۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۳۳۱
وزیر امور خارجه زیمبابوه:
وزیر امور خارجه زیمبابوه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را ناعادلانه دانست و گفت: زیمبابوه که خود قربانی تحریم های یکجانبه غرب است، تحریم های ضدایرانی را به شدت محکوم می کند.

ˈسیمبارانش مامبنگویˈ گفت: ایران به خاطر تولید انرژی برای مردم این کشور تحت تحریم های سنگین قرار گرفته است درحالی که توسعه انرژی صلح آمیز هسته ای هیچ مغایرتی با قوانین بین المللی ندارد.

وی گفت: کشورهایی که اقدام به تحمیل تحریم های یکجانبه علیه ایران کرده اند، نه تنها خودشان از انرژی هسته ای برخوردارند، بلکه تعداد قابل توجهی سلاح اتمی ساخته و در اختیار دارند.

زیمبابوه که صنعت کشاورزی اصلی ترین مبنع در آمد آن است، به دلیل گرفتن زمین های کشاورزی از اتباع انگلیسی و قرار دادن آن در اختیار کشاورزان بومی، از 12 سال پیش تحت تحریم های سنگین غرب قرار گرفته است.

** ارتقای جایگاه جنبش عدم تعهد از زمان آغاز ریاست ایران

وزیر امور خارجه زیمبابوه که کشورش از اعضای جنبش عدم تعهد است، ضمن ابراز خرسندی از ریاست جمهوری اسلامی ایران بر این جنبش، گفت: ایران نسبت به اصول و اهداف این جنبش بسیار متعهد است و از زمانی که ریاست آن را بر عهده گرفته، چهره و جایگاه جبنش عدم تعهد درجهان بهبود و ارتقا یافته است.

وی اظهار اطمینان کرد که جنبش عدم تعهد در پایان دوره سه ساله ریاست ایران به مراتب مقتدرتر و تاثیر گذارتر خواهد شد.

** یکجانبه گرایی بزرگترین تهدید امنیت جهان

وزیر امور خارجه زیمبابوه یکجانبه گرایی را بزرگترین تهدید برای امنیت و صلح در جهان دانست و گفت: امروز شاهدیم که اقدامات یکجانبه گرایانه از سوی قدرت ها غربی از جمله حمایت های آنان از اسراییل خطرهای جدی را برای امنیت در جهان ایجاد کرده است.

این مقام عالی زیمبابوه گفت: تمام جنایاتی که اسراییل مرتکب می شود، ریشه در حمایت های آمریکا و غرب دارد وگرنه اسراییل هیچ قدرتی از خود ندارد.

وی چندجانبه گرایی را به عنوان یکی از اصول و پایه های اصلی شکل گیری جنبش عدم تعهد، نقطه مقابل یکجانبه گرایی های قدرت های غربی دانست و برضروت گسترش چندجانبه گرایی در جهان تاکید کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر