۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۲۷۲۱۱
هر ساله، تقریبا نیمی از بزرگسالان صاحب اسمارت‌فون در آمریکا قربانی سرقت‌ سایبری می‌شوند، اما مؤسس بزرگ‌ترین کمپانی امنیتی در حوزه تکنولوژی، برای رفع این مشکل راه‌حل جدیدی دارد
به گزارش پایداری ملی، هر ساله، تقریبا نیمی از بزرگسالان صاحب اسمارت‌فون در آمریکا قربانی سرقت‌ سایبری می‌شوند، اما مؤسس بزرگ‌ترین کمپانی امنیتی در حوزه تکنولوژی، برای رفع این مشکل راه‌حل جدیدی دارد.

 جان مک‌آفی، بنیانگذار برنامه آنتی‌ویروس McAfee، اخیرا در مصاحبه‌ای اختصاصی با نشریه آمریکایی نیوزویک، از برنامه‌اش برای تولید یک گوشی امنیتی با نام "John McAfee Privacy Phone" سخن گفته است. مک‌آفی – که اسمارت‌فون‌ها را پاشنه آشیل امنیت سایبری می‌داند – این گوشی را "نخستین اسمارت‌فون شخصی حقیقی در دنیا" توصیف کرده و مدعی شده که هیچ گوشی هوشمندی در دنیا به اندازه این دیوایس در برابر هک شدن ایمن نیست. باتوجه به سابقه موفق مک‌آفی در توسعه آنتی ویروسی به همین نام، می‌توان همان سطح از تعهد را در تولید این گوشی نیز انتظار داشت.

ساخت امن ترین گوشی جهان، John McAfee Privacy Phone، در سال 2017

بنا بر آنچه در این مصاحبه آمده، کمپانی امنیت سایبری MGT – که در حال حاضر مک‌آفی ریاست آن را بر عهده دارد – قصد دارد در سال 2017 گوشی مذکور را روانه بازار کند.

مک‌آفی با اشاره به سرمایه‌گذاری کلان در بخش سخت‌افزاری این گوشی به نیوزویک گفت: «این اسمارت‌فون در قاب پشتی خود انبوهی از دکمه‌ها را جای داده که به کاربر اجازه می‌دهند تا بتواند به شکل فیزیکی [و دستی] ارتباط باتری، آنتن‌های وای-فای، بلوتوث، موقعیت جغرافیایی، دوربین و میکروفون را [با گوشی] قطع کند.» وی در ادامه گفت که همین امر مانع از اتصال گوشی به ردیاب‌های Stingray یا هر ردیاب IMSI خواهد شد. در ضمن، این امکان نیز برای کاربر فراهم خواهد بود تا جست‌وجوهای خود را به صورت ناشناس در اینترنت انجام دهد.

ماه گذشته کمپانی MGT به منظور توسعه ویژگی‌های امنیتی گوشی John McAfee Privacy Phone – که مشخصات کاملش یک هفته قبل از عرضه منتشر خواهد شد – تمایل‌نامه‌ای را با "انجمن تأمین منابع IT نوردیک" به امضا رساند. گفتنی است در کنار این کار، MGT در ایالت واشنگتن اقدام به راه‌اندازی تسهیلاتی برای "استخراج بیت‌کوین" (bitcoin mining) نموده و مدعی شده که از این راه، می‌تواند حدود 100 بیت‌کوین (به ارزش 130 هزار دلار) در ماه تولید کند، که با این اوصاف، مجموعه مذکور یکی از بزرگ‌ترین استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در آمریکا محسوب خواهد شد.

اسمارت‌فون John McAfee Privacy Phone قیمتی برابر با 1,100 دلار داشته و عمدتا برای استفاده کاربران سازمانی در نظر گرفته شده است. البته به گفته مک‌آفی، افشای جاسوسی‌های اخیر – نظیر انتشار اسناد موسوم به Vault 7 توسط ویکی‌لیکس – می‌تواند تعداد زیادی از کاربرانی که نسبت به حریم شخصی خود حساس‌اند را جذب این گوشی نماید. البته این امر در گرو آن است که دیوایس مورد نظر تا چه حد کاربرپسند خواهد بود.

ساخت امن ترین گوشی جهان، John McAfee Privacy Phone، در سال 2017

به گفته آمیت ستی (Amit Sethi)، مشاور ارشد کمپانی تکنولوژی Synopsys، قطعا برای چنین دیوایس‌هایی، بازار خاص با مشتریان خاص وجود خواهد داشت. اما اکثر افراد جامعه، سهولت در استفاده و امکانات گوشی را به امنیت آن ترجیح می‌دهند.

به گفته آمیت ستی، در دنیایی که مردم آگاهانه همه چیز را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و برای راحتی خود بیش از امنیت، ارزش قائلند، بعید است اسمارت‌فونی که با تمرکز بر اصول امنیتی ساخته شده، مورد استقبال گسترده قرار گیرد. علت این پدیده آن است که عواملی چون امنیت و حفظ حریم خصوصی معمولا جزو فاکتورهای تعیین‌کننده در خرید اسمارت‌فون به حساب نمی‌آیند.

کارشناسان حوزه امنیت سایبری از خبر اخیر در رابطه با تولید یک گوشی امنیتی ابراز خرسندی کرده و بر این باورند که به علت آسیب‌پذیری فزاینده اسمارت‌فون‌ها در برابر هکرها، مجرمان سایبری و جاسوسی سازمان‌یافته، امنیت باید به اولویت نخست تمام کاربران اسمارت‌فون تبدیل شود.

تیم ارلین (Tim Erlin)، معاون کمپانی نرم‌افزاری Tripwire، ضمن اشاره به اینکه اسمارت‌فون‌ها یکی از اهداف اصلی مهاجمان اینترنتی هستند، به نیوزویک گفت: «هر چه کسب‌وکار ما – چه شخصی و چه حرفه‌ای – بیشتر از طریق این کامپیوتر پرتوان جیبی [یعنی اسمارت‌فون‌] انجام شود، جذابیت بیشتری برای مجرمین خواهد داشت.»

کایل ویلهویت (Kyle Wilhoit)، از پژوهشگران ارشد حوزه امنیت در مؤسسه DomainTools، می‌افزاید: «من از هر محصولی که با تمرکز بر [حفظ] حریم خصوصی تولید شده باشد حمایت می‌کنم و این شامل اسمارت‌فون‌ها هم می‌شود.» به گفته وی، برای اینکه یک دیوایس به اندازه کافی از امنیت برخوردار باشد، باید ترکیبی از مکانیسم‌های امنیتی فیزیکی و مجازی در آن گنجانده شوند.

ساخت امن ترین گوشی جهان، John McAfee Privacy Phone، در سال 2017

به گفته مک‌آفی، مکانیسم‌های فیزیکی، در امنیت این گوشی جدید، بسیار ضروری و مهم هستند. وی پس از اینکه عکس خود را، در حالی که نسخه پیش‌نمایش Privacy Phone را در دست گرفته بود، در توئیتر به اشتراک گذاشت، در توئیت دیگری نوشت: «سخت‌افزار کاملا با امنیت در ارتباط است. نرم‌افزار کاملا با ناامنی در ارتباط است.» مک‌آفی قصد دارد این گوشی را در سال 2017 به بازار عرضه کند و نسل دوم آن را نیز در سال 2018 به تولید برساند.

طبق اظهارات مک‌آفی، این نسخه اول است. ضد هک نیست، اما کاربر را در حفظ حریم خصوصی‌اش بسیار توانمند می‌کند. به علاوه اینکه از دیوایس‌هایی مثل Blackphone که ادعای امنیت می‌کنند، به مراتب جلوتر است. (گوشی Blackphone که در ژوئن 2014 توسط کمپانی SGP Technologies به بازار عرضه شد، یک گوشی امنیتی بوده و به سیستم عامل Silent OS – که ورژن تغییریافته‌ای از اندروید به شمار می‌رود – مجهز است). بد نیست بدانیم که Privacy Phone در ابتدا در قالب یک مدل OEM و با استفاده از سیستم عامل اندروید تولید شده و سپس توسط تیم امنیت سایبری MGT، اصلاحات مورد نظر در آن اعمال خواهد شد.

مک‌آفی در پایان گفت که نسخه دوم Privacy Phone در تابستان سال 2018 در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و تا جای ممکن ضد هک است.  

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر