۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۳۵۴۹
عراقچی:
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان گفت: روند روابط ایران و آرژانتین روند معقولی را طی می‌کند.

سید عباس عراقچی  در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره رد ادعای رژیم صهیونیستی در پرونده آمیا از سوی رییس‌جمهور آرژانتین و درخواست او برای محاکمه رییس اتحادیه سازمان‌های صهیونیستی گفت: ما هم این خبر را از طریق رسانه‌ها شنیدیم. این خبر صحت دارد و خوشحالیم که روند روابط ایران و آرژانتین روند معقولی را طی می‌کند.

وی افزود: حادثه‌ای که به وجود آمد و منشا آن را ما عوامل خارجی و صهیونیستی می‌دانستیم برای مدتی روابط دو کشور را در این چالش فرو برد و الحمدالله با درایت وزیران خارجه دو کشور مسیر معقولی برای حل این مشکل پدید آمد و درک بیشتری در خصوص اینکه عوامل خارجی و صهیونیست‌ها عامل این مشکل بودند، در حال پدید آمدن است.

عراقچی در پاسخ به ایسنا درباره اظهارات اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران با آژانس همکاری نمی‌کند و فعالیت‌های هسته‌یی ایران برخلاف قطعنامه‌های بین‌المللی همچنان ادامه دارد، گفت: انتظار ما از آقای آمانو به عنوان یک کارشناس فنی در صحنه بین‌المللی و مسوول یک نهاد فنی این است که از برخوردهای سیاسی اجتناب کنند و در چارچوب وظایفش عمل کند.

وی تاکید کرد: ‌ایران به تعهدات خود در چارچوب ان‌پی‌تی و همکاری با آژانس ادامه می‌دهد و اگر چیزی بیش از تعهدات ایران انتظار باشد نیازمند یک چارچوب جدید برای همکاری‌هاست. این چارچوب در حال حاضر میان ایران و آژانس در حال مذاکره است اما اینکه چرا تاکنون این مذاکرات به یک نتیجه نهایی منتج نشده است را باید از آقای آمانو بپرسید.

عراقچی درباره واکنش وزیر خارجه کانادا نسبت به انتخابات ایران با بیان اینکه برای اظهارات سخیف این مقام کانادایی ارزشی قائل نیستم، گفت: چندان ضرورت نمی‌بینم که نسبت به این اظهارات واکنش نشان دهم. این قبیل اظهارات از سوی وزیر خارجه کانادا چندین بار تکرار شده است و بنده به تدریج به این نتیجه رسیدم که باید در شعور سیاسی او (وزیر خارجه کانادا) تردید کرد.

عراقچی گفت: پاسخ لازم را به اظهارات وزیر خارجه کانادا، ایرانیان مقیم این کشور در وب‌سایت‌هایشان دادند و همچنین مقامات کانادایی نسبت به این‌چنین اظهارنظرها واکنش داشتند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دو تن از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس خواستار سلب مصونیت دیپلماتیک دیپلمات سعودی خاطی که در ایران منجر به یک تصادف و مرگ یک شهروند ایرانی شده است، گفت: ما حادثه و تبعات به وجود آمده ناشی از اقدام دیپلمات سعودی در کشورمان را در چارچوب کنوانسیون وین و رایزنی‌ها با مقامات دولت عربستان پیگیری می‌کنیم. طبق کنوانسیون‌های مربوطه می‌شود از یک دیپلمات سلب مصونیت دیپلماتیک کرد و او را برای بازجویی فرا خواند. در عین حال ما تلاش خود را برای تامین رضایت اولیای دم این حادثه و حل این مساله انجام می‌دهیم.

عراقچی درباره قطع رابطه دیپلماتیک مصر با سوریه، خاطرنشان کرد: برای ما این خبر غیرمنتظره بود و امیدواریم دولت مصر که دولت یک کشور بزرگ و صاحب نفوذ در منطقه است نقش سازنده‌ای را در نقش سوریه ایفا کند. ما درک می‌کنیم که دولت فعلی مصر با مسائل مختلف داخلی و خارجی مواجه است اما انتظار داریم حضور مصر در مسائل منطقه سازنده باشد. ما به تماس با دولت مصر ادامه می‌دهیم و تماس تلفنی آقای صالحی با همتای مصری خود در این چارچوب بوده است و عمده بحث ایشان بر سر سوریه بود.

وی ادامه داد: ما ایده مذاکرت چهارجانبه با حضور ترکیه، عربستان، ایران و مصر را خوب می‌دانیم و امیدواریم در این مسیر به رایزنی‌ها ادامه دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید بسیاری از کشورها پس از انتخاب آقای روحانی به عنوان رییس‌جمهور منتخب ایران، اینگونه القا می‌کنند که قرار است سیاست خارجی دستخوش تغییرات شود، گفت: فکر می‌کنم مصاحبه مطبوعاتی آقای روحانی که روز دوشنبه برگزار شد همه مسائل را روشن کرد. کاملا واضح است سیاست خارجی ایران از اصول خاص خود پیروی می‌کند و مبتنی بر ارزشهای انقلاب اسلامی، منافع ملی و ارشادات مقام معظم رهبری است اما نحوه برخورد با مسائل سیاست خارجی در دولت‌های مختلف سبک و سیاق متفاوت خود را دارد.

عراقچی تاکید کرد: قطعا اصول و ارزش‌های سیاست خارجی ایران تغییرناپذیر است و آنچه در عمل تغییر می‌کند سبک و شیوه اجرای این اصول و سیاست‌هاست و مطمئنا همان‌طور که آقای روحانی گفتند آنچه ملاک و معیار است حقوق ملت ایران است که در هر شرایطی دولت‌ها خود را موظف به دفاع و صیانت از آن می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه در برخی اخبار شنیده می‌شود که 1+5 آماده از سرگیری مذاکرات با ایران در مرداد ماه است، گفت: خبرها درباره ادامه مذاکرات میان ایران و 1+5 را ما هم از رسانه‌ها شنیدیم و خبر رسمی در این باره وجود ندارد. طبیعی است مذاکرات جدید میان ایران و 1+5 موکول به تشکیل دولت جدید است و مذاکرات رسمی با دولت‌های رسمی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره تحولات ترکیه و تشدید تنش‌ها و زد و خوردها بین معترضان و دولت ترکیه، گفت: همچنان امیدواریم مشکل ترکیه با سعه صدر از سوی دو طرف حل و فصل شود و همین‌طور معتقدم که این مساله موضوع داخلی ترکیه است و هیچ کشور خارجی حق دخالت در آن را ندارد. ما امیدواریم با درایت رهبران ترکیه و گروه‌های معترض این اختلافات در فضای آرام حل شود. از نظر ما ترکیه باثبات و امن در همسایگی‌مان بسیار حائز اهمیت است و خواهان ادامه روابط دوستانه و سازنده با ترکیه هستیم.

عراقچی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری گفته است در صورت حضور اسرائیل در نشست ژنو 2، ایران در آن شرکت نمی‌کند، اظهار کرد: اجازه دهید در این باره از پیش قضاوتی نداشته باشیم چرا که مشورت‌ها و رایزنی‌ها الان در حال انجام است. برگزاری نشست ژنو 2 با مشکلات مختلفی مواجه است که مهمترین آن نابسامانی میان گروه‌های مختلف نسبت به نحوه شرکت‌شان در این نشست است. همچنین توافق نکردن بر سر دستور کار، تاریخ نشست و مدعوین از جمله مشکلات دیگر بر سر تشکیل این نشست است.

وی تاکید کرد: ما از هر نوع ابتکار عمل در این زمینه و همچنین از تلاش روسیه برای تشکیل این نشست حمایت می‌کنیم. ما امیدواریم این نشست در زمان مناسبی و با حضور کشورهای موثر در سوریه و همه طرف‌های درگیر تشکیل شود تا به راهکار مورد قبول ملت سوریه دست یابیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره دعوت از ایران برای شرکت در ژنو 2، تصریح کرد: در زمان خودش وقتی از ایران به طور رسمی و مکتوب دعوت شد این موضوع را بررسی می‌کنیم البته ما به دعوت از ایران برای شرکت در این نشست با دید مثبت و سازنده نگاه خواهیم کرد. طرف‌های مختلف نسبت به حضور ایران در این نشست اظهار علاقه کرده‌اند و به طور شفاهی برخی از ما دعوت کرده‌اند اما منتظریم رایزنی‌ها در این باره به جمع‌بندی نهایی برسد.

عراقچی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه رایزنی‌های ایران در رابطه با حملات تروریستی علیه زائران ایرانی در عراق به کجا رسید، گفت: رایزنی‌ها ادامه دارد و مشورت‌ها بین نهادهای امنیتی دو کشور نیز در جریان است.

وی تاکید کرد: حفظ جان زائران ایرانی و تامین امنیت آنها از موضوعات مهم برای دستگاه دیپلماسی کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه در خبرها شنیده شده است که زمان مذاکرات بعدی ایران و آژانس در پاییز خواهد بود، گفت: هیچ تاریخ جدیدی به این منظور هنوز قطعی نشده است در عین حال که ما آماده مذاکره با آژانس هستیم و اگر نیاز باشد به سوال و ابهامی فراتر از تعهداتمان پاسخ دهیم ما نیازمند یک چارچوب جدید برای همکاری هستیم.

عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که آیا پیام تبریک رییس‌جمهور آذربایجان به آقای روحانی و ملت ایران را مثبت ارزیابی می‌کنید و آیا این پیام می‌تواند به عمیق‌تر شدن روابط ایران و آذربایجان در آینده کمک کند،‌گفت: ما از پیام تبریک رییس‌جمهور آذربایجان تشکر می‌کنیم. این پیام تاکید مجددی بود بر عمق روابط دو کشور و نزدیکی‌های تاریخی، فرهنگی، زبانی و غیره . این پیام نشانه حسن نیت دولت‌های ایران و آذربایجان است. ما همواره معتقدیم اگر تحرکاتی درباره مسائل قوم‌گرایانه در آذربایجان صورت گرفته است ارتباطی به دولت آذربایجان ندارد و این دولت به ما اطمینان داده است که این اقدامات از سوی آنها نیست و ما هم این مساله را می‌پذیریم.

وی همچنین درباره ادامه فعالیت کمیته امداد امام خمینی در آذربایجان، گفت: مذاکرات در این باره نیز ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از وی پرسید ارزیابی‌تان درباره اظهارات احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران چیست؟ گفت: اظهارات احمد شهید تعبیرات نادرستی را در خود دارد و ظاهرا این اظهارات مربوط به قبل از انتخابات ایران بوده است.

عراقچی ادامه داد: یکی از برکات انتخابات ریاست‌جمهوری ایران این بود که بسیاری از توهمات و ادعاها درباره نظام مردم‌سالار اشتباه است و به طور کلی باطل‌السحر ادعاها درباره ایران را ثابت کرد. ما امیدواریم آقای احمد شهید تحلیل غلط خود را بعد از انتخابات و مشارکت گسترده مردم درک کرده باشد. اگر او می‌پذیرد که اشتباه بزرگی درباره ایران کرده است باید در سایر ادعاهایش درباره ایران هم تجدیدنظر کند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها از فرستادن نیروهای نظامی از سوی ایران به سوریه خبر داده‌اند، گفت: من این موضوع را به طور کامل تکذیب می‌کنم. دولت و ارتش سوریه نیازی به این قبیل کمک‌ها و ارسال افراد و جنگنده ندارند و خودشان قادرند با دشمنان و گروه‌های تکفیری و تروریست‌ها مبارزه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه تغییر لحن محسوسی در پیام‌های تبریک برخی مقامات کشورها به ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس نسبت به انتخابات ایران و شخص آقای روحانی دیده می‌شود که حاکی از نگاه مثبت به انتخابات ایران است، گفت: حماسه و حضور گسترده مردمی و بلوغ و نشاط سیاسی در جامعه ما خود به خود عزت و اقتدار و صلابت ایران را در عرصه بین‌الملل و منطقه نشان می‌دهد و این مساله را در پیام‌های رهبران جهان به ملت و رییس‌جمهور منتخب ایران نشان می‌دهد و امیدواریم این روند به افزایش همکاری‌های ایران در منطقه کمک کند و مطمئن هستیم از برکات انتخابات 24 خرداد، افزایش اعتبار ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی است.

عراقچی همچنین با اشاره به انتخابات روز جمعه 24 خرداد،‌گفت: مردم ایران با حضور حماسی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری یک حضور به‌یادماندنی و تاریخی را ثبت کردند و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند ارائه یک چهره مصمم و محکم در روز انتخابات به دنیا نشان دادند. وزارت خارجه از همه مردم به خاطر آفریدن این حماسه تشکر می‌کند و به پشتوانه این حماسه با عزت و افتخار در عرصه بین‌الملل به حصول اهداف و اصول سیاست خارجی می‌توانیم دست یابیم.

وی همچنین با تبریک به حسن روحانی منتخب ملت ایران، گفت: امیدواریم آقای روحانی با استمداد از عنایات الهی و به پشتوانه حضور گسترده مردم و توصیه‌های داهیانه مقام معظم رهبری بتوانند به اهداف و برنامه‌های خود عمل کنند و ایران را یک مرحله به سمت پیشرفت و تعالی جلو ببرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات در خارج از کشور، گفت: وزارت خارجه متولی انتخابات در خارج از کشور بود و حضور ایرانیان خارج از کشور در پای صندوق‌های رای جای تقدیر و تشکر دارد؛ چرا که با وجود همه فشارها و تبلیغات منفی در خارج از کشور توسط رسانه‌های بیگانه ایرانی‌ها به طور گسترده پای صندوق‌ها حاضر شدند.

عراقچی گفت: متاسفانه در برخی کشورها از جمله کشورهایی که ادعای دموکراسی دارند امنیت صندوق‌های رای به خوبی تامین نشد و آنها اجازه دادند گروه‌های معاند در روند رای‌گیری و حضور مردم اخلال ایجاد کنند در عین حال در 96 کشور انتخابات به خوبی برگزار شد.

وی اظهار کرد: ما همچنین در راستای پوشش خبری و رسانه‌ای مناسب برای انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش زیادی کردیم و برای نزدیک به 200 خبرنگار خارجی ویزای مطبوعاتی صادر کردیم که علاوه بر 200 خبرنگار خارجی مقیم ایران بیش از 400 رسانه خارجی انتخابات ریاست‌جمهوری را پوشش دادند.  

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر