به گزارش پایداری ملی، دهم اردیبهشت ماه حکم قاضی برای مسدود شدن تلگرام در ایران ابلاغ شد.
حدود بیست روز پس از فیلتر شدن تلگرام در کشور، بنابر گفته عبدالصمد خرمآبادی دبیرکارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ)، طی 10 روز بسته بودن تلگرام، ترافیک این شبکه به یک چهارم رسید.
البته در همین حال در نقل قولی از وزیر ارتباطات گفته که فقط یک میلیون از 44 میلیون کاربر تلگرام این برنامه را از روی گوشی خود پاک کردهاند، اما میزان انتشار محتوا در آن 50 درصد کاهش داشته است. این آمارها به معنی بلاتکلیفی و انتظار کاربران برای نهایی شدن سرنوشت تلگرام در کشور برای تصمیم گیری نهایی است.
اخیرا خرمآبادی آب پاکی را روی دست کاربران تلگرام ریخته و گفت که فیلتر شدن تلگرام قطعی و دائمی است.
اما علاوه بر انتظار کاربران معمولی برای مشخص شدن نهایی تکلیف تلگرام که تا حدی قابل انتظار و پیش بینی بود؛ خواست و مقاومتهایی پنهان و خارج از روال عادی، در به درازا کشیدن این انتظار نقش دارند.
بخش زیادی از موفقیت تلگرام مدیون کانالها است و سهم بزرگی از محتوای در گردش در این شبکه را کانالها شکل می دادند. بنابراین امروز نیز انتقال محتوای کانالها از جمله کسب و کارها به پیام رسانهای داخلی نقش مهمی در تغییر قاعده این بازی ایفا خواهد کرد.
در همین حال برخی ادمینهای کانال تلگرامی از وجود ممانعتهای پنهانی در خروج از تلگرام خبر می دهند. آنها می گویند که از سمت کسب و کارهایی که در زمینه توزیع تبلیغات برای کانالهای تلگرامی فعالیت دارند تحت فشار قرار می گیرند و حتی تهدید می شوند که نباید از تلگرام خارج شوند یا آدرس جدید کانال خود را در پیام رسانهای داخلی به کاربران اعلام کنند.
بازاری از تبلیغات که طبق برآوردهای غیررسمی روزانه تا 5 میلیارد تومان گردش مالی دارد.
این کسب و کارها در قالب گروههای متعددی با عنوان اصطلاحی «گستردهها» فعالیت میکنند که حکم واسطه در تبلیغات تلگرامی را دارند. فعالیت گستردهها هم در مسیرهای مجاز و هم در مسیرهای غیرقانونی جریان دارد و البته حدود 90 درصد فعالیتها از نوع غیرقانونی و شاید تنها 10 درصد از نوع مجاز است.
آنچه که به رشد یکباره و چشمگیر تبلیغات در تلگرام کمک کرد، تبلیغات غیرقانونی از نوع شرط بندی، پیش بینی فوتبال و کلاهبرداری بود که شرط بندیها علاوه بر اینکه درآمد زیادی را رقم می زنند در بسیاری موارد به کلاهبرداری منتج شده و اساسا پولی برگردانده نمی شود. برای مثال اغلب کاربران تلگرام احتمالا با روش اکانت جعلی معمولا دختر مواجه شدهاند که با یک اکانت غیرواقعی با ماهیت ربات وارد گروه می شود و پست تبلیغی می گذارد.