۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۲۸۲۵۸
عراقچی:
معاون وزیر امور خارجه گفت:ما معتقدیم اهداف کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی محقق نخواهد شد تا زمانی که همه کشورها پایبندی خود را نسبت به آن کنوانسیون اعلام دارند و انجام دهند.
به گزارش پایداری ملی، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز در اجلاس ویژه بیست امین سالگرد اجرایی شدن کنوانسیون سلاح های شیمیایی و سی امین سالگرد حمله شیمیایی صدام به سردشت برگزار شد، اظهار داشت: فعالیت های انجام شده در بیست سال گذشته عزم راسخ سازمان منع سلاح های شیمیایی را نشان می دهد و این سازمان تلاش کرده با آموزش های لازم سطح دانش و آگاهی کشور های مختلف را افزایش دهد.

وی گفت: ما معتقدیم اهداف کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی محقق نخواهد شد تا زمانی که همه کشورها پایبندی خود را نسبت به آن کنوانسیون اعلام دارند و انجام دهند.

عراقچی افزود: عضویت ۱۹۲ کشور که عضو کنوانسیون هستند به معنای این است که ۹۸ درصد کشورها این مساله را قبول دارند که باید سلاح های شیمیایی را کنار گذاشت.

متن کامل سخنرانی عراقچی به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس سازمان منع سلاح های شیمیایی و سی امین سالگرد حمله شیمیایی علیه مردم سردشت بدین شرح است:

جناب آقای سردار دکتر حسین دهقان وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جناب آقای احمد اوزومجو مدیرکل محترم سازمان منع سلاح های شیمیایی

سفرای محترم و عالیجنابان

خانم ها و آقایان:

به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران افتخار دارم به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس سازمان منع سلاح های شیمیایی تبریکات صمیمانه خود را ابراز نمایم. اینجانب ضمن خیر مقدم به آقای احمد اوزومجو مدر کل محترم، از ایشان به جهت تلاش در تحقق روح و اهداف کنوانسیون سلاح های شیمیایی به ویژه در زمانی که چالش های بسیاری در زمینه جهانی عاری از سلاح های شیمیایی ظهور نموده است، تقدیر و تشکر می کنم.

مایلم یادآوری کنم که ای بزرگداشت همزمان با سی امین سالگرد حمله شیمیایی علیه مردم سردشت توسط رژیم صدام است که باعث مرگ غم انگیز صدها تن از مردم این شهر و مجروحیت بسیاری از آنان شد که تاکنون آنها و خانواده هایشان از آلام این حملات رنج می برند.

می توان گفت که فعالیت های انجام شده در طول بیست سال گذشته، تعهدات بی وقفه خانواده بزرگ سازمان منع سلاح های شیمیایی در خصوص خلع سلاح و عدم ظهور مجدد سلاح های شیمیایی را به نمایش می گذارد. طی این سالها، سازمان پیشرو در انجام تلاش هایی بوده است که تکنولوژی صلح آمیز شیمیای را به عنوان ابزاری جهت رشد و توسعه کشورها گسترش دهد و با آموزش و ارتقای مهارت های مربوطه به تقویت قابلیت های کشورهای عضو در اجرای ملی کنوانسیون سلاح های شیمیایی کمک کند.

به علاوه، کمک و حفاظت در برابر سلاح های شیمیایی یکی دیگر از پایه های کنوانسیون سلاح های شیمیایی می باشد که با عنایت به استفاده روزافزون از سلاح های شیمیایی به خصوص در منطقه خاورمیانه می بایست بیش از هر زمان دیگری به آن توجه کحرد. ما معتقدیم که اهداف مزبور محقق نخواهد شد مگر این که کشورهای عضو کنوانسیون از هر موقعیتی برای اجرای کامل و همراه با حسن نیت تعهدات خود بهره گیرند البته بسیار روشن است که تا زمانی که بازیگرانی خارج از حوزه کنوانسیون باقی بمانند و در قبال کنوانسیون متعهد نباشند و تا زمانی که کنوانسیون به شکلی واقعی جهانشمول نشود نمی توان از تهدید سلاح های شیمیایی رهایی یافت.

خانم ها – آقایان

جمهوری اسلامی ایران با خرسندی شاهد است که در طول ۲۰ سال گذشته ۹۵ درصد از ذخایر سلاح های شیمیایی اظهار شده توسط کشورهای دارنده تحت نظارت سازمان منع سلاح های شیمیایی منهدم شده است. دستیابی به چنین هدف بزرگی نتیجه تلاش های جهانی از سوی کشورها، صنایع، دانشمندان و جامعه مدتی برای اجرای یکی از موفق ترین معاهدات خلع سلاح در جهان می باشد با وجود چنین رژیم قوی بین المللی تمام این نوع از سلاح های کشتار جمعی در معرض انهدام کامل خواهند بود.

عضویت یکصد و نود و دو کشور که خود را به کنوانسیون سلاح های شیمیایی متعهد ساخته اند به این معنا است که ۸۹ درصد از جمعیت جهان در چتر حمایتی کنوانسیون سلاح های شیمیایی قرار دارند. دستاوردهای خلع سلاحی فوق بسیار قابل توجه بوده و به لطف فرآیند راستی آزمایی سازمان منع سلاح های شیمیایی منابع بسیار واقعی و ملموس می باشند. خوشبختانه در مقابل محیط امنیتی در حال تغییر، کشورهای عضو سازمان منع سلاح های شیمیایی و دبیرخانه فنی به شکل روزافزونی تقویت گردیده و توانایی پرداختن به تهدیدات کنونی و آنی را دارا می باشد.

عالیجنابان

با وجود پیشرفتها و دستاوردهای فوق هنوز یک سئوال مهم به قوت خود باقی است. در واقع، ما همه دستاوردهای حاصل از اجرای مواد مختلف کنوانسیون را مورد اذعان قرار داده و ارج می نهیم. اما با توجه به شواهد و قرائن پشت پرده استمرار زرادخانه های شیمیایی آیا می توانیم مطمئن باشیم که تهدید این سلاح کاملاً برطرف شده است؟ متأسفانه یا نگرانی باید اذعان داشت ما اطمینان داریم که ذخایر باقی مانده سلاح های شیمیایی اعلام شده اعم از این که در اختیار کشورهای عضو باشند که هنوز متهم نشده اند و یا برخی بازیگران غیر عضو که به این سلاح ها دسترسی داشته باشند، تمام تلاش ها برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر خواهد افتاد مزید بر آن متأسفانه گروه های تروریستی به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط برخی کشورها در انجام اقدامات غیر انسانی علیه مردم بی دفاع حمایت می شوند. ما قویاً معتقدیم استفاده روزافزون تروریست ها از سلاح های شیمیایی در سوریه نتیجه این حمایت ها بوده و اینکه جامعه بین‌المللی بایستی به این روند پایان بدهد. در این خصوص و تا زمانیکه سلاح های شیمیایی در جهان وجود دارند، اعضای سازمان منع سلاح های شیمیایی نباید خرسند و راضی بوده و بایستی برای انجام تمام مفاد کنوانسیون به صورت سازنده همکاری نمایند. جمهوری اسلامی ایران از همه دارندگان سلاح های شیمیایی و به خصوص امریکا می خواهد عملیات انهدام زرادخانه های شیمیایی را طبق تعهدات خود و تا پایان مهلت تعیین شده هرچه زودتر به انجام رسانند.

دلیل چنین انتظاری و درخواستی به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تمام سلاح های کشتار جمعی و از جمله سلاح های شیمیایی باز می گردد. در طول جنگ تحمیلی هشت ساله، ما با بیش از ۲۵۰ تهاجم شیمیایی عراق و یکصد هزار قربانی مستقیم این حملات، تجربه تلخی از تهاجم شیمیایی به کشورمان به دست آوردیم از این تعداد، پنج هزار نفر از آن ساکنان شهر سردشت بوده اند یقیناً سکوت و انفعال جامعه بین‌المللی در برابر این جنایات جنگی و حمایت علیه بشریت به نوعی حمایت از صدام بود و گریه او جسارت ادامه این گونه جنایات و نهایتاً حمله به حلبچه را نمی یافت. این تجربه به همراه محاسبات عقلانی منافع ملی کشورمان و نیز عقاید اسلامی ما در خصوص ممنوعیت تمامی سلاح های کشتار جمعی باعث گردیده است تا ایران سیاست سرسختانه ای را در برابر اینگونه سلاح ها اتخاذ نماید. علاوه بر آن، ایران تعهدات خود را در خصوص کنوانسیون را به طور کامل اجرا نموده و این مسئله شامل تلاش های بی شمار در خصوص تهیه و آماده سازی مجموعه ای بزرگ از اظهارنامه های سالانه و دریافت بازرسی های متعدد تا اطلاع رسانی، همکاری و تبادل تجربه با سایر کشورهای عضو می باشد. یکی از نمونه های این فعالیتها، برگزاری ششمین دوره آموزشی مراجع ملی آسیایی سازمان منع سلاح های شیمیایی در زمینه همکاری و حفاظت است که امروز در تهران به پایان رسید.

مسئله دیگری که مایلم یادآوری کنم تلاش موفق دولت سوریه برای پیوستن به کنوانسیون سلاح های شیمیایی و انجام تعهدات سریع این کشور در انهدام سلاح های شیمیایی خود می باشد که با وجود شرایط جنگی و ناامنی این کشور توانست به تعهدات خود عمل کند- موضوعی که می توان به عنوان یک نموه به کشورهای دارنده گوشزد کرد جمهوری اسلامی ایران، در چارچوب سیاست های صلح آمیز خود دولت سوریه را برای پیوستن به کنوانسیون ترغیب کرد و در راستای کمک به اجرای تعهدات این کشور، مرجع ملی کنوانسیون سلاح های شیمیایی جمهوری اسلامی ایران تجارب خود را در چارچوب کنوانسیون در اختیار دولت سوریه قرار داد. با وجود این، ما شاهدیم که سوریه به عنوان قربانی ترویسم که طبق گزارشات تایید شده هدف حملات شیمیایی داعش و سایر گروه های تروریستی قرار گرفته است، هدف فشارهای سیاسی غرب بوده و پیشرفت های آن در انجام تعهدات خود نادیده گرفته شده و فراتر از آن، دولت آمریکا به صورت خودسرانه و بر اساس اتهامی تایید نشده یک پایگاه هوایی در سوریه را هدف حملات هوایی قرار داد ما چنین اقدامات غیرقانوی را قویا محکوم می کنیم.

خانم ها و آقایان

فجایع حمله شیمیایی علیه مردم بی دفاع سردشت و اثرات مداوم و آزار دهنده آن به حدی است که می توان بر اساس آن خاطیبان و مرتکبین این اعمال را از سوی جامعه بین الملل به محاکمه کشاند. این امر حداقل کاری است که در کنار تامین نیازهای مختلف آنان در جهت تسکین خاطر قربانیان می توان انجام داد. بعلاوه، در حالی که برخی از سالن های مقر سازمان در لاهه به نام شهرهایی که توسط سلاح های شیمیایی مورد حمله واقع شده اند نام گرفته است؛ درخواست دارم تا یکی از سالن های مقر سازمان نیز به نام شهر سردشت نامگذاری گردد.

خانم ها و آقایان،

از نظر ما کنوانسیون سلاح های شیمیایی و سازمان منع سلاح های شیمیایی میراث های ارزشمند جامعه بین المللی هستند و جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که همکاری های خود با سازمان منع سلاح های شیمیایی را گسترش دهد.

از توجه شما متشکرم

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر