۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۷
کد خبر: ۳۵۸۹۳
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد که برای مبارزه با تروریسم اقدامات نظامی کافی نیست و هر گونه استراتژی برای مبارزه با این پدیده باید شامل یک عنصر فرهنگی نیز باشد.

غلامعلی خوشرو بعدازظهر پنج شنبه در نشست عالیرتبه سازمان ملل متحد در زمینه مبارزه با تروریسم و کارگروه مربوط به تهدیدات فزاینده تروریست های خارجی این مطلب را مطرح کرد.


وی افزود: بر اساس گزارش های سازمان ملل متحد بیش از ۲۵ هزار تروریست خارجی از ۱۰۰ کشور جهان به سوریه رفته اند. این آمار نشان دهنده پدیده ای پیچیده و چند وجهی است که نیازمند توجه فوری جامعه بین المللی است . 

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: در جهانی که مرز نمی شناسد، تمام بخش های آن کمابیش با این تهدید مواجه هستند.

خوشرو درباره ریشه ها و دلایل ظهور پدیده تروریست های خارجی هم اظهار کرد: اگر چه دلایلی همچون دیکتاتوری، فساد، فقر و تبعیض ممکن است درپیوستن یک فرد به گروه تروریستی خارجی موثر باشند ولی تجارب نشان داده است علت اصلی این پدیده، یک ایدئولوژی سیاه و افراطی است که فرد انسانی را به عاملی مخرب تبدیل می کند. 

وی تاکید کرد: برای مبارزه با این پدیده، اقدامات نظامی کافی نیست و هر گونه استراتژی برای مبارزه با این پدیده باید شامل یک عنصر فرهنگی نیز باشد. همچنین لازم است دولت ها برای برخورد با این پدیده پیچیده در سطح بین المللی و منطقه ای و دوجانبه به ویژه در زمینه تسهیم اطلاعات همکاری کنند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد با یاد آوری اینکه جمهوری اسلامی ایران قربانی تروریسم بوده و در ۴ دهه گذشته ۱۷ هزار نفر از شهروندان ایرانی قربانی حملات تروریستی گروهک منافقین، داعش، القاعده و طالبان شده اند، گفت ایران در سال های اخیر اقدامات عملی و قانونی خود را در مقابله با تهدیدات تروریستی افزایش داده است . 

خوشرو افزود: از اقدامات عملی در این زمینه می توان به افزایش تدابیر امنیتی در فرودگاه ها و امنیت پرواز، امنیت مرزها و کنترل مکانیسم های مالی و بانکی با هدف جلوگیری از پولشویی و ورود تروریست ها به کشور و همچنین تصویب استراتژی ملی مبارزه با تروریسم در سال ۲۰۱۳ توسط شورای عالی امنیت ملی و تقویت چارچوب های قضایی و حقوقی از قبیل تصویب قانون ملی مبارزه با تامین مالی تروریست اشاره کرد. 

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای افزایش همکاری های دو جانبه و تبادل اطلاعات، تا کنون با ۴۰ کشور جهان موافقتنامه های معاضدت قضایی امضا کرده است . 

سفیر ایران در سازمان ملل متحد به همکاری نزدیک پلیس کشورمان با پلیس بین الملل (اینترپل) و استفاده از داده های اطلاعاتی آن سازمان اشاره کرد و تبادل اطلاعات در این زمینه را ابزاری مهم برای جلوگیری از نفوذ تروریست ها در کشورها دانست. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر