۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۶۷
فرماندار بناب خبر داد:
بناب- فرماندار بناب از پلمب ۱۳ واحد مرغداری غیرمجاز در بناب خبردادو گفت: افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ ناشی از شیوع آنفولانزای مرغی در ماه های اخیر است.
به گزارش پایداری ملی، امین رفیعی در جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان بناب با اشاره به تبعات ناشی از شیوع آنفولانزای مرغی در سطح شهرستان بناب اظهار کرد: با توجه به مشاهده شیوع آنفولانزا در برخی کشورهای همسایه احتمال شیوع مجدد این بیماری در این شهرستان متصور است.

وی با بیان اینکه شهرستان بناب به جهت موقیعت جغرافیایی در موقعیت خاصی قرارگرفته است؛ افزود: پیشگیری از آمفولانزای فوق حاد پرندگان باید مورد توجه مسئولان شهرستان قرار گیرد.

به گفته فرماندار بناب، در شرایط فعلی تالاب قره قشلاق بناب نیز در معرض تهدید مسائل تهدیدات زیست محیطی منطقه ای قرار دارد.

رفیعی تصریح کرد: هم اکنون ۳۶ واحد مرغداری در شهرستان بناب فعال هستند که ۲۵ واحد آن بدون پروانه و غیرمجاز هستند و اخیراً ۱۳ واحد از مرغداری های غیرمجاز در شهرستان بناب با حکم قضایی پلمب شدند.

وی اذعان کرد: آسیب هایی که در این بخش دیده ایم بیشتر از ناحیه واحدهای غیرمجاز بوده و ضروری است بخاطر کنترل شرایط همچنان بازار پرندگان این شهرستان تعطیل باشد.

رفیعی نماینده عالی دولت در شهرستان بناب همچنین با تشریح شرایط منطقه بر ضرورت هر چه بیشتر رعایت الزامات پدافند غیرعامل تأکید کرد.

این گزارش می افزاید، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بناب نیز در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از اعضای شورای پدافند غیرعامل شهرستان در جهت کنترل بیماری آنفولانزای مرغی در منطقه اظهار کرد: در مهر ماه امسال ۳۱ واحد مرغداری شهرستان درگیر این بیماری شدند که در پی آن حدود ۸۰۰ هزار قطعه جوجه و مرغ، ۳۹ تن تخم مرغ و ۲۲۵ تن دان مرغ در سطح شهرستان بناب معدوم شدند.

دکتر عبدالرضا حنیفی اضافه کرد: هم اکنون علیرغم اینکه برخی استان های کشور درگیر آنفولانزای مرغی هستند؛ اما استان آذربایجان شرقی فعلاً جزو استان های پاک بوده و ضروری است هوشیاری خود را برای کنترل هرچه بیشتر حفظ کنیم.

وی با اشاره به راه های نفوذ این بیماری در سطح شهرستان تصریح کرد: تالاب گردشگری قره قشلاق بناب که محل مهاجرت پرندگان است، یکی از کانون های شیوع این بیماری است که با توجه به همفکری هایی که با مسئولان اداره حفاظت محیط زیست داشتیم، فعلاً ورود گردشگر به این تالاب ممنوع است و این تالاب فعلاً در حال قرنطینه است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بناب بازارچه پرندگان را یکی دیگر از کانون های شیوع این بیماری برشمرد و از شهرداری بخاطر تعطیلی این بازارچه قدردانی کرد.

حنیفی سپس عمده مشکل اداره دامپزشکی بناب را در انجام مأموریت های محوله کمبود اعتبار اعلام کرد و خواستار تخصیص اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات مدیریت بحران استان به بخش دامپزشکی شد.

وی در ادامه اذعان کرد: سرمایه صنعت طیور بناب بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان است و از این رو  حفظ و نگهداری این صنعت اعتبار ویژه ای را می طلبد.

بنابراین گزارش، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بناب نیز در این جلسه ورود نهادهای دامی بصورت غیرقانونی و چمدانی را از کانون های احتمال بروز و شیوع آنفولانزای مرغی در منطقه دانست و گفت: میادینی که اقدام به فروش نهاده های دامی و انواع کودهای شیمیایی می کنند از سوی جهاد کشاورزی کاملاً رصد و کنترل می شوند.

حسینعلی فتحی وظیفه جهاد کشاورزی را کنترل و جلوگیری از عرضه غیرقانونی نهاده های دامی و انواع کودهای شیمیایی غیرمجاز اعلام و تصریح کرد: متأسفانه برخی از صنوف اقدام به عرضه برخی محصولات که در پروانه کسب آن ها قید نشده است، می کنند که با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت نسبت به ساماندهی این قبیل صنوف اقدام شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر