سند چشم انداز شرکت توانیر در افق سال 1404 پس از جلسات متعدد، نهایی شد. در این سند اهدافی 12 گانه برای صنعت برق ترسیم شده است که از آن جمله می توان به تاب آوري شبكه و توانمندي صنعت در مديريت بحران و پدافند غير عامل، اتوماسيون و هوشمندسازي شبكه برق، كسب فناوريهاي نوين و كاربردي، مركزيت تبادل برق در منطقه و مديريت عرضه و تقاضاي برق اشاره کرد.
به گزارش پایداری ملی،سند چشم انداز شرکت توانیر در افق سال 1404 نهایی شد. در این سند اهدافی 12
گانه برای صنعت برق ترسیم شده است که از آن جمله میتوان به تاب آوری شبکه
و توانمندی صنعت در مدیریت بحران و پدافند غیر عامل، اتوماسیون و
هوشمندسازی شبکه برق، کسب فناوریهای نوین و کاربردی، مرکزیت تبادل برق در
منطقه و مدیریت عرضه و تقاضای برق اشاره کرد
.
کرم رضائی معاون
تحقیقات و منابع انسانی شرکت توانیر و نایب رییس شورای مدیریت استراتژیک
صنعت برق با اعلام این خبر گفت: مدیریت عرضه و تقاضای کارا، مطمئن، پایدار و
فراگیر برق ماموریتی تعریف شده برای دستیابی به چشم انداز ترسیم شده شرکت
توانیر در افق 1404 است
.
وی افزود: طرح تدوین «سند مدیریت استراتژیک صنعت برق تا افق 1404» به
عنوان گامی در جهت تحقق چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران، برنامه
راهبردی 1404 وزارت نیرو و همچنین نقشه راه صنعت برق که تصویری از آینده
مطلوب را برای صنعت برق نمایان میسازد شروع شده است
.
معاون تحقیقات و منابع انسانی توانیر همچنین با اشاره به ارزشهای
محوری شرکت توانیر، عمدهترین ارزشهای تعریف و تدوین شده را پایبندی به
قانون، نظم و انضباط، پایبندی به ارزشهای دینی، اخلاقی و حرفهای، مشتری
مداری و تکریم ذی نفعان، پاسخگویی مسئولانه، گردش شفاف اطلاعات، تعامل
سازنده با جامعه و ارتقای سطح اعتماد عمومی عنوان کرد
.
وی در ادامه از آینده نگری و تلاش برای آینده روشنتر، خودباوری،
خلاقیت و نوآوری، مشارکت سازمانی و کار گروهی، خدمت رسانی پایدار با کیفیت،
به موقع و ایمن، دانش گرایی، یادگیری و تعالی سازمانی و بهره وری، توسعه
پایدار و توجه به الزامات زیست محیطی و احترام به مالکیت مادی و معنوی به
عنوان دیگر ارزشهای محوری شرکت توانیر برای رسیدن به توانیر آرمانی یاد کرد
.
رضایی؛ مدیریت استراتژیک صنعت برق را یکی از نتایج طرحهای تعالی
سازمانی برشمرد و به عنوان سابقهای از این بحث گفت: در پی تشکیل جلسات
تعالی سازمانی طی 55 جلسه درطول سالهای 92 و 93 با حضور مدیران کل دفاتر و
نمایندگان معاونتها ضمن آشنایی با ماموریتهای سازمانی حوزههای مختلف شرکت،
زمینههای بهبود توسط همکاران احصا و با مشارکت جدی آنها در نهایت طرحهای
بهبود از این جلسات در طی دو سال به دست آمد
.
وی ادامه داد: این طرحهای بهبود پس از ساماندهی، یکپارچه سازی و
پالایش توسط مهندس شرطان، در قالب یک برنامه زمانی اولویت بندی 3 ساله تهیه
و به منظور اعلام برنامه زمان بندی اجرا برای معاونتها و دفاتر مربوطه
ارسال و در نهایت پس از اتمام این فرآیند طرحهای بهبود تنظیم و با امضای
مدیرعامل شرکت توانیر به تمامی معاونتها و دفاتر مستقل ابلاغ شد که یکی از
طرحهای با اولویت بالا پروژه استقرار نظام مدیریت استراتژیک صنعت برق بود
.
معاون تحقیقات و منابع انسانی شرکت توانیر تدوین نقشه راه صنعت برق
کشور را یکی از دستاوردهای بسیار اثربخش این جلسات عنوان کرد و افزود: از
سال 93 تا انتهای 94 با حضور 18 نفر از صاحبنظران، مدیران، نمایندگان هیات
مدیره شرکتهای وابسته و تابعه طی حدود 20 جلسه برگزار و در پی آن نقشه راه
صنعت برق درقالب 7 محور اصلی و موضوعات استراتژیک و استراتژیهای مربوطه،
تدوین و پس از تصویب هیات مدیره شرکت به تمام شرکتهای زیرمجموعه، معاونتها
و دفاتر توانیر ابلاغ شد
.
وی با بیان اینکه موضوع مدیریت استراتژیک یکی از بحثهای پرتکرار و با
اولویت بالا در طرحهای تعالی سازمانی بوده و همکاران بر شکل گیری مدیریت
استراتژیک در صنعت برق اعتقاد داشتند اظهار داشت: با همکاری دفتر توسعه
مدیریت و بهره وری شرکت توانیر دراواخر سال 95 این طرح آغاز و با پیگیریهای
انجام شده، دکتر امیران به عنوان مشاور این طرح انتخاب شد
.
رضائی تصریح کرد: در سال جاری با همکاری شرکت توانیر و مشاور این طرح
فاز شناخت با برگزاری جلسات اختصاصی با معاونتها و دفاتر احصا و وضعیت
صنعت برق در حوزه مدیریت استراتژیک مشخص شد
.
وی با بیان اینکه در ابتدای سال 96 فاز شناخت پس از دریافت از مشاور
به معاونتها و دفاتر مرتبط به منظور همگرایی لازم ارسال شد، گفت: پس از
برگزاری جلسات متعدد با معاونتها و بررسیهای انجام شده کمترین میزان انحراف
بین بازتابها از معاونتها با فاز شناخت وجود داشت که این نشان از دقت کار
مشاور و دفتر توسعه مدیریت و بهره وری شرکت توانیر دارد
.
وی با اشاره به لزوم تشکیل شورای راهبری مدیریت استراتژیک صنعت برق
پس از فاز شناخت اظهار داشت: این شورا به ریاست مدیرعامل شرکت توانیر، نایب
رییسی معاونت تحقیقات و منابع انسانی شرکت، مهندس شرطان به عنوان دبیر و
22 عضو دیگر متشکل از معاونان و مدیران کل توانیر، مدیرعامل و یکی از
معاونان شرکت مدیریت شبکه و برخی نماینگان شرکتهای زیر مجموعه شکل گرفت و
از شهریور سال جاری به صورت هفتگی جلسات آن برگزار شد
.
رضائی با بیان اینکه تاکنون 12 جلسه در این خصوص برگزار شده است،
گفت: با مشارکت جدی همکاران در این جلسات موفق شدیم چشم انداز، مأموریت و
ارزشهای سازمانی صنعت برق را احصا و پس از طرح در هیات مدیره شرکت با
تغییرات جزیی و نگارشی تصویب و با امضای مدیرعامل شرکت توانیر به شرکتهای
زیرمجموعه و در سطح توانیر ابلاغ کنیم
.
وی با اشاره به اینکه در مرحله بعد لازم بود اهداف استراتژیک شرکت
احصا شود، افزود: این موضوع نیز یکی از موارد بسیار انرژی بر در داخل شورا
بود که پس از جلسات متعدد و طرح موضوعات مختلف، در آخرین جلسه شورا 12 هدف
استراتژیک برای صنعت برق کشور نهایی شد و جهت بررسی و تصویب به هیات مدیره
اعلام شده که به شرح ذیل است
:
اهداف استراتژیک صنعت برق
:
تأمین برق مطمئن و پایدار
تأمین برق اقتصادی
کاهش تلفات برق
اصلاح، بهینه سازی و توسعه زیرساختهای شبکه برق
تأمین منابع مالی و تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری در برق
ارتقای سطح رضایتمندی مشترکان، متقاضیان و سایر ذی نفعان
انطباق فعالیتها با ملاحظات زیست محیطی، ایمنی و سلامتی
تاب آوری شبکه و توانمندی صنعت در مدیریت بحران و پدافند غیر عامل
اتوماسیون و هوشمندسازی شبکه برق
کسب فناوریهای نوین و کاربردی
مرکزیت تبادل برق در منطقه
مدیریت عرضه و تقاضای برق
معاون تحقیقات و منابع انسانی شرکت توانیر با بیان این که در حال حاضر وارد فاز تدوین
KPI صنعت برق شاخصهای اختصاصی و کلیدی عملکرد که میتواند هدایت صنعت برق را انجام دهد، شدیم گفت: در ابتدا تعداد
KPI استخراج شده صنعت برق 100 مورد بود که پس از بررسیهای
انجام شده در 58 مورد خلاصه و توسط دبیرخانه به کارگروههای تخصصی مربوطه
ارسال شد
.
وی تعداد کارگروههای تخصصی در معاونتها و دفاتر مرتبط با حوزه مدیریت
استراتژیک را 9 کارگروه عنوان کرد و افزود: اعضای شورا که سرپرستی این
کارگروهها را در معاونتها و دفاتر برعهده دارند پس از بررسی تخصصی
موضوعات، درنهایت یک کار دقیق و کارشناسی به این شورا ارائه میدهند
.
رضائی بررسی
kpI صنعت برق را یکی از وظایف محوله به این کارگروهها عنوان کرد و گفت: با توجه به نظر مشاور لازم است تعداد
KPI ها محدود شود و در سطح مدیران ارشد، موارد بسیار
اثرگذار به منظور اطمینان از صحت مسیر حرکت شرکت استخراج و در مراحل و سطوح
پایینتر تعداد این شاخصها بیشتر باشد
.
وی تصریح کرد: پس از انجام
KPI، و هدفگذاری شاخصها و تدوین استراتژیهای مربوطه و سهم
حوزههای مختلف، در گزارش عملکردی سالانه شرکت این شاخصها از سوی دفتر
امور مجامع پیگیری شده و هیات مدیره شرکتها در قبال شاخصهای مشخص شده برای
شرکت پاسخگو خواهند بود
.
وی هدف اصلی از این طرح را آگاهی همکاران از اهداف شرکت و نقش آنها
در رسیدن به این اهداف عنوان و اظهار امیدواری کرد با عملیاتی شدن مدیریت
استراتژیک و خروجی آن سهم شرکت توانیر، معاونتها، دفاتر مشخص و برشهای
سازمانی برای شرکتهای زیرمجموعه انجام شود
.
رضائی در پایان ضمن تشکر از مشارکت فعال اعضای شورا و کارگروههای
تخصصی از زحمات دفتر توسعه مدیریت و بهره وری و دبیرخانه شورای راهبری
مدیریت استراتژیک به عنوان متولی این امر قدردانی و ابراز امیدواری کرد با
همگرایی که در صنعت برق وجود دارد شاهد توسعه، تحول و تعالی بیشتر این حوزه
و تحقق چشم انداز باشیم و تمامی همکاران جهت رسیدن به اهداف از چشم انداز و
مأموریت صنعت برق کشور آگاهی یابند
.
قنبرزاده مدیرکل دفتر توسعه و بهره وری شرکت توانیر نیز در این گفت
وگو با اشاره به این که اطلاع همکاران از چشم انداز، مأموریت و اهداف موجب
تعلق سازمانی میشود، بر اطلاع رسانی مناسب در این زمینه تاکید کرد
.
در این گفت وگو همچنین مهندس شرطان رییس گروه مطالعات راهبری و دبیر
شورای راهبری مدیریت استراتژیک صنعت برق هدف از انجام این طرح را استقرار
نظام مدیریت استراتژیک صنعت برق کشور اعلام کرد و گفت: تدوین سند راهبردی
صنعت یکی از نتایج این طرح است و هدف اصلی ایجاد و تقویت تفکر استراتژیک و
استراتژی محوری درصنعت و رسیدن به چشم انداز مطلوب و اهداف سازمانی در قالب
نظام مدیریت استراتژیک است
.
وی با بیان اینکه فضای استراتژی یک فضای کاملاً پویا و در حال تغییر
است، اظهار داشت: لازم بود تا با توجه به تغییرات صنعت برق در محیط داخلی و
بیرونی و سند چشم انداز کشور و سند راهبردی 1404 وزارت نیرو و همچنین
اجرای طرحهای مدیریت استراتژیک در سطح شرکتهای زیر مجموعه، طرح استقرار
نظام مدیریت استراتژیک شرکت مادر تخصصی توانیر به منظور سامان دهی، تمرکز
دهی بیشتر و ایجاد پیوند و هم سوییهای استراتژیک و عملیاتی در تمامی سطوح
صنعت برنامه ریزی و به اجرا دراید
.