۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۲۷۷۴۵
دو مقام در اتاق بازرگاني در مورد ارتباط بانکي کشورهاي همسايه با ايران عنوان کردند، حساب جديد براي ايرانيان در بانکهاي خارج باز نمي‌شود، بانکهاي هندي هم براي بانکهاي ايران خط اعتبار باز نمي‌کنند و بايد از طريق کشور ثالث سوئيچ شود.
به گزارش پایداری ملی، با توجه به مطرح شدن خبر «مسدود شدن حساب‌هاي ايرانيان در بانک‌هاي امارات، عمان و هالک بانک ترکيه» و از آنجا که روابط بين‌بانکي بين‌المللي اصلي‌ترين نياز همکاري‌ اقتصادي مشترک بين کشورها به شمار مي‌رود، برخي از فعالان حوزه تجارت در اين باره اظهار نظر کردند.

محمد لاهوتي گفت: واقعيت اين است که بعد از توافقات هسته‌اي برخي از کشورهاي عربي مثل امارات متحده عربي که بيشترين حجم تجارت خارجي ايران در حاشيه جنوب خليج فارس با اين کشور است، تغييرات عمده‌اي در روابط بانکي خود با ايران ايجاد نکردند. 

رئيس کنفدراسيون صادرات ايران با بيان اينکه کشورهاي عربي عليرغم توافقات و برطرف شدن تحريم‌ها در برقراري ارتباطات بانکي با ايران بسيار محتاط عمل کردند، بيان داشت: حساب‌هاي جديدي را افتتاح نکردند، اما حساب‌هايي که فعال بود، به روند فعاليتشان ادامه دادند.

لاهوتي با بيان اينکه مسدود شدن حساب‌هاي بانکي به برجام و توافقات هسته‌اي برنمي‌گردد، بيان داشت: موضوعات سياسي منطقه و مرزبندي‌هاي کشورهاي حاشيه خليج فارس دليل اين مسئله است.

وي افزود: به نظر مي‌رسد که امارات متحده عربي هم يکي از آن کشورهايي است که مقداري فشار بر فعاليت‌هاي اقتصادي ايرانيان را بيشتر کرده است.

رئيس کنفدراسيون صادرات ايران با بيان اينکه عمان يکي از کشورهايي است که در شرايط پسابرجام روابط بانکي بهتري را با ايران ايجاد کرد، بيان داشت: اما با روي کار آمدن دولت ترامپ و تهديدها و رفتارهاي غيرقابل پيش‌بيني اين دولت، تا حدودي نگراني‌ها براي اين کشورها در برقراري ارتباطات با ايران بيشتر شده است.

وي با بيان اينکه بعد از برجام تحرکاتي از بانک‌هاي اروپايي براي برقراري روابط بانکي با ايران ديده شد، افزود: اگرچه اين ارتباطات تا حدودي برقرار است، ولي روند تبادلات بانکي راحت و روان نيست، ضمن اينکه باز هم کشورهاي اروپايي بعد از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئيس جمهور آمريکا در برقراري روابط بانکي با ايران محتاط‌تر شده‌اند و در حالي که شرايط برقراري ارتباطات بانکي روند رو به تسهيل را پيش گرفته بود، اکنون آن روند متوقف شده است.

لاهوتي با تأکيد بر اينکه در برقراري ارتباطات بانکي هنوز به شرايط قبل از تحريم بازنگشته‌ايم گفت: به نظر مي‌رسد، دولت بايد براساس توافق‌نامه برجام اين موضوع را در کميته رسيدگي به تخلفات پيگيري کند.

عضو کنفدراسيون صادرات ايران بيان داشت: اگر ايران در رابطه با نقل و انتقال پول با دلار مشکل دارد، با بقيه واحدهاي پولي براساس توافقات برجام نبايد مشکلي براي مراودات تجاري داشته باشد.
وي با اشاره به اينکه ايران در FATF در رابطه با موضوع پولشويي هنوز شرايط لازم و استانداردهاي بين‌المللي را به دست نياورده است، گفت: بانک مرکزي هم بايد به اين موضوع سرعت بيشتري ببخشد، تا در اين زمينه با استانداردهاي جهاني تطابق داشته باشيم، اما در کنار اين موضوع برقراري ارتباطات بانکي بعد از توافقات هسته‌اي حائز اهميت است و نبايد از آن غافل شويم. 

لاهوتي با اشاره به اينکه ارتباطات بانکي با کشورهايي مثل هند و چين که در زمان تحريم‌ها با ما روابط بانکي داشتند، فعلا مشکل دارد، افزود: برقراري ارتباطات بانکي با اين کشورها فقط از طريق چند کانال و بانک مشخص امکان‌پذير است و در بعضي موارد صادرکنندگان به دليل اينکه بانک‌هاي هندي براي بانک‌هاي ايراني اعتبار باز نمي‌کنند، بايد اسناد خود را در کشورهاي ثالث سوئيچ کنند. 

وي افزود: به نظر مي‌رسد در مجموع همه اين مسائل و عدم برقراري ارتباطات بانکي با ايران به نگراني‌هايي که بانک‌هاي بزرگ دنيا از روبرو شدن با جريمه‌هاي سنگين دولت آمريکا و فدرال رزرو دارند، مربوط مي‌شود. 

محسن حاجي‌بابا نايب رئيس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني ايران هم در اين باره گفت: مسئله مسدود شدن حساب‌هاي ايرانيان در کشورهاي حاشيه خليج فارس موضوع تازه‌اي نيست و در 10 سال گذشته گاهي اتفاق مي‌افتاده است. 

نايب رئيس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني ايران بيان داشت: اين موضوع به برجام و توافقات هسته‌اي ارتباط ندارد، بلکه موضوع بسته شدن حساب‌هاي ايرانيان به ارتباطات ايران با مجموعه کشورهاي حاشيه خليج فارس ارتباط دارد. 

وي با بيان اينکه بسته شدن حساب‌هاي ايرانيان در عمان کمتر اتفاق افتاده است، گفت: مسدود شدن حساب‌هاي بانکي ايرانيان در امارات بيشتر بوده و معمولا حساب‌هايي که مشکل دارند، مسدود مي‌شوند. 

حاجي بابا بيان داشت: به عنوان مثال اگر فردي حواله‌اي به جايي فرستاده که مدارک آن کامل نبوده و يا از طريق صرافي اقدام به تبادلات ارزي کرده، آن حساب مسدود شده است. 
نايب دوم کميسيون بازار پول و سرمايه تصريح کرد: ارتباطات بانکي کشورهاي حاشيه خليج فارس از جمله امارات و عمان با ايران بستگي به تأثير عربستان به آنها دارد و گاهي هم ممکن است براي حفظ ارتباط با عربستان تا حدودي به ايرانيان اعمال فشار کنند. 
وي بيان داشت: در ارتباط با مسدود شدن حساب‌هاي ايرانيان در هالک بانک ترکيه هم خبري ندارم. 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر