۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۳۰۹۳
معاون فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:
معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری ازتهیه سند جامع انرژی های تجدید پذیرخبرداد وگفت:این سند دردستوركار ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشورقراردارد وبه زودی تصویب می شود.
مجتبی خیام نكویی ' در مراسم پایانی نخستین نمایشگاه دستاوردهای فناوری های انرژی های نو اظهار داشت: بر اساس این سند تا افق ۱۴۰۴ همه دستگاه ها و نهادها باید در حوزه انرژی های نو منطبق با این سند عمل كنند و تمام توانمندی های كشور در این حوزه تجمیع شود .
وی همچنین از آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از طرح های كلان فناوری در حوزه انرژی های نو خبر داد و گفت: ستاد راهبردی توسعه فناوری انرژی های نو این معاونت وظیفه تایید طرح های مورد نظر را دارد و این طرح ها در صورت تصویب به شكل ویژه حمایت خواهند شد.
خیام نكویی یادآور شد: مهمترین ویژگی انرژی های تجدید پذیر ارتقای سلامت جامعه است ووزارتخانه های نفت، صنعت ، معدن و تجارت و سازمان هایی مانند سازمان حفاظت محیط زیست باید با اعمال سیاست های تشویقی جامعه را به سمت استفاده از این نوع انرژی ها سوق دهند.
وی با اشاره به تولید پیل سوختی ۱۰ كیلو وات در كشور گفت: معاونت علمی تولید پیل های سوختی با توان بالاتر را در دستور كار دارد كه به زودی جزییات آن اعلام می شود. در طول سه سال گذشته ۳۰۰ پروژه در حوزه انرژی های نو به این معاونت ارسال شد كه از این تعداد ۱۴۰ پروژه تحقیقاتی مورد حمایت قرار گرفته و به مرحله تولید دانش فنی و تجاری سازی رسیده است .
خیام نكویی در مورد برپایی نخستین نمایشگاه دستاوردهای فناوری های انرژی های نو گفت: شركت های دانش بنیان دراین نمایشگاه فروشی معادل ۱۲۰ میلیارد تومان داشتند و محصولات خود را به دانشگاه ها و مراكز پژوهشی كشور ارایه كردند.
همچنین ' یوسف آرمودلی ' دبیر ستاد توسعه انرژی های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم اظهار داشت: در سال نخست فعالیت این ستاد فقط یك دانشگاه در حوزه پیل سوختی فعالیت می كرد این در حالی است كه امسال ۱۱ مركز تحقیقاتی و دانشگاهی كشور به فناوری پیل سوختی مجهز شدند كه این امر مدیون نیروی انسانی ارزشمند در كشور است.
وی فناوری پیل سوختی را یكی از محورهای تولید انرژی در دنیای آینده خواند و گفت: ایران هم اكنون به دنبال دستیابی به دانش فنی و بومی سازی این فناوری در كشور است.
وی به رونمایی از مواد اولیه تولید پره های توربین توسط رییس جمهوری در روز افتتاحیه این نمایشگاه اشاره كرد و گفت: قیمت تمام شده این پره ها ۲۵ هزار یورو تخمین زده می شد ضمن این كه امكان ورود آنها به كشور وجود نداشت كه در حال حاضر در تولید این پره ها خودكفا شده ایم .
دبیر ستاد توسعه انرژی های نوگفت : ۱۴۰ پروژه تحقیقاتی انرژی های نو توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای مراكز علمی تعریف شده است كه هم اكنون ۷۰ درصد این پروژه ها به طور كامل انجام شده است .
نخستین نمایشگاه دستاوردهای فناوری انرژی های نو روز یكشنبه با حضور بیش از ۴۱ مركز پژوهشی و شركت دانش بنیان در پژوهشگاه نیرو آغاز شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر