا که نظاره می‌کنند خود در گرما و خاموشی هستند و ساختمان شهرداری غرق در نور و شادی!
به گزارش خبرنگار پایداری ملی،تأمین برق موردنیاز مردم در بیشتر نقاط کشور ازجمله استان سمنان این روز‌ها دستخوش پیچ‌وخم‌هایی شده است که نتیجه اولیه آن، خاموشی و قطعی برق در بسیاری از مناطق بود؛ امری که تابستان سختی را به‌خصوص برای روز‌های اوج مصرف برق برای مردم رقم خواهد زد.

گفته می‌شود ظرفیت عملی تولید برق در کشور دچار کاستی‌هایی شده است و از ابعاد گوناگون در زمان اوج مصرف برق نمی‌تواند جوابگوی نیاز مصرفی پیش‌بینی‌شده باشد و از این‌رو، تابستان امسال خاموشی را دوباره تجربه می‌کند.

مدیران توانیر می‌گویند: تولید عملی نیروگاه‌های حرارتی با وجود ظرفیت اسمی حدود ۶۳ هزار مگاواتی، در شرایط آمادگی کامل چیزی در حدود ۴۴ هزار مگاوات است.

از طرفی، تولید عملی در بخش نیروگاه‌های برق‌آبی با وجود ظرفیت اسمی ۱۱ هزار مگاواتی، امسال به خاطر کاهش شدید بارش‌ها و به‌تبع آن کاهش قابل توجه حجم روان‌آب‌ها و ورودی سدها، چیزی در حدود پنج هزار مگاوات پیش‌بینی می‌شود.

همه این موارد نمایشگر تابستانی گرم و همراه با قطعی برق خواهد بود که البته در روز‌های اخیر نیز در استان سمنان در شهرستان‌های مختلف این امر تجربه شده است.

اما در این میانه، نقش برنامه‌ریزی، مدیریت و کنترل بهره‌وری از سوی مدیران تا چه اندازه می‌تواند در کاهش مصرف و گذر از شرایط بحران تأمین برق مؤثر باشد؟

متأسفانه در حالی که هر ساعت مردم کشورمان و به‌تبع آن، شهروندان سمنانی درباره صرفه‌جویی در مصرف برق توصیه‌های متفاوتی را از مدیران و مسؤولان اجرایی دریافت می‌کنند، اما شاهد بی‌تدبیری خود ناصحان در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز هستند.

شهرداری سمنان که این روز‌ها مردم در گرمای تابستانی این شهر خاموشی را حتی در ساعات ظهرگاهی تجربه می‌کنند، کمتر توجهی به مصرف بهینه برق ندارد و جالب اینکه این بی‌تدبیری‌ها در منظر عموم مردم انجام می‌شود و به همین خاطر، سبب نارضایتی آن‌ها شده است.

چنانچه در تصویر بالا مشاهده می‌شود، شهرداری سمنان در اوج نگرانی‌ها برای تأمین برق و اعمال خاموشی‌های پیش‌بینی‌شده در استان سمنان، به نورافشانی و نورپردازی محوطه بیرونی شهرداری مرکز در خیابان سعدی سمنان اقدام کرده است که هر ساعت صد‌ها نفر از کنار آن عبور و تفاوت توصیه به صرفه‌جویی و بی‌مبالاتی مدیران را درک می‌کنند.

انتظار می‌رود در روز‌های پیش‌رو که کشور شرایط سختی در تأمین برق موردنیاز مردم دارد، مدیران شهری و مسؤولان دستگاه‌های اجرایی استان سمنان به‌ویژه در این شهر گرم، اصلاح الگوی مصرف و کنترل انرژی را در دستور کار قرار دهند تا مردم نظاره‌گر تفاوت میان گفته‌ها و اعمال آن‌ها نباشند.

بر اساس گفته مسؤولان، چیزی در حدود ۵۱ هزار و ۸۰۰ مگاوات تولید عملی برق در روز‌های اوج مصرف سال جاری پیش‌بینی می‌شود، در حالی که رسیدن مصرف برق در زمان اوج سال ۹۷ به بالای ۵۸ هزار مگاوات دور از انتظار نیست و نتیجه مصرف بی‌رویه برق، «خاموشی» خواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر