۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۳۵۳۴
حیرت و شگفتی آن ها نه تنها به دلیل مشارکت بسیار گسترده هموطنان ایرانی داخل و خارج در انتخابات روز جمعه بود، بلکه اعلام نتایج آن و پیروزی حسن روحانی در این انتخابات بیش از پیش آن ها را شوکه کرده است به آن اندازه که کاخ سفید که تا همین چند روز پیش مدعی بی اعتباری انتخابات ایران بود، ناچار شد از شرکت گسترده ایرانیان در انتخابات ستایش کرده و با چرخشی آشکار اعلام کند که به نتایج آن احترام می گذارد.
بسیاری از رسانه های آمریکا نیز که تا همین روز پیش از برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری مدعی فرمایشی بودن آن شده و پیش بینی کرده بودند که انتخاب در آن با مردم نخواهد بود، نتوانستند در گزارش ها و تحلیل هایشان حیرت خود را از مشارکت بالای ۷۰ درصد مردم و نتیجه آن پنهان کنند؛ به گونه ای که روزنامه لس آنجلس تایمز روز شنبه تیتر زد: پیروزی حسن روحانی استمرار شگفتی های تاریخی انتخابات های ریاست جمهوری ایران می باشد.

پیشگویی های که برعکس از آب درآمد

به گزارش ایرنا روزنامه واشنگتن پست که به کاخ سفید نزدیک است روز پنجشنبه با انتشار سرمقاله ای، که بازتاب دهنده دیدگاه رسمی در واشنگتن بود، دست به پیشگویی درباره انتخابات ایران زده و نوشت: امکان نخواهد داشت که اسم روحانی از صندوق ها خارج شود.

رسانه های اصلی آمریکا از طیف های لیبرال تا محافظه کار نیز کم و بیش این مساله را تبلیغ می کردند که دوران انتخابات پرشور در ایران سپری شده است و یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، در فضایی سرد برگزار خواهد شد و خروجی آن نیز جز اصولگرایان نخواهد بود.

این تحلیل های یکسویه بویژه از هنگام مشخص شدن ترکیب نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شدت یافت و حتی در اوج برگزاری مناظره های تلویزیونی که شور خاصی در میان گروه های اجتماعی و سیاسی ایران به وجود آورد، بسیاری از این رسانه ها درباره مشارکت مردم تردید کرده و بطور مثال شبکه خبری فاکس نیوز مدعی شد: ایران انتخاباتی با نتایج از پیش تعیین شده برگزار خواهد کرد.

شبکه تلویزیونی سی ان ان هم در چند گزارش خبری، حال و هوای انتخابات ایران را سردتر از دوره های گذشته ارزیابی کرد و در گزارشی که پس از تایید صلاحیت نامزدها پخش شد، اعلام کرد: انتخابات ریاست جمهوری این دوره بدون سروصدا و شگفتی خواهد بود.

همگام با این خط تبلیغاتی، مقام های دولت آمریکا به بیان سخنان مداخله جویانه درباره انتخابات ایران پرداخته و از جمله جی کارنی سخنگوی کاخ سفید، سه هفته پیش، در اشاره ای به نقش شورای نگهبان، انتخابات ریاست جمهوری را در ایران غیر شفاف و به دور از معیارهای بین المللی خوانده بود.

این موضعگیری ها تا به آنجا ادامه یافت که حتی جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز مستقیما وارد کارزار تبلیغاتی علیه ایران شد و به بهانه رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی از سوی شورای نگهبان، انتخابات ریاست جمهوری ایران را غیرشفاف و ناعادلانه خواند.

این مداخله جویی آشکار وزیر خارجه آمریکا، واکنش فوری علی اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان را به دنبال داشت که گفت ایران دخالت های خارجی در امور داخلی خود را نپذیرفته و یاداور شد که آمریکا از رژیم های دیکتاتوری منطقه که بعضاً از سوی انقلاب‌های اخیر سرنگون شدند، پشتیبانی کرده است.

 شوک در واشنگتن

واکنش مقام های آمریکایی از روز جمعه که سطح بالای مشارکت در انتخابات معلوم گشت، بسیار معنادار و البته ۱۸۰ درجه متفاوت از آن چیزی بود که تا هفته قبل به زبان می آوردند.

ابتدا روز جمعه نه کاخ سفید و نه وزارت خارجه آمریکا کمترین واکنشی به حادثه تاریخی که در برابر چشمان جهان تصویر شد نشان نداده و از لاک سکوت ناباورانه خود تا عصر شنبه خارج نشدند.

ساعاتی پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات ایران، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید و کمی بعد جان کری وزیر خارجه آمریکا با زبان بی زبانی از سخنان چند روز پیش خود عقب نشسته و با ستودن مشارکت مردم در انتخابات، اذعان کردند که نتایج انتخابات را به رسمیت می شناسند.

به نظر می رسد مدتی طول خواهد کشید تا مقام های دولت آمریکا بتوانند ابعاد انتخابات روز جمعه را بویژه از منظر سطح مشارکت مردم و خروجی آن تحلیل کرده و از شوک آنچه رخ داد خارج شوند.

شوکی که خبرگزاری رویترز در تحلیل روز یکشنبه خود بخوبی آن را توضیح می دهد.

رویترز نه تنها پیروزی حسن روحانی را به یک شوک تشبیه کرده بلکه می نویسد: شگفتی دوم این انتخابات آن است که پس از برگزاری انتخابات مناقشه برانگیز ۲۰۰۹ و پیروزی دوباره احمدی نژاد در آن، به نظر می رسد این انتخابات بطور آزاد و منصفانه برگزار شده باشد.

  غافلگیری و بازنگری در سیاست

تحلیلگران در آمریکا می گویند انتخابات جمهوری اسلامی بار دیگر کاخ سفید را غافلگیر کرده است.

در نخستین واکنش های جهانی به انتخاب رییس جمهوری جدید ایران، کشورهای جهان و از جمله رهبران اروپایی از پیروزی وی استقبال کرده و خواستار گسترش همکاری در عرصه های مختلف منطقه وجهان شده اند.

دولت آمریکا نیز گفته است که می خواهد با ایران بصورت مستقیم وارد گفتگو و تعامل بشود؛ هرچند مقام های این کشور هنوز مشخص نکرده اند که چه گام های اعتمادسازی می خواهند در خصوص مذاکره با جمهوری اسلامی بردارند.ناظران می گویند اکنون دولت اوباما دو راه در پیش دارد.

یا به سیاست سرسختانه تحریم و تهدید نظامی ادامه دهد یا آنکه برای عقب نماندن از غافله و منزوی نشدن در میان متحدانش، بویژه اروپایی ها، رویکردی تفاهم آمیز با جمهوری اسلامی اتخاذ نماید.

به نظر می رسد مدتی طول خواهد کشید تا مقام های دولت اوباما و مشاوران سیاست خارجی وی از شوک آن چیزی که روز جمعه روی داد خارج شوند؛ اما تردیدی نیست که کاخ سفید دریافته است که دوران تازه ای در ایران آغاز شده که منطقا نیازمند بازنگری در سیاست های واشنگتن خواهد بود.

 

 

ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر