۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۲۸۷۰
جنگ سرد که از سال ۱۹۴۰ آغاز شده بود باعث شد آمریکا و شوروی به منظور توسعه ایدئولوژی خود سرزمین‌های بیشتری را تحت سلطه، نفوذ و اشغال خود درآورند. از جمله مهمترین کشورهایی که در بحبوحه جنگ جهانی دوم به ورطه رقابت جنگ سرد کشیده شدند، شبه جزیره کره بود

بحران ناامنی در شبه جزیره کره ریشه در تقسیم آن به دو بخش شمالی و جنوبی و رقابت دو کره با یکدیگر دارد. ولی قبل از آن،‌ بحران امنیت در این منطقه ناشی از حمله ژاپن به کره و اشغال آن قبل و طی دوران جنگ جهانی دوم می‌باشد. در آن زمان ایالات متحده با تعیین مدار ۳۸ درجه به عنوان حد فاصل دو کره به نوعی به بحران دامن زد

جزیره کره از سال 1894 پس از زورآزمایی میان ژاپن و چین (که البته کره‌ای‌ها چینی‌ها را ترجیح می‌دادند) تحت تسلط ژاپن قرار گرفت. در سال 1910 با امضای پیمان الحاق کره به ژاپن، این کشور رسما تحت اشغال قرار گرفت. ژاپن تا پایان جنگ جهانی دوم و به مدت ۳۵ سال، حضور استعماری خود را در کره حفظ کرد اما پس از شکست در جنگ جهانی دوم شبه جزیره کره را تخلیه کرد.

جنگ سرد که از سال ۱۹۴۰ آغاز شده بود باعث شد آمریکا و شوروی به منظور توسعه ایدئولوژی خود سرزمین‌های بیشتری را تحت سلطه، نفوذ و اشغال خود درآورند. از جمله مهمترین کشورهایی که در بحبوحه جنگ جهانی دوم به ورطه رقابت جنگ سرد کشیده شدند، شبه جزیره کره بود.

شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم موجب شد سربازان شوروی و آمریکا به ترتیب بخش‌های شمالی و جنوبی کره را به اشغال خود درآوردند و در روز بیست و هفتم دسامبر سال 1945 شبه جزیره کره توسط یک قرارداد به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شد.

با وجود به رسمیت شناختن اولیهٔ کرهٔ متحد در اعلامیهٔ قاهره، تلاش شوروی و آمریکا برای گسترش ایدئولوژی‌های خود در کل شبه جزیره و خصومت فزایندهٔ ناشی از آن، سرانجام به تشکیل دو دولت جداگانه با ایدئولوژی‌های مختص خود منجر شد و تقسیم کره به دو موجودیت سیاسی مجزا را باعث گشت: کره شمالی و کره جنوبی.

مدار ۳۸ درجه نیز خط مرزی و سیاسى دو کشور را تعیین کرد و سازمان ملل نیز از خط فرضى مذکور حمایت کرد.
در شمال، یک چریک ضد ژاپن و فعال سابق کمونیست، "کیم ایل سونگ" و در جنوب یک رهبر سیاسی تبعیدی، "سینگمان ری" به عنوان رئیس جمهور کره جنوبی انتخاب شد و به این ترتیب شبه جزیره رسما به دو نیم تقسیم شد.
در روز 25 ژوئن سال 1950 میلادی نیروهای ارتش کره شمالی در یک حمله غافلگیر کننده از خط حایل میان دو کره واقع در مدار 38 درجه عبور کرده و به خاک کره جنوبی هجوم بردند و جنگ کره را آغاز کردند.

این جنگ تا جولای 1953 که قرارداد آتش بس امضا شد به طول انجامید و منجر به کشته شدن ۲۵۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ نفر شد. در این جنگ آمریکا در حمایت از جنوب و چین در حمایت از شمال به طور مستقیم وارد جنگ شدند. تا کنون هیچ معاهده صلحی امضا نشده و دو کشور از نظر حقوقی هنوز در جنگ هستند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر