۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۳۳۹۵۷
گزارش تحلیلی؛
روایت‌های مختلفی در خصوص حادثه تیراندازی در کاخ الخزامی ریاض وجود دارد که هنوز هیچ‌کدام از این روایت‌ها تایید نشده و هنوز هم معلوم نیست که شب گذشته در این کاخ چه اتفاقی رخ داده است.

به گزارش پایداری ملی،برخی از منابع خبری شب گذشته اخباری مبنی بر تیراندازی در کاخ پادشاه سعودی واقع در منطقه «الخرامی» ریاض را منتشر کردند؛ خبری که مثل بمب در فضای مجازی سر وصدا ایجاد کرد کرد. برخی از رسانه‌های عربی از جمله «العربیه» و «الجزیره» نیز با تاخیر قابل توجهی به این موضوع پرداختند! اما بالافاصله سخنگوی رسمی پلیس ریاض اعلام کرد که پلیس ساعت ۱۹:۵۰ روز شنبه به وقت محلی به پرواز درآمدن یک هواپیمای کوچک بی‌سیم تفریحی را در محله «الخزامی» ریاض رصد کرده است.

این هواپیمای بدون سرنشین تفریحی بدون مجوز در این منطقه در حال پرواز بوده و نیروهای امنیتی مطابق با دستوراتی که گرفته‌اند، در این زمینه اقدام کرده‌اند. ولی فعالان رسانه‌ای پرواز یک پهپاد تفریحی در حریم هوایی کاخ الخرامی را با انتشار فیلمی زیر سوال ‌بردند و آن‌را توجیهی غیرکارشناسی و حتی کودکانه تلقی کردند؛ چراکه فیلم منتشر شده از محل تیراندازی به خوبی نشان می‌دهد که هیچ‌گونه تیراندازی هوایی به سمت پهپاد صورت نگرفته است، بلکه درگیری‌ها بر روی زمین جریان داشته و هیچ‌گونه تیراندازی به سمت هوا وجود نداشته است.

به نظر می‌رسد سعودی‌ها برای اینکه افکار عمومی را از اتفاقی که رخ داده منحرف کنند، پرواز پهپاد تفریحی را مطرح کرده‌اند. اگر واقعا پهپادی در حریم امنیتی کاخ الخزامی به پرواز در آمده است و آن‌ها این پهپاد را ساقط کرده‌اند، چرا فیلم یا عکسی از پهپاد سرنگون شده را منشر نمی‌کنند تا شفاف‌سازی شود؟ پس پر واضح است که پشت پرده این تیراندازی چیز دیگری است که سعودی‌‌ها سعی می‌کنند آن‌را پنهان کنند.

عده‌ای از فعالان رسانه‌ای نیز مدعی هستند که برخی از عوامل دربار قصد داشتند «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی را ترور کنند تا بتوانند با این اقدام جلوی پادشاهی وی را بگیرند؛ چرا که تقریبا به قدرت رسیدن محمد بن‌سلمان قطعی شده است، اما هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.

این فعالان رسانه معتقدند که وجود اختلافات ریشه‌ای بین برخی از شاهزاده‌های سعودی در خصوص پادشاهی محمد بن‌سلمان این روایت را تا حدودی تایید می‌کند و احتمال دارد که اتفاقات شب گذشته در کاخ پادشاهی عربستان بخشی از پازل جنگ قدرت در دربار سعودی بوده باشد.

اما کاربران فضای مجازی ماجرای شب گذشته را جور دیگری روایت می‌کنند، این دسته از کاربران مدعی هستند که اتفاقات شب گذشته در کاخ الخزامی اتفاقی مهندسی شده و کاملا ساختگی بوده است تا بدینوسیله برخی از شاهزاده‌هایی که مخالف پادشاهی محمد بن‌سلمان هستند، بازداشت شوند؛ چرا که پیشتر برخی از شاهزاده‌ها مشهور و متمول سعودی به خاطر اینکه مخالف پادشاهی محمد بن‌سلمان بودند، به بهانه فساد مالی بازداشت شدند و تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفتند تا مسیر برای پادشاهی شاهزاده جوان و خام سعودی هموارتر شود.

اما 2 نکته دراین اتفاق خیلی حائز اهمیت است که مورد اول عدم صدور بیانیه رسمی از سوی دیوان پادشاهی است که علی‌رغم اینکه رسانه‌های سعودی از صدور بیانیه توسط دیوان پادشاهی خبر داده بودند تا کنون بیانیه‌ای در این خصوص صادر نشده است که این مسأله خود نشان‌دهنده عدم شفافیت آل سعود در این خصوص است و باعث شده ادعای پرواز یک پهپاد تفریحی در حریم هوایی کاخ الخرامی دروغی برای انحراف افکار عمومی تلقی شود.

نکته دوم، سکوت تامل برانگیز حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سعودی‌های شیرده است که تاکنون هیچ‌گونه اظهار نظری از سوی آن‌ها در خصوص شنیده نمی‌شود؛ چراکه آن‌ها نگران کیسه‌های دلار هستند. لذا سکوت رسانه‌های حامی آل سعود نشان می‌دهد که اتفاقات شب گذشته در کاخ الخزامی فراتر از پرواز یک پهپاد اسباب‌بازی است.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که سعودی‌ها چگونه می‌خواهند اتفاقات شب گذشته در کاخ الخزامی را برای افکار عمومی توضیح دهند؛ چرا که پرواز پهپاد تفریحی در آن موقع شب به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست و افکار عمومی منتظر توجیه منطقی و قابل قبول از سوی سعودی‌ها هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر