۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۲۸۷۴
براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) و کتابخانه کنگره آمریکا و برآورد آنها در سال ‌2011، کره شمالی از نظر توان نظامی در رده بیست و دوم قدرتهای نظامی جهان قرار دارد

کره شمالی با 23 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت یکی از نظامی ترین کشورهای جهان به شمار می رود. این کشور یک میلیون و 190 هزار نیروی نظامی درحال خدمت و هفت میلیون و 700 هزار نیروی نظامی ذخیره دارد.

کره شمالی حدود 4100 دستگاه تانک و بیش از2500 دستگاه نفربر زرهی در اختیار دارد. گفته می شود اکثر این تجهیزات مربوط به دوران شوروی و نیازمند نوسازی است.

تانک تی 54 مهمترین تانک رزمی کره شمالی به شمار می رود که اکثر کشورهای دارای آناز دهه 1970 کنار گذاشتن آن را آغاز کردند.

کره شمالی همچنین بیش از 7900 عراده توپ دارد که 4400 عراده آن توپ های خودکششی، 2500 مورد همزمان چند راکت را شلیک می کنند و 7500 مورد نیز خمپاره شلیک می کنند.

هواپیماهای میگ ساخت شوروی بخش اعظم 620 فروند هواپیماهای جنگی کره شمالی را به خود اختصاص می دهد. ناوگان هوایی کره شمالی قدیمی است و برای جنگ مدرن مناسب نیست.

گفته می شود کره شمالی پیوسته در حال تقویت ناوگان زیردریایی خود بوده است به طوری که 71 فروند زیردریایی کره شمالی به لحاظ تعداد بیشتر از 12 تا 13 فروند زیردریایی کره جنوبی است. کره شمالی همچنین 420 فروند کشتی جنگی دارد که خیلی بیشتر از 140 فروند کشتی جنگی کره جنوبی است.

کره شمالی به لحاظ منابع تامین سوخت از جمله نفت و بنزین به شدت وابسته به چین است.

کره شمالی بیش از 700 موشک بالستیک و بیش از هزار فروند موشک از انواع مختلف در اختیار دارد.

گفته می شود کره شمالی 50 کیلوگرم پلوتونیوم تولید کرده است که کارشناسان می گویند برای ساخت شش تا هشت سلاح هسته ای کافی است. در این تاسیسات بیش از هزار سانتریفوژ وجود دارد.

توان نظامی کره جنوبی

کره جنوبی با ۹۸۴۸۴ کیلومتر مربع وسعت در شرق قاره آسیا در کنار دریای زرد (در مغرب) ژاپن (در مشرق) و چین شرقی (در جنوب) و در همسایگی کشور کره شمالی در شمال واقع شده‌است. کشور کره جنوبی دارای ۲۴۲۰ کیلومتر خط ساحلی و ۲۳۸ کیلومتر مرز مشترک است.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان سیا و کتابخانه کنگره آمریکا و برآورد آنها در سال ‌۲۰۱۱، کره جنوبی از نظر توان نظامی در رده هشتم قدرتهای نظامی جهان قرار دارد.

بر اساس این اطلاعات، کره جنوبی که جمعیت آن ۴۸ میلیون و ‌۷۵۴ هزار نفر است، هم‌اکنون دارای ۶۵۳000 پرسنل فعال نظامی و تعداد نیروهای ذخیره فعال این کشور ‌۳۲۰000 نفر است.

نیروی زمینی کره جنوبی دارای ۲۴۲۹ دستگاه تانک، ۲۸۲۰ دستگاه نفربر، ۲۱۰۰ عراده توپ کششی، ۱۸۷۲ عراده توپ خودکششی، ۲۱۴ سامانه موشک انداز ، ۲۰۰۰ خمپاره‌ انداز، ۱۹۲۶ سامانه ضد تانک، ۲۶۵۹ سامانه پدافند هوایی و ۸۶۶۰ وسیله نقلیه لجستیکی است.

نیروی هوایی کره جنوبی نیز دارای ۱۵۶۸ فروند هواپیما، ۷۸۷ فروند بالگرد و ۱۱۶ فرودگاه عملیاتی است.
نیروی دریایی کره جنوبی نیز دارای ۱۷۰ فروند کشتی، پنج بندر، ۱۴ زیر دریایی، ۱۵۵ قایق نظامی گشت زنی، ۹ ناوچه‌، یک ناوشکن و ۱۰ قایق‌ جنگی خشکی آبی است. نیروی دریایی کره جنوبی دارای ناو هواپیمابر نیست.

بودجه نظامی کره جنوبی در سال ‌۲۰۱۱، ۲۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار بوده است. کره جنوبی درزمینه دنبال کردن برنامه توسعه موشکی خود به علت پیمانی که با امریکا امضا کرده با محدودیت هایی روبرو است ، اما اخیرا موشکهای کروز دور برد جدیدی را ساخته است که 1500 کیلومتر برد دارد و قادر است سراسر کره شمالی وهمچنین اهدافی را در چین و روسیه هدف قرار دهد.

در کره جنوبی خدمت سربازی اجباری است و مردان در این کشور باید در دوره پس از اتمام دبیرستان تا ۳۵ سالگی، ۲۱ ماه در خدمت ارتش باشند. ارتش کره جنوبی یکی از مجهزترین و بروزترین ارتشها در آسیا به شمار می رود.

نقطه ی ضعف مهم کره شمالی:

مهمترین نقطه ی ضعف ارتش کره شمالی،نیروی هوایی آن است.نیروی هوایی کره شمالی که بسیار قدیمی و از رده خارج است و به جز چندی هواپیمای MIG-15 و MIG-21 و MIG-29 که همه ساخت شوروی سابق هستند و از توانایی پایینی برخوردارند چیز دیگری ندارد.در یک نگاه کلی میتوان گفت کره شمالی فقط از لحاظ موشکی قوی بوده و از الحاظ دیگر دارای هیچ قدرتی نمی باشد بطوریکه ضعیف ترین کشورها نیز توان مقابله با نیروی هوایی کره شمالی را برای


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر