۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۳۴۱۴۶
مدیر کل تبلیغات وزارت ارشاد:
مدیر کل اطلاع و تبلیغات وزارت ارشاد گفت: پیام رسان‌های داخلی قبل از اینکه خودشان را تبلیغ کنند بایستی حلقه اعتمادی بین خود و مخاطبانشان را ایجاد کنند.
به گزارش پایداری ملی، «محمد حیدری» مدیر کل اطلاع و تبلیغات وزارت ارشاد، درباره اینکه چه اولویت‌هایی در کشور ما وجود دارد تا بخواهیم از پیام رسان داخلی استفاده کنیم، گفت: ما قبل از اینکه اولویت‌ها را بررسی کنیم باید ضرورت‌ها و الزامات یک پیام رسان را در داخل کشور بررسی کنیم.

وی ادامه داد: الزام و ضرورت معنی‌های متفاوتی دارند. اولین الزام ما این است که کشور متکی به یک رسانه داخلی باشد که همه اجزا و عناصرش در داخل کشور باشد به ویژه اینکه تولید محتوا هم مهم است.

حیدری با اشاره به توزیع محتوا نیز افزود: موضوع بعدی توزیع محتوا است که اینها جزو ضرورت‌ها و الزامات است و ما را به سمت پیام رسان داخلی می‌کشاند.  صرف نظر از محتوا و توزیع آن باید ببینیم که جهت گیری نهایی آن چه خواهد بود. ما باید روی تولید محتوا و مدیریت توزیع محتوا اشراف فنی و حاکمیتی داشته باشیم.

وی با بیان ضرورت‌های موجود برای رفتن به سمت پیام رسان‌های داخلی گفت: ضرورت ایجاد می‌کند تا ما به پیام رسان‌های داخلی برگردیم. حال اینکه پیام رسان‌های داخلی توانایی رقابت با پیام رسان خارجی دارند یا نه مسئله دیگری است. اگر از همان ابتدای ورود پیام رسان‌های خارجی به کشور تمرکز پیدا کرده و از سیستم‌های فناوری، ‌متخصصین و از کارآفرینان داخلی استفاده می‌کردیم قطعا الان خیلی جلوتر بودیم.

مدیر کل اطلاع و تبلیغات وزارت ارشاد ادامه داد: در گذشته این انحصار غریبه و مطلق کشور در حوزه رسانه اجتماعی امروز را نداشتیم. باید این انحصار شکسته شود و سیاست دولت و نظام سیاست هوشمندانه و به موقع وجود دارد و ما باید از این انحصار خارج شویم و همه باید دست به دست هم دهند تا این اتفاق رقم بخورد.

وی در ادامه درباره اعتماد به پیام رسان‌های داخلی بیان داشت: مهمترین رکن خروج از پیام رسان‌های خارجی مساله اعتماد است. پیام رسان‌های داخلی قبل از اینکه خودشان را تبلیغ کنند بایستی حلقه اعتمادی بین خود و مخاطبین‌شان را ایجاد کنند. تا زمانی که اعتماد شکل نگیرد کوچ شهروندان از پیام رسان خارجی به داخلی اتفاق نخواهد افتاد و یا بسیار ضعیف خواهد بود و یا ممکن است در مرور زمان استمرار و استقرار نداشته باشد.

حیدری درباره مزیت‌های استفاده از پیام رسان داخلی برای مخاطبین نیز بیان داشت: به این طریق جامعه ما مصون از تولید داده های غلط و تحریک و تهییج کننده خواهد بود که اولین و مهم ترین پیامد پیام رسان داخلی است.  

وی در ادامه افزود: هر سیستمی که در نظر بگیرید نقاط ضعف و آسیبی دارد. مهم این است که مدیریت آسیب داشته باشید. ما الان در پیام رسان‌های خارجی حداقل اعمال مدیریت را نداریم. بایدها و نبایدها، ‌الزامات و هنجارهای ارزشی جامعه هیچگاه مورد توجه پیام رسان خارجی نیست.

مدیر کل اطلاع و تبلیغات وزارت ارشاد، ادامه داد: چه الزاماتی در کشور ما در حوزه ارزش‌های مذهبی، ‌دینی ، حجاب و سایر مسائل اجتماعی است؟ که هیچکدام از پیام رسان‌های خارجی این را حتی به عنوان ملاحظات کاربر هم مدنظر قرار نمی‌دهند. اما یک پیام رسان داخلی به دلیل اینکه با فرهنگ جامعه و‌ هنجارهای ارزشی جامعه کاملا آشنا هست، ‌این موانع را ایجاد می‌کند که وارد حوزه ارزش‌های اجتماعی نشود و ناهنجاری‌ها در جامعه ترویج نشود.

وی مصونیت بخشی را از مزایای دیگر این پیام رسان‌ها دانست و افزود: یکی از محاسن بزرگ پیام رسان داخلی این است که به جای اینکه نقطه آسیب هدف قرار بگیرد، مصونیت بخشی می‌کند و نقاط ضعف را پوشش می‌دهد. هر کشوری به نام جمهوری اسلامی ایران با اینهمه اقتدار بین المللی و منطقی که دارد باید متکی به خود باشد. در گذشته وابستگی‌های ما وابستگی اقتصادی بود اما امروز در دنیای جدید وابستگی ارتباطات و فناورانه است. ما نباید آنقدر وابسته باشیم که این اتفاق بیفتد.

حیدری در همین زمینه ادامه داد: مگر ما این همه دانش آموخته، فنی و امکانات پیشرفته در کشور نداریم که بتوانند چنین رخداد بزرگی را رقم بزنند؟ اگر از همین الان شروع کنند تا پنج سال دیگر می‌توانیم رقبای بزرگی در منطقه داشته باشیم و باید به توانمندی‌های داخلی افراد نیز توجه کنیم.

مدیر کل اطلاع و تبلیغات وزارت ارشاد مزیت دیگر پیام رسان داخلی را در کارکرد اقتصادی و تبلیغاتی این شبکه‌ها دانست و بیان داشت: مزیت سوم این است که الان در دنیای فناوری، پیام رسان و شبکه‌ها کارکرد اقتصادی و تبلیغاتی پیدا کرده‌اند و سوالی که ایجاد می‌شود این است که سرمایه کجا می‌رود؟ من از گردش پولی و مالی تبلیغات در کشور در رسانه و فضای دیجیتال خبر دارم و این پول‌ها بایستی در خدمت اقتصاد ملی باشد نه در خدمت اقتصاد بیگانه که امروزه در جیب من دست شما و دیگران نفوذ کرده است.

وی ادامه داد: همین گوشی‌های تلفن همراه مثل ویروسی آمده و لانه کرده و کندن از این ویروس کار بسیار دشواری است. ما باید این کار را تدریجی رقم بزنیم دقیقا مثل روندی که اعتماد ایجاد می‌کرد تا مردم فکر نکنند اگر امروزه سروش یا هر پیام رسان داخلی دیگری به جامعه معرفی کردیم الان با تلگرام رقابت می‌کند! و نباید این توقع و انتظار را داشته باشیم.

حیدری درباره اینکه رسانه چه نقشی در ترغیب مردم از استفاده از کالای ایرانی دارد؟ گفت: رسالت رسانه آگاهی بخشی است و نباید از آن توقع داشته باشیم که کارکرد اقتصادی داشته باشد. هدایت و آگاهی دادن به جامعه کار سختی است و رسانه همانند دانشگاه است. رسانه چه ماموریتی در نظام آموزشی کشور دارد؟

وی در پایان نیز بیان داشت: از طرفی رسانه حلقه واسط بین مردم و حاکمیت است و آنچه که مردم نمی‌توانند بگویند را رسانه باید بگوید. آنچه که حاکمیت در آن الکن است را رسانه می‌تواند بیان کند. یعنی اگر رسانه را به عنوان حلقه واسطه بین مردم و حاکمیت تعریف کنیم آن زمان وظیفه رسانه برای حمایت از کالای ایرانی مشخص می‌شود. رسانه باید شفاف نزد مردم و مورد وثوق آنها باشد و همچنین چشمان تیزبینی برای رصد اقدامات مسئولین کشور داشته باشد. اقدامات ما مسئولین باید در آیینه رسانه باشد و هر زمان این اتفاق بیفتد بدانید که رسانه کار خود را به خوبی انجام داده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر