۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۲۷۳۸۸
اولین جلسه شناسایی گونه علف هرز مهاجم آمبروزیا در اداره کل پدافند غیر عامل استانداری گیلان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، گیاه آمبروزیا به عنوان یک گونه علف هرز مهاجم آلرژی زا ی بسیار خطرناک که از آمریکای شمالی توسط عواملی ناشناخته وارد زیست بومی استان  گیلان شده و اثرات منفی روی سلامت  انسانها دارد دانه‌های گرده آمبروزیا از رایج‌ترین منابع آلرژی فصلی می‌باشند. آب‌ریزش بینی، تولید خلط، عطسه، خارش بینی، چشم، گوش و دهان، گرفتگی بینی، قرمزی و خیسی چشم، تورم اطراف چشم از علائم بروز آلرژی به دانه‌گرده این گیاه  می‌باشند.

شناسایی گونه علف هرز مهاجم و آلرژی زاآمبروزیا در استان گیلان

سالانه در کشورهایی مثل آلمان، هلند و دانمارک دانه های گرده آمبروزیا، باعث ایجاد حساسیت در 15 تا 60 درصد افراد می شوند  آلمان در سال 32 میلیون دلار،مجارستان سالانه 110 میلیون یورو  وسوئیس سالانه حدود 100 میلیون فرانک برای درمان آلرژی ناشی ازآمبروزیا هزینه می کنند.

این گیاه  دارای قابلیت رشد سریع و استقرار در مکان­های دست کاری شده توسط انسان مانند زمین­های زراعی ،باغ‌ها، حاشیه جاده­ها، بزرگراه‌ها و رودخانه‌ها، قبرستان‌ها و مکان‌های شهری رها شده که زباله ریخته میشوند را دارد.تاثیرات منفی این گیاه  در محصولاتی نظیر ذرت، هویچ، پیاز، کلم، کلزا، آفتابگردان، چغندرقند، سویا می تواند ایجاد خسارت کند.

در این راستا اداره کل پدافند غیر عامل استانداری گیلان با همکاری مرکز تحقیقات اداره کل منابع طبیعی جلسه ای آموزشی بمنظورشناسایی این گونه  مهاجم گیاهی و نحوه مقابله  با آن را با حضور اعضای هیات علمی مرکز علوم و تحقیقات اداره کل منابع طبیعی و انجمن علمی پدافند غیر عامل و روسای کارگروههای تخصصی اداره کل پدافند غیر عامل در روز 16 اردیبهشت ماه  در محل اداره کل پدافند غیر عامل برگزار کرد
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر