۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۳۱۴۰
فارن پالیسی:
یک مجله امریکایی در گزارشی آورده است که سایت شبکه پرس‌تی‌وی ایران در کافی‌شاپ‌های استارباکس فیلتر شده است.
مجله‌ی «فارن پالیسی» در گزارشی به قلم «جی دانا استاستر» نوشت: استاتیس ویدیویی را روی یوتیوب قرار داده که در آن ضمن انتقاد از استارباکس، تلاش می‌کند تا نشان دهد که از طریق استارباکس به یک  سایت غیراخلاقی دسترسی پیدا کرده است، در حالی که این شرکت پرس‌تی‌وی را سانسور می‌کند. هم چنین در این گزارش به چگونگی کشف این موضوع نیز اشاره شده است. شبکه‌ی دولتی انگلیسی زبان پرس‌تی‌وی در ایران، به صورت کاملاً تصادفی به یک موضوع برخورد کرده است. یک مقاله که توسط این شبکه منتشر شد به بررسی نطق شدید یکی از مفسران اقتصادی آمریکا و از حامیان پرس‌تی‌وی در یک ویدیوی یوتیوب می‌پردازد. مایک استاتیس (نویسنده‌ی مقالات اخیر از جمله «مافیای یهود در پیوند با مرگ آمریکا» و «صرف دلارهای نفتی توسط عربستان و رژیم صهیونیستی برای به راه انداختن جنگ» که همانطور که از عنوان آن‌ها بر می‌آید کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند) شرکت استارباکس را متهم به فیلتر وب سایت پرس‌تی‌وی می‌کند در حالی که هیچ اقدامی توسط این شرکت علیه سایت‌های مستهجن و غیراخلاقی صورت نگرفته است.

استارباکس چیست؟ 

استارباکس‏ بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای در جهان است. دفتر اصلی این شرکت در شهر سیاتل، آمریکا واقع شده است. تعداد شعبات استارباکس در جهان بالغ بر ۱۹۹۷۲ شعبه است که حدود ۱۲۹۳۷ شعبهٔ آن در آمریکا، ۱۲۷۳ شعبه در کانادا و ۹۷۱ شعبه در ژاپن و بقیهٔ شعب در کشورهای مختلف از جمله مکزیک، چین، بریتانیا، استرالیا، ایرلند، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی، ترکیه، اسپانیا، اتریش، اندونزی، یونان، شیلی، پرو، نیوزلند، مالزی، لبنان، امارات متحده عربی قرار دارند. علاوه بر انواع قهوه دم‌کردنی و اسپرسو، در فروشگاه‌های استارباکس چای، انواع نوشیدنی‌های داخل بطری، شیرینی، ساندویچ‌های آماده و نوعی میلک‌شیک قهوه اختصاصی استارباکس با نام «فراپوچینو» نیز سرو می‌شود. در فروشگاه‌های واقع در سیاتل، شیکاگو و چند شهر دیگر صبحانه شامل تخم مرغ، همبرگر، پنیر، شیرینی کره‌ای (مافین) و ساندویچ اسفناج و پنیر نیز به مشتریان پیشنهاد می‌شود. ثابت بودن قیمت‌ها در فروشگاه‌های استارباکس یکی از قوانین این شرکت است.


استارباکس وب سایت پرس‌تی‌وی را فیلتر کرده است  

در این ویدیوی یوتیوب، که مقاله‌ی پرس‌تی‌وی هیچ اشاره‌ای به آن نمی‌کند، به طرح تئوری توطئه‌ی استاتیس پرداخته شده است که معتقد است که شرکت استارباکس در حال سانسور کردن پرس‌تی‌وی در راستای تلاش یک گروه یهودی فرضی است که می‌خواهد عقاید مردم آمریکا را کنترل کند. استاتیس یک سری مطالب ناخوشایند نیز در مورد مدیر عامل استارباکس، هووارد شولتز، و سرمایه گذار آن، پیتر شیف، بیان کرد (او قصد ندارد که به بگوید دلیل این کار یهودی بودن این دو فرد است، و این موضوع کاملاً بی دلیل به نظر می‌رسد). او در این ویدیو برای لحظاتی از نطق شدید خود دست بر می‌دارد و تلاش می‌کند تا با استفاده از یک وب کم نشان دهد که از یک استارباکس به یک سایت مستهجن دسترسی پیدا کرده است . تماشای کل این ماجرا عجیب و ناخوشایند به نظر می‌رسد.


این در حالی است که برای دسترسی به وب سایت‌های دیگر مانند وب سایت خبرگزاری فارس در مغازه‌های استارباکس هیچ مشکلی وجود ندارد  

نکته‌ی اصلی اینجاست: استاتیس در آستانه‌ی کشف یک موضوع قرار دارد. روز جمعه، من در حال عبور از خیابان به سمت استارباکس بودم؛ و کاملاً مطمئن بودم که وب سایت پرس‌تی‌وی در آن جا بارگذاری نمی‌شود و غیر قابل مشاهده است. در تلاش برای یافتن یک وب سایت دیگری که بارگذاری نمی‌شد، با تعدادی از سایت‌های دیگر برخورد کردم، که در این جا به برخی از آن‌ها اشاره خواهم کرد: آژانس خبری انگلیسی زبان فارس متعلق به دولت ایران، آژانس خبری عرب نیوز سوریه، ماشین تبلیغاتی روسیه به نام «پراودا»، انجمن اینترنتی برتری سفید پوستان با نام " استورم فرانت" ، و سایت " پورن هاب " که از عنوانش پیداست که چگونه سایتی است . همه‌ی این سایت‌ها حتی با سرعت اینترنت کافی‌شاپ نیز که بسیار پایین بود قابل دسترسی بودند . من دو بلوک دیگر نیز جلو رفتم تا به یک استارباکس دیگر برسم . بار دیگر برای دسترسی به پرس‌تی‌وی دچار مشکل شدم ، در حالی که ویدیوی دیوانه‌وار استاتیس در یوتیوب به راحتی قابل مشاهده بود . و این در استارباکس سوم نیز اتفاق افتاد . با بازگشت به دفتر مجله‌ی فارن پالیسی متوجه شدم که سایت پرس‌تی‌وی به راحتی قابل دسترس است و هیچ مشکلی وجود ندارد .


سخنگوی استارباکس این ادعا را رد می‌کند 

لارا میل، سخنگوی استارباکس، به فارن پالیسی گفت: ما محتوای وب سایت‌ها و یا خود وب سایت‌هایی را که در فروشگاه‌هایمان در آمریکا قابل دسترسی است فیلتر نمی‌کنیم. تفاوت‌های جزئی و مختصر جهانی وجود دارد، اما در آمریکا هیچ گونه فیلترینگی وجود ندارد. متخصصان فناوری اطلاعات در استارباکس به او گفتند که ممکن است شرکت اینترنتی که به آن‌ها خدمات می‌دهد این سایت‌ها را بسته باشد.


استارباکس، شرکت اینترنتی AT&T را مقصر می‌داند  

شرکت اینترنتی که به استارباکس خدمات می‌داد شرکت (AT&T) بود، که در زمان چاپ این مقاله به درخواست‌های ارائه شده برای اظهار نظر پاسخ نداد. اما روز جمعه وقتی از استارباکس به یکی از شبکه‌های وایفای مغازه‌های شرکت (AT&T) در همان خیابان وصل شدم، متوجه شدم که سایت پرس‌تی‌وی به راحتی در آن جا قابل دسترس است. شبکه‌ی اینترنت و ایفای استارباکس نیز تحت ضوابط و شرایط شرکت (AT&T) قرار دارد که مشتریان به هنگام ورود به شبکه با آن موافقت می‌کنند؛ و در نهایت شرکت (AT&T) تقصیرها را به گردن استارباکس می‌اندازد:

صاحب یا مدیر آن مکان ممکن است از فیلترینگ URL و یا دیگر سرویس‌های فیلترینگ استفاده کرده باشد تا بتواند جلوی دسترسی به برخی از سایت‌ها در آن مکان را بگیرد (فیلترینگ محتوا).  همانطور که می‌دانیم، ضوابط و شرایط شرکت AT&T آن‌ها را در برابر مسئولیت وقوع هرگونه اختلال در سرویس محافظت می‌کند:


شرکتAT&T مسئولیت هیچ گونه اختلال در شبکه را نمی‌پذیرد  

شرکت AT&T مسئولیت هر گونه نقص در اجرا و عملکرد را بر عهده نمی‌گیرد، خصوصاً اگر این اتفاقات به دلیل موضوعاتی باشد که فراتر از کنترل شرکت است، مانند حوادث طبیعی، آتش سوزی، انفجار، خرابکاری، فجایع اتمی، تروریسم، قطع کابل، طوفان یا اتفاقات مشابه، هر گونه قانون و ضوابط که از سوی دولت و یا سایر نهادهای نظامی و یا مدنی اجرا شود، فوریت‌های ملی، قیام‌ها، آشوب‌ها، جنگ‌ها، تظاهرات کارگری، نقصان در عملکرد متصدیان، کمبودها، قانون شکنی‌ها، تأخیر، یا تأخیری که از جانب شما و یا تجهیزات شما ایجاد شده باشد.


هنوز معلوم نیست که این اتفاق عمدی بوده و یا سهواً صورت گرفته است  

یک چیزی در فروشگاه‌های استارباکس جلوی دسترسی به سایت پرس‌تی‌وی را می‌گیرد، ولی این که آیا مسبب این اتفاق یک شخص باشد و یا به خاطر یک اشتباه سهوی بوده باشد و این که چرا این اتفاق برای پرس‌تی‌وی می‌افتد و نه مثلاً برای خبرگزاری فارس، هنوز معلوم نیست. اما اگر فکر می‌کنید که این یک توطئه برای محروم کردن مردم آمریکا از پروپاگندا و تبلیغات ایران است، پس باید کلاه کنترل ذهن آمریکایی را از سر خود بردارید.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر