۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۲۸۲۱۶
نشریه انگلیسی نوشت: توانایی رهگیری شناسایی و کشف امواج الکترونیک دشمن، ناوگان دریایی ایران را تواناتر کرده و امکان جمع‌آوری اطلاعات گسترده از رقبا را فراهم می‌آورد.
به گزارش پایداری ملی، تمرین مشترک نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارتش جمهوری خلق چین در محدوده آب های شرق تنگه هرمز تا دریای عمان چندی قبل برگزار شد.

در این تمرین مشترک 700 نفر از کارکنان نیروی دریایی ارتش با ناوشکن‌های «الوند» و «البرز» و یک بالگرد و 700 نفر از کارکنان ناو گروه چینی حضور داشتند. در این تمرین مشترک تبادل اطلاعات، عملیات نقل و انتقالات عمودی و نشست و برخاست بالگرد صورت گرفت.

به دنبال این رویداد نشریه تخصصی نظامی «شفرد میدیا» چاپ انگلیس در تحلیلی  با توجه به تصاویر  ناوشکن الوند  و قیاس آن‌ها با هم نوشت: دیدار ناوگان دریایی چین از ایران ارتقاء یکی از کشتی‌های جنگی جمهوری اسلامی را آشکار کرد.

به نوشته این نشریه، ناوگان دریایی ارتش چین (PLAN) از تاریخ 15 تا 18 ژوئن  به مدت چهار روز در بندرعباس پهلو گرفت و رزمایش مشترکی را با ناوگان دریایی ارتش ایران (IRIN) در تنگه هرمز برگزار کرد.

بر این اساس، تصاویر منتشر شده در رسانه‌های چینی و ایرانی مشخص کرد که ناوشکن «الوند» یکی از کشتی‌های ایرانی حاضر در این رزمایش در کنار کشتی‌های چین بود  اما آنچه که به وضوح مشخص شد نصب «آنتن جدید» بر آن بود.

تحلیل تصاویر دیگر از ناوشکن الوند در دوازده ماه گذشته آشکار کرد که یک آنتن جدید در سمت راست کشتی و در روی اتاق کنترل نصب شده و این امر به طور محتمل درست قبل از حضور الوند در نوامبر سال 2016 در آفریقای جنوبی صورت گرفته است.

این آنتن استوانه‌ای شکل مجهز به قابلیت‌های جنگ الکترونیک (ELINT) و جهت‌یاب (DF) است.  افزوده شدن یک حسگر الکترونیک بر ناو شکن ایران قابلیت جدید را برای نیروی دریایی ارتش فراهم کرده است. این در حالی است که ناوشکن الوند یکی از قدیمی‌ترین کشتی‌های نیروی دریایی ایران است اما نشان داده با دسترسی به مکان‌های بیشتر و استقرارهای معمول دریایی افزون‌تر یکی از سخت کارترین کشتی‌ها است.

شفرد میدیا در ادامه نوشت: شاید ناوشکن الوند از این سو انتخاب شده تا با توجه به قابلیت اطمینان دهی آن و پهلوگیری در آفریقای جنوبی در این رزمایش نشان دهد که ایران می‌خواسته آنتن جدید را در وضعیت بزرگتر، پیچیده‌تر و شرایط دریای آزمایش کند.

در ادامه این مطلب آمده است: حسگرهای الکترونیکی نقش متمایزی را در شرایط دشوار منطقه‌ای چون خلیج فارس ایفا می‌کنند. توانایی رهگیری غیر عامل، شناسایی و کشف امواج الکترونیک دشمن ناوگان ارتش ایران را تواناتر کرده و امکان جمع آوری اطلاعات گسترده از رقبا در ابعاد بیشتر را فراهم می‌آورد.

شفرد میدیا در خاتمه نوشت با استقرار یک آنتن جنگ الکترونیک بر کشتی‌هایی چون ناوشکن الوند، ایران احتمالا کشتی های جدید مجهزتری خواهد ساخت.

ناوچه الوند نخستین ناوچه‌های کلاس «سام» نیروی دریایی ایران است که در سال 1967 ساخت شرکت انگلیسی «ووسپر تورنیکرافت» است.

این ناوچه به ندرت خارج از آب‌های ایران دیده شده بود تا اینکه در 22 فوریه سال 2011 با وارد شدن به آبراه سوئز و حرکت به سمت سوریه برای شرکت در یک رزمایش در آن کشور خبرساز شد زیرا  این اولین بار پس از انقلاب اسلامی در ایران بود که کشتی‌های ایرانی از این مسیر عبور می‌کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر