۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۰
کد خبر: ۲۸۵۵
وزیر امور خارجه کشورمان هدف از سفر به اردن را همفکری با مقامات اردنی درباره بحران سوریه و یافتن راه حل جلوگیری از گسترش تروریسم در منطقه اعلام کرد.
  صالحی سحرگاه سه شنبه در فرودگاه ملک اولیا امان در جمع خبرنگاران افزود: در دیدار با مقامات اردنی سعی در بررسی تحولات منطقه خواهیم داشت.

وی با اعلام اینکه تحولات سوریه از جمله مهمترین محورهای مذاکرات در این سفر است، ادامه داد: با توجه به اینکه تحولات سوریه و افزایش خشونتها در این کشور آثار جبران ناپذیری در منطقه خواهد داشت، در نتیجه با مقامات اردنی به بحث و تبادل نظر خواهیم پرداخت.

صالحی با یادآوری اتخاذ مواضع متوازن از طرف مقامات اردنی درباره سوریه، افزود: با توجه به نزدیکی تفکر دو کشور ایران و اردن درباره بحران سوریه، در این سفر نظرات یکدیگر را جویا خواهیم شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه حکومت اردن به یکپارچگی سرزمین سوریه و وحدت ملی در این کشور تأکید دارد، اضافه کرد: عدم دخالت دول خارجی یکی از مواردی است که مقامات اردنی و جمهوری اسلامی به صورت مشترک بر آن تصریح دارند.

وی مسائل مربوط به 500 هزار پناهجوی سوریه در اردن را از دیگر موارد گفت وگوهای دو جانبه اعلام کرد و گفت: با توجه به مشکلات منابع آبی که در این کشور وجود دارد، حضور پناهندگان سوری فشار زیادی بر دوش مردم و دولت این کشور وارد کرده است.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش بحث جلوگیری از گسترش تروریسم را از دیگر محورهای مذاکراتش با مقامات اردنی اعلام کرد و افزود: تروریسم مسأله ای است که همه منطقه را متأثر کرده و جمهوری اسلامی ایران در پی معالجه آن است.

وی ادامه داد: آثار تروریسم در منطقه سنگین و سلبی خواهد بود در نتیجه امید زیادی به این سفر برای حل این موضوعات بسته ایم.

رییس دستگاه دیپلماسی به شیطنت و اختلاف افکنی برخی کشور میان شیعیان و اهل تسنن اشاره کرد و گفت: برخی سعی می کنند فتنه شیعه و سنی را دامن بزنند.

وی با یادآوری مسؤولیت کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از گسترش فتنه میان شیعیان و اهل تسنن افزود: تعدی به مقبره صحابه رسول اکرم (ص) از این قبیل فتنه ها به شمار می رود.

صالحی با یادآوری تاریخ 1383 ساله مدفون شدن حجربن عدی در سوریه گفت: در این سالها این مقبره در منطقه سنی نشین واقع بود و بدون هیچ تعرضی مورد احترام شیعیان و اهل تسنن قرار داشت؛ حال سؤال اینجاست که چرا به یکباره به مقبره این صحابه پیغمبر تعدی شده است.

وی، بروز این واقعه را نشانه خواست یک عده خاص برای ایجاد فتنه بین شیعه و سنی اعلام کرد و گفت: این مورد با هدف تغییر نگاه به شرق اتفاق می افتد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که با توجه به تکرار حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه واکنش ایران چه خواهد بود، گفت: واکنش در قبال این موضوع به تصمیم و خواست ملت و دولت سوریه بستگی دارد و جمهوری اسلامی ایران قصد دخالت در این مورد را ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد؛ بحران در سوریه پایان یابد و معارضه اصیل و نه مزدورانی که گوی سبقت را از وحوش گرفته اند با دولت سوریه به دنبال راه حلی مناسب باشند تا آرامش به این کشور بازگردد.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از اولویت های سیاست خارجی ایران را توسعه و تعمیق روابط با کشورهای همسایه دانست.

رییس دستگاه دیپلماسی به کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران و اردن اشاره کرد و گفت: در این باره 9 جلسه برگزار شده که آخرین آن در سال 87 بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد که در این سفر زمانی برای اجلاس دهم مشخص شود.

صالحی روابط ایران و اردن را با توجه به امکانات دو کشور در حدی نازل اعلام کرد و گفت: روابط ما با اردن به دهه های گذشته باز می گردد؛ البته در دو سال اخیر سوء تفاهم هایی پیش آمده که سعی در برطرف کردن آن داریم.

** نخست وزیر قطر به ایران می آید

صالحی همچنین از سفر نخست وزیر قطر به ایران خبر داد و گفت: وی هفته آینده به در پی سفرهای گذشته مقامات ایرانی به کشورمان سفر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان و هیأت همراه بامداد روز سه شنبه در فرودگاه ملکه اولیا با استقبال ˈجمعه العبادیˈ مدیرکل منطقه ای وزارت امور خارجه پادشاهی اردن قرار گرفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر