رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل گفت: امروز به دلیل خروج پژو و رنو از صنعت خودرو، شرکتها نتوانستند تولید خود را به موقع تحویل بدهند و همانطور که شاهد بودیم شرکت سایپا بخشنامهای ارایه کرده که در آن به کسانی که ساندرو ثبت نام کردند گفته میتوانند در ازای آن ال ۹۰ تحویل بگیرند.
به گزارش پایداری ملی،سعید موتمنی در خصوص التهابات موجود در بازار خودرو گفت: شایعات و عدم
انجام تعهد شرکتهایی که خودرو پیش فروش کردند سبب شده که وضعیت بازار این
چنین آشفته شود و قیمتها روند افزایشی به خود بگیرند.
وی ادامه
داد: وقتی شرکتی اقدام به پیش فروش خودرو میکند باید ابتدا قطعات و لوازمی
که مورد نیاز تولید است را داشته باشد یا واردات آن را پیش بینی کند تا در
چنین مواقعی دچار مشکل نشود.
رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل
افزود: امروز به دلیل خروج پژو و رنو از صنعت خودرو، شرکتها نتوانستند
تولید خود را به موقع تحویل بدهند و همانطور که شاهد بودیم شرکت سایپا
بخشنامهای ارایه کرده که در آن به کسانی که ساندرو ثبت نام کردند گفته
میتوانند در ازای آن ال ۹۰ تحویل بگیرند.
وی ادامه داد: از طرف
دیگر دولت برای کنترل قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان شورای رقابت را
ایجاد کرده تا کمترین اجحاف در حق افراد ضعیف صورت بگیرد، اما امروز قیمت
این خودروها از درب کارخانه تا بازار ۱۴ میلیون تفاوت دارد.
موتمنی
افزود: سه هفته پیش قیمت خودروها روند نزولی گرفت و بازار داشت به تعادل
میرسید، اما شورای رقابت اعلام کرد از آخر خردادماه قیمت خودروها افزایش
پیدا میکند که همین امر سبب شد که به بازار شوک وارد شود و اندک خودرویی
که در بازار موجود بود، جمع شود.
وی تصریح کرد: قیمتها در بازار بر
مبنای تقاضا و عرضه است و امروز عرضه آنقدر کم شده و به صورت قطره چکانی
انجام میشود که قیمتها به صورت بیسابقهای در حال افزایش است در واقع
امروز این شبکه توزیع خودروها است که بازار را کنترل میکند و ترجیح داده
که برای سود بیشتر تا آخر این ماه خودرو کمتری به بازار عرضه کند.
وی
ادامه داد: وضعیت امروز بازار نشان میدهد هیچ نظارتی وجود ندارد چرا که
اگر سازمان صنعت و معدن و تجارت و یا تعزیرات بر بازار نظارت داشت اختلاف
۱۴ میلیونی از درب کارخانه تا بازار وجود نداشت و به طور کلی ما قیمت دو
نرخی نداشتیم.
موتمنی تصریح کرد: تولید کارخانه و خروجی آن مشخص
است. لیست این که کدام شرکتها خودروها را تحویل گرفتند وجود دارد پس به
راحتی میتوان بر روی آنها نظارت داشت. شرکتهای بزرگی که شبکه توزیع را
در اختیار دارند و روزانه کل تولید یک کارخانه را خریداری میکنند
تخفیفهای ۱۰ الی ۱۵ درصدی میگیرند و از آن طرف سود ۴۰ درصدی اعمال
میکنند، چون هیچ کسی بر روی آنها نظارت ندارد و هرکاری دلشان بخواهد
انجام میدهند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتوموبیل
در خصوص خودروهای مونتاژی گفت: وضعیت این گونه خودروها به مراتب بدتر از
خودروهای ۴۵ میلیون تومانی است، زیرا خروج پژو و رنو از کشور سبب شد که
روند قطعه رسانی آنها مختل شود به طوری که خودروهای سایپا، ایران خودرو و
بهمن در چند روز اخیر حداقل ۱۵ تا ۴۰ میلیون افزایش داشته است به طور مثال
هایما اس ۷ که دو هفته پیش قیمت درب کارخانه آن ۱۰۴ میلیون تومان بود و در
بازار ۱۱۴ میلیون تومان به فروش میرسید امروز به ۱۵۸ میلیون تومان رسیده
است.
سراتو سایپا که هفته گذشته ۱۱۸ میلیون تومان بود امروز سفید آن
۱۵۸ میلیون و مشکی آن ۱۶۴ میلیون به فروش میرسد. این افزایش قیمت به علت
آن است که عرضه کم شده است.
موتمنی اظهار داشت: متاسفانه برخی این
نوسانات بازار را به گردن فروشندگان و دلالان میاندازند در صورتی که این
کارخانجات خودروسازی هستند که با عرضه نکردن خودرو قیمتها را این چنین
افزایش دادند خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان کارتکسی عرضه میشود و اصلا
جای مانور برای دلالها ندارد از طرف دیگر سایپا و ایران خودرو ثبت نام
خودرو را متوقف کردند و معلوم نیست خودروهایی که آنها روزانه تولید
میکنند به کجا میرود. سایپا اعلام کرده که تولیدی خود را در اردیبهشت ماه
افزایش داده است، اما معلوم نیست این افزایش به کجا رفته است.