۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۳۳۰
سفیر ایران در صربستان:
سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان، گفت: موضوع هسته ای، صرفا بهانه ای برای تداوم خصومت های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه استقلال طلبی ملت ایران است.

ˈابوالقاسم دلفیˈ در گفت و گو با ماهنامه ˈزبیلیاˈ چاپ صربستان در خصوص اعمال فشارهای سیاسی واشنگتن علیه تهران، افزود: در این رابطه باید به تاریخ معاصر روابط ایران و آمریکا نگاهی مختصر کرد؛ منطقه خاورمیانه و در محدوده خلیج فارس، شاه ایران با حمایت کامل آمریکا و همپیمانان غربی آن با دیکتاتوری مطلق بر ایران حکومت می کرد.

وی افزود: زمانی که مردم ایران تصمیم گرفتند برای نجات کشورشان از فقر و عقب ماندگی، سرنوشت خود را در دست بگیرند، سران کاخ سفید همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به شکل های گوناگون سعی کردند که از حرکت های انقلابی مردم جلوگیری کنند.

ˈدر روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی، مخالفت ها و اقدامات خصمانه آمریکا از قبیل فشارهای اقتصادی و سیاسی، طراحی و مدیریت کودتاهای گوناگون، حمایت و پناه دادن به تروریست های عامل قتل عام مردم ایران، آشکار شد.ˈ

دلفی با بیان اینکه آمریکا پس از مشاهده پایداری مردم ایران برای حفظ انقلاب خود، رژیم صدام را تجهیز و وادار به حمله به ایران کرد، گفت: در آن زمان بحث سلاح های هسته ای مطرح نبود، بنابر این موضوع هسته ای صرفا بهانه ای برای تداوم خصومت های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه استقلال طلبی مردم ایران است.

سفیر کشورمان در باره انگیزه اصلی خصومت آمریکا و غرب با ایران، گفت: آمریکا و غرب با تفکر استقلال خواهی مردم ایران مخالف هستند و بر این باورند که مردم یک کشور حق ندارند حکومت خود را انتخاب کنند.

ˈچرا یک ملت وقتی که با دادن هزاران شهید و با شرکت در انتخابات آزاد که 98 درصد مردم به جمهوری اسلامی ایران رای داده اند، نمی توانند و نباید از حکومت خود حفاظت و حمایت کنند؟، آنها نگران این هستند که تفکر ملت ایران در جهان فراگیر شود و منافع آنها در دیگر کشورها به خطر بیفتد.ˈ

سفیر ایران اسلامی در بلگراد با اشاره به اینکه برنامه هسته ای صلح آمیز تهران بهانه ای در دست های آمریکا و غرب برای اعمال فشار های سیاسی و اقتصادی بر ملت ایران است، افزود: ایران جزو اولین بانیان و پیشنهاد دهندگان جهان و منطقه خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای و جزو اولین امضا کنندگان ˈان. پی. تیˈ است.

وی در خصوص احتمال حمله نظامی مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران، گفت: فکر می کنم هنوز افراد عاقلی در آمریکا و غرب هستند که بتوانند عواقب حمله به یک کشور 75 میلیونی را پیش بینی کنند که همه در یک صف واحد برای دفاع از ارزش های خود آماده هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد با بیان اینکه تحریم یک سیاست ناجوانمردانه، غیرقانونی و ضد بشری با هدف مجبور کردن یک ملت برای رها کردن آرمان های خود و پیروی از سیاست های دیکته شده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، بیش از سه دهه با این سیاست های ضد بشری روبروست و از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی با آن مواجه بوده است.

ˈ بنابراین ملت ایران با تکیه بر اعتقادات خود و پیروی از رهنمودهای رهبری، برخورداری از نیروی انسانی آگاه و معتقد و بهره مند بودن از ذخائر عظیم زیرزمینی و با داشتن دانش فنی و فناوری ها در همه زمینه ها توانست که تحریم ها را به فرصت هایی برای تامین نیازهای خود بر اساس امکانات داخل کشور تبدیل کند.ˈ

دلفی در ادامه این گفت و گو به تحریم های اتحادیه اروپا علیه ملت ایران اشاره کرد و افزود: همانگونه که گفته شد، دشمنی غرب با ملت ایران از ابتدا غیرقانونی، غیرموجه و غیرانسانی بوده است و این دشمنی ها محدود به سیاست خاصی نبوده و نیست.

وی ادامه داد: تحریم یکی از ابزارهای ضد بشری آنان است، آنها حتی مایل نیستند که مردم خود و سایر کشورها نظرات مخالف را بشنوند تا بتوانند از میان آنها بهترین نظرات را انتخاب کنند؛ آنچه به نام جریان آزاد اطلاعات و حق مسلم مردم در دهکده جهانی بدنبال آن هستند، سیاست های دیکته شده آمریکا و غرب است که رسانه ها موظف به پخش آنها هستند.

سفیر ایران در صربستان همچنین در پاسخ به سووال ماهنامه صرب، گفت: دستور قطع شبکه های ماهواره ای جمهوری اسلامی ایران توسط اتحادیه اروپا، دیکتاتوری اطلاع رسانی و در واقع وتوی حق همه جهانیان در برخورداری از جریان آزاد اطلاعات است.

سفیر کشورمان در بخش دیگری به روابط و همکاری سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تهران و بلگراد اشاره کرد و گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف جهان در چارچوب اصول و روابط حاکم بر مناسبات بین المللی، منافع دوجانبه و بر اساس دوستی و احترام به حقوق ملت ها تدوین شده است و صربستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی در این راستا افزود: دو کشور ایران و صربستان از گذشته دارای روابط مبتنی بر دوستی و همکاری های دوجانبه منطقه ای و بین المللی بوده و امیدواریم که گذشت زمان و روابط با اتحادیه اروپا و تحریم های ناعادلانه این اتحادیه علیه ایران، بر روند رو به رشد این روابط تاثیری نداشته باشد.

سفیر کشورمان ادامه داد: ظرفیت های موجود در بخش های اقتصادی، انرژی، مالی، صنعتی، کشاورزی و علمی امکانات روابط و همکاری بین دو کشور را بسیار بالا برده و آشنایی هر چه بیشتر طرفین از این ظرفیت ها، محرک موثری برای فعال تر سازی این بخش ها است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر