۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۳۱۲
معاون سازمان انرژی هسته ای :
معاون گروه کشاورزی سازمان انرژی اتمی کشور از مزرعه آزمایشی ترویج ارقام جدید پنبه در ساوه بازدید بعمل و از نزدیک در روند کشت پنبه اصلاح شده با تکنیک های هسته ای سازمان انرژی اتمی کشور قرار گرفت.

معاون گروه کشاورزی سازمان انرژی اتمی کشور در حاشیه  بازدید- منطقه مرکزی، گفت:این سازمان در راستای انرژی هسته ای در علوم مختلف فعالیت می کند که یکی ازاین فعالیت ها استفاده از تکنیک های هسته ای در کشاورزی و اصلاح گیاهان است.

 مسعود رحیمی افزود: محصول پنبه یکی از گیاهانی است که سالهای زیادی برای کشت آن در استان مرکزی و شهرستان ساوه روی آن تحقیق شده است.

 وی بیان کرد : ارقام پنبه کشت شده در این مزرعه که به صورت نمونه کشت شده توسط سازمان انرژی اتمی به وسیله پرتو افشانی اصلاح شده و صفات زود رسی و همزمان رسیدن را داراست.

 معاون گروه کشاورزی سازمان انرژی اتمی گفت : دراین روش با استفاده از پرتو های هسته ای به بذرهای گیاهان باعث ایجاد تغییرات ژنتیکی و تغییر در دی ان ای گیاه می شود و این تغییرات به صفت تبدیل می شود.

 رحیمی با بیان اینکه ، این پرتو افشانی هم صفت مطلوب و هم نامطلوب دارد، افزود : سازمان انرژی اتمی صفات نامطلوب را حذف و تبدیل به صفت برتر می کند.

 این مقام مسووول با اشاره به اینکه در 100 هزار هکتار از مزارع کشور پنبه کشت می‎شود، افزود: با استفاده از تکنولوژی هسته‎ای برای تولید پنبه پیش‎بینی‎ می شود این میزان به 200 هکتار افزایش یابد.

  وی دیررسی ارقام پنبه موجود در کشور را یکی از معضلات پیش روی پنبه کاران برشمرد و تصریح کرد: با استفاده از تکنیک‌های هسته‌ای اولا هزینه تولید این محصول کاهش پیدا می کند و ثانیا به دلیل زودرسی انگیزه کشاورزان و تولیدکنندگان برای کشت ارقام جدید پنبه افزایش پیدا کرده و موجب توسعه صنعت پنبه کاری در کشور می شود.

  وی با بیان اینکه پنبه کاران ساوه ای از سال آینده از بذر اصلاح شده استفاده می کنند، گفت: برای معرفی این گیاه با خصوصیات برتر به کشاورزان و استفاده آن از سال آینده، به طور نمونه این بذر اصلاح شده را در ساوه کشت کردیم و کشاورزان را دعوت کردیم تا از نزدیک با این بذرهای اصلاح شده آشنا شوند.

  رحیمی با بیان اینکه این پروژه با همکاری جهاد کشاورزی انجام شده است، افزود: در استان گلستان و ورامین کار تحقیقاتی و ترویجی آن در حال انجام است و در این مناطق نیز کشت می شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر