۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۳۲۳۹۵
ارتش رژیم صهیونیستی احتمال بالا گرفتن تنش با فلسطینی‌ها را بسیار بالا دانست، با این حال این مساله را در مرتبه دوم سند استراتژیک خود و پس از "تهدیدات ایران" شامل تلاش برای حضور نظامی در سوریه و نیز حضور حزب الله لبنان قرار داد.
به گزارش پایداری ملی، ماه قبل میان طرف‌های نظامی مختلف در ارتش رژیم صهیونیستی منتشر و در برخی روزنامه‌ها و رسانه‌های عبری زبان منعکس شد، تهدید شیعیان بزرگترین خطر برای اسرائیل عنوان و بر نقش محوری ایران در تقویت نفوذ شیعیان در منطقه به ویژه از طریق همکاری‌هایش با حزب الله لبنان و احتمال آغاز جنگی با استقرار یگان‌های مسلح شیعه در نزدیکی مرزهای سوریه با اراضی اشغالی در جولان تاکید شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی در این سند احتمال بالا گرفتن تنش با فلسطینی‌ها را بسیار بالا دانست، با این حال این مساله را در مرتبه دوم سند استراتژیک خود قرار داد.

در این سند سومین تهدید بزرگی که ساختار این رژیم با آن مواجه است، گروه‌های تکفیری در جهان و در راس آنها القاعده و داعش هستند.

طبق ادعای این سند، اسرائیل به دلیل حمایت آمریکا، دور ساختن "تهدید هسته‌ای ایران"، پایین آمدن جایگاه کشورهای عربی در پی بروز مشکلات داخلی و نیز "برتری نظامی اسرائیل" شرایط استراتژیک بهتری نسبت به دشمنان خود دارد.

گادی آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی این سند استراتژیک را در اواسط سال ۲۰۱۵ تنظیم کرد و در آن زمان نسخه غیرمحرمانه آن منتشر شد.

به نوشته روزنامه عبری زبان هاآرتص، محققان و کارشناسان در آن زمان سند مذکور را غیرعادی و نامرسوم دانستند زیرا به مسایل مهم و حساسی چون مفهوم امنیت و اهداف ارتش اسرائیل در جنگ پرداخته بود.

این سند منطقه را به دو طرف تقسیم کرد، طرف اول گروهی که اسرائیل را تهدید می‌کند و طرف دوم کشورهای دوست اسرائیل یا کشورهایی که امکان برقراری هماهنگی‌های امنیتی با آنها برای اسرائیل وجود دارد.

در سند یاد شده به عملیات نظامی علنی و محرمانه مانند ترورها و حملات هوایی به ویژه در سوریه اشاره شده و بر اهمیت آن به عنوان "نبردی در میان جنگ‌ها" تاکید شده است.

آیزنکوت در مقدمه سند اصلاح شده آورده است، "هدف ما دفاع و پیروزی است".

آموس هرئیل، تحلیلگر روزنامه هاآرتص نوشت، این سند اصلاح شده و در آن به صورت مفصل درباره همکاری‌ها میان اسرائیل و کشورهای میانه رو در منطقه و کشورهای بزرگ و در راس آنها آمریکا صحبت شده است.

در سند مذکور آمده است، هدف از عملیات ارتش اسرائیل مشارکت در تقویت جایگاه آن در منطقه و جهان است.

در ادامه این سند آمده است، در سال‌های اخیر اسرائیل به لطف حمایت‌های آمریکا، دور ساختن تهدید هسته‌ای ایران، ضعیف شدن کشورهای عربی و تمرکز آنها بر مشکلات داخلی‌شان که احتمال ایجاد ائتلافی عربی برای مبارزه با اسرائیل را کاهش می‌دهد و نیز "برتری نظامی چشمگیر اسرائیل بر دشمنانش" از جایگاه استراتژیک قدرتمند و توازن مثبتی در مقابل تمامی دشمنانش برخوردار بوده است.

در این سند درباره مساله فلسطین آمده است، احتمال بالا گرفتن این مساله بسیار زیاد است و جنبش حماس در نوار غزه بیشترین تاثیر را در احتمال بالا گرفتن تنش‌ها در کرانه باختری دارد و ارتش اسرائیل باید برای سناریوی افراط گرایی با هدف گسترش مقابله مستقیم با دستگاه‌های امنیتی وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین همانند یورشی که در سال ۲۰۰۲ به کرانه باختری انجام شد، آماده باشد.

در سند یاد شده نسبت به تهدید اجرای عملیات فردی پس از انتفاضه فلسطینی‌ها در اکتبر سال ۲۰۱۵ هشدار داده شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی این سند تعدیل شده را نتیجه تغییرات بزرگ در منطقه از زمان تنظیم سند اولیه از جمله "دخالت ایران در سوریه"، حضور نظامی روسیه در سوریه، ساخت موانعی در برابر تونل‌ها در منطقه امنیتی واقع در اطراف نوار غزه و نیز افزایش تهدیدات داعش در شبه جزیره سینا دانست.

در این سند استراتژیک، نگرانی و هراس ارتش اسرائیل از حملات دقیق دشمن که می‌تواند به زیرساخت‌ها در اراضی اشغالی آسیب بزند، خرید سلاح‌های پیشرفته که می‌توانند دایره نفوذ زمینی این رژیم را محدود کنند و نیز نگرانی از تهدیدات سایبری از سوی طرف‌های مختلف نمایان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر