۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۳۲۵۳۳
ایندیا تایمز:
روزنامه ایندیا تایمز نوشت : هند یک قدم تا به خدمت گرفتن موشک قاره پیمای 'آگنی 5' با برد پنج هزار کیلومتر فاصله دارد. با عملیاتی شدن این موشک تمام آسیا و چین در تیرس موشک های بالستیک اتمی هند قرار خواهد گرفت.
به گزارش پایداری ملی،روزنامه ایندیا تایمز، نوشت هند برای چهارمین بار موشک 'آگنی 5' را با موفقیت آزمایش کرد. برد 5 هزار کیلومتری این موشک بخشهایی از اروپا و قاره آفریقا را در تیرس هند قرار می دهد.
مقام های هندی اعلام کردند در سال جاری موشک آگنی 5 برای بار آخر آزمایش خواهد شد و سپس این موشک به خدمت نیروهای مسلح هند درخواهد آمد.
به خدمت گرفتن این موشک قاره پیما، هند را در ردیف کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه قرار خواهد داد.
درحالی که کره شمالی در طول شش ماه گذشته دو آزمایش موشک بالستیک قاره پیما انجام داده است اما کارشناسان بین المللی بر این عقیده هستند که این موشک ها هنوز کامل نیستند.
موشک زمین به زمین آگنی-5 ،دارای 17 متر طول ،2 مترعرض و 50 تن وزن است و دارای سوخت جامد سه مرحله ای با جدیدترین سیستم های پرواز ،برای اصابت دقیق به هدف می باشد.
آزمایش روز پنجشنبه این موشک از جزیره عبد الکلام واقع در سواحل ایالت اودیسا انجام شد. این موشک پس از پرتاب به ارتفاع 600 کیلومتری از سطح زمین رسید و نوزده دقیقه بعد، در فاصله 4900 کیلومتری در اقیانوس هند فرود آمد.
هند به دنبال یک بازدارنده قوی در مقابل چین قدرتمند است. پکن هم اکنون دارای یک زراد خانه بزرگ هسته ای است.
نیروهای مسلح هند هم اکنون دارای موشک های پریتوی 2 با برد 350 کیلومتر، آگنی 1 با برد 700 کیلومتر، آگنی 2 با برد دو هزار کیلومتر و آگنی 3 و 4 با برد سه هزار و 500 کیلومتر می باشند.
دهلی نو نگران سیاست های نفوذی و توسعه طلبانه چین است. درحالی که موشک های هند با برد کوتاه یا متوسط با هدف بازدارندگی در مقابل پاکستان توسعه یافته اند اما موشک های آگنی 4 و 5 با هدف مقابله با چین تولید شده اند.
هند آخرین بار در ماه دسامبر سال 2016 موشک آگنی 5 را آزمایش کرده بود. آزمایش های این موشک در سال های 2012، 2013 و 2015 نیز با موفقیت انجام شده است.
یک مقام در وزارت دفاع هند گفت: آزمایش موفقیت آمیز موشک آگنی 5 توانایی های موشکی هند را ثابت می کند.
سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند (DRDO) مسئولیت توسعه برنامه موشکی این کشور را بر عهده دارد.
این سازمان اعلام کرده است که می تواند موشک های قاره پیمایی با برد 10 هزار کیلومتر تولید کند. این موشک ها با هدف مقابله با موشک های چین با نام های دی اف 32 ای( برد 11 هزار کیلومتر) و دی اف 41( برد 14 هزار 500 کیلومتر) تولید خواهند شد.
مقامات سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند اعلام کره ادند که دانشمندان این سازمان تحقیقات خود را برای تولید موشک آگنی 6 با قابلیت حمل چندین کلاهک هسته ای(MIRV) آغاز کرده اند.
هند پس از به عضویت درآمدن در رژیم کنترل تکنولوژی موشکی در سال گذشته، برنامه موشکی خود را توسعه داده است.
عضویت در رژیم کنترل تکنولوژی موشکی اکنون به هند این امکان را می دهد که تکنولوژی های پیشرفته موشکی را خریداری کند.
هدف رژیم کنترل تکنولوژی موشکی، محدود کردن تولید سیستم های موشکی، پهپادها و موشک هایی با حمل کلاهک جنگی به وزن 500 کیلو گرم و با برد 300 کیلومتر است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر