مومنی گفت: امروزه به قدری اعضای خانواده ها با استفاده از اینترنت در دنیای مجازی غرق شده اند که برای تحقیقات، اطلاعات آنان را در گوشی هایشان بهتر از محیط واقعی می توان جستجو کرد.وی با تاکید بر شناخت فضای مجازی گفت: مقابله با جنگ نرمی که دشمنان برای از بین بردن اعتقادات جامعه راه انداخته اند نیازمند شناخت درست فضای مجازی است.
به گزارش پایداری ملی، روح الله مومنی نسب روز چهارشنبه در سومین همایش استانی نماز و فضای مجازی سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت:تا چندی پیش وجود اینترنت و رایانه در خانه ها در مسیر انجام فعالیت های علمی بوده اما امروز تنها استفاده ای که از اینترنت نمی شود فعالیت علمی است.
وی افزود: امروزه به قدری اعضای خانواده ها با استفاده از اینترنت در دنیای مجازی غرق شده اند که برای تحقیقات، اطلاعات آنان را در گوشی هایشان بهتر از محیط واقعی می توان جستجو کرد.
وی با تاکید بر شناخت فضای مجازی گفت: مقابله با جنگ نرمی که دشمنان برای از بین بردن اعتقادات جامعه راه انداخته اند نیازمند شناخت درست فضای مجازی است.
وی تصریح کرد: باید بررسی کرد چرا افرادی که انتقاد یا امر به معروف و نهی از منکر می کنند در تلگرام، واتساپ و سایر ابزارهای فضای مجازی بلاک می شوند جز اینکه تلاش دشمنان از ترویج فعالیت در فضای مجازی کشاندن افراد جامعه به سمت شک گرایی، فرد محوری و انزواست.
استاد دانشگاه امام حسین(ع) تصریح کرد: شک و تردید در خانواده ها سبب تقویت نفرت و افزایش طلاق های عاطفی می شود که عوارض آن برای فرزندان از طلاق واقعی به مراتب بیشتر است.
مومنی نسب افزود: فرزند وقتی برای بیان مساله، مشکل و یا مطرح کردن موضوع خاص به پدر یا مادر خود مراجعه می کند اما والدین بجای پاسخ گویی و دقت به صحبت وی سرشان در گوشی است به انزوا کشیده می شود و با الگوبرداری از والدین به سمت دنیای مجازی گرایش پیدا می کند.
وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی یک پدیده طبیعی نیست بلکه پدیده ای انسان ساز است و دشمنان با استفاده از این ابزار و انتشار مطالب و حرکت در مسیر فعالیت در موضوعات خاص به دنبال ایجاد شک و تردید در جامعه مانند شک میان مردم از عملکرد مسئولان، کم شدن گرایش به ازدواج سالم و ترویج ازدواج سیاه(به معنی داشتن رابطه غیررسمی فراتر از روابط زوج ها) و افزایش گرایش جوانان به بازی های رایانه ای هستند.
وی ادامه داد: امروز فعالیت در فضای مجازی به حدی رسیده که افراد بجای مراجعه به منابع واقعی برای رسیدن به پاسخ حتی در مسائل شرعی به گوگل مراجعه می کنند.
وی تاکید کرد: در عصر کنونی فضای مجازی چند برابر بزرگتر از فضای حقیقی است و در صورت تدبیر می توان از این فضا بهترین استفاده را در مسیر درست کرد در غیر این صورت مانند سونامی همه چیز را با خودش می برد.
استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران با اشاره به مضرات امواج گوشی ها برای انسان گفت: امواج گوشی ها خطرات بسیار زیادی برای سلامت انسان دارد اما با توجه به افزایش استفاده از تلفن همراه مردم در زمان خواب نیز گوشی را از خود دور نمی کنند.
مومنی نسب خاطرنشان کرد: سال گذشته 80 درصد معدل دانش آموزان زیر 12 بود زیرا نظر دانش آموزان با حضور در فضای مجازی این است که وقتی هر اطلاعاتی را می توانیم در اینترنت پیدا کنیم نیازی به درس خواندن نداریم.
وی نماز را یک شبکه اجتماعی قوی دانست و گفت: حضور مردم در نماز جماعت، جمعه و مساجد به برکت نماز است که دشمنان با ترویج فعالیت در فضای مجازی تلاش دارند مردم را از اعتقادات مذهبی دور کنند.
وی تاکید کرد: هر مسلمان می تواند یک ستاد اقامه نماز در فضای مجازی باشد و روح نماز را در این فضا جاری کند.
وی اظهار داشت: اگر فضای مجازی را جدی بگیریم می توانیم انقلاب را به دنیا صادر کنیم و نباید بگذاریم فرزندانمان گرفتار مواد مسموم اینترنت شوند چرا که اعتیاد به بازی های رایانه ای به مراتب خطرناکتر از اعتیاد به مواد مخدر است.
رئیس مرکز آموزش سواد فضای مجازی کشور گفت: باید تلاش کرد تا با افزایش علم خود در زمینه فناوری و اطلاعات بتوانیم محصول فرهنگی ویژه فضای مجازی بر اساس نیاز جامعه ایرانی مانند بازهای مناسب سن کودکان تولید کنیم.
وی آموزش مربیان فضای مجازی را از جمله نیاز جامعه امروز در زمینه استفاده مناسب و سالم از این فضا دانست.
نماینده اهل سنت مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این همایش تشکیل ستاد اقامه نماز را اقدامی ارزشمند عنوان کرد و گفت: انسان به لحاظ آفرینش و خلقت حق جو و حق پرست است.
مولوی نذیر احمد سلامی افزود: روحیه حق جویی و حق پرستی انسان اگر در محیط سالم شکل گیرد رشد می یابد و با قرار گرفتن در مسیر غلط به انحراف کشیده می شود.
وی ادامه داد: اگر می خواهیم فرزندانمان اهل نماز باشند باید سعی کنیم تا قبل از رسیدن آنان به سن تکلیف ذهنشان را در ارتباط با نماز شفاف کنیم که این امر زمانی موثر است که فرزند نماز خواندن پدر و مادر و سایر اعضای خانواده را مشاهده کند.