۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۲۷۹۸
پیامد های کاربرد سلاح های شیمیایی
پیامد های کاربرد سلاح های شیمیایی
نویسنده:
دکتر "غلامحسین دهقانی"
انتشارات:
نشر شاهد
شناسنامه کتاب:
کتاب:مجموعه مقالات سمینار بین المللی بررسی پیامد های کاربرد سلاح های شیمیایی علیه ایران نشر : شاهد تیراژ:سه هزار جلد قیمت : پنج هزار تومان چاپ : سال 1389

هشتم تیر ماه در روزشمار جمهوری اسلامی ایران مصادف با سال روز بمباران شیمیایی سردشت و روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی اعلام شده است .در این تاریخ هواپیماهای عراقی با سلاح های شیمیایی چهار منطقه پرازدحام آن شهر را بمباران و هزاران زن و کودک و پیر و جوان ایرانی را گرفتار گازهای کشنده شیمیایی کردند.

ایران پس از این واقعه شهر سردشت را نخستین شهر قربانی جنگ افزار های کشتار های جمعی در جهان پس از بمباران هسته ای هیرو شیما نامید .

اگر چه در طول هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق بارها از سلاح های شیمیایی استفاده کرد و لی فاجعه سردشت و حلبچه از وخیم ترین فجایع بشری به شمار می روند. حتی به گفته برخی از محققان فاجعه سردشت از بمباران حلبچه که بعد از ان اتفاق افتاد اسفناکتر بوده است زیرا در سردشت از گاز اعصاب و خردل استفاده شد و در حلبچه از گاز سیانور .

فجایع بر جای مانده از جنگ شیمیایی رژیم عراق از سوی رسانه های غربی و مدعیان حقوق بشر و دمکراسی دچار مرگ خبری شد و مسکوت ماند.

سمینار بین المللی بررسی پیامد های کاربرد سلاح های شیمیایی علیه ایران اقدامی بود جهت شکستن سکوت جهانی درباره مظلومیت ایران؛ این سمینار توانست توجه بین المللی را نسبت به مظلومیت قربانیان سلاح های شیمیایی جلب و ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این مسئله را برای اذهان عمومی روشن کند .معاونت پزوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید در راستای آشنایی بیشتر محققان و پزوهشگران با ابعاد مختلف این سمینار اقدام به جمع آوری و چاپ مقالات ارائه شده دراین سمینار کرد و کتاب حاضر را درسال 1389 به چاپ رساند .


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر