۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۲۶۱۱
کارشناسان اندیشکده آمریکایی نشنال اینترست طی نشستی به بررسی جوانب حمله احتمالی به ایران پرداخته و عواقب آن را مورد بحث قرار دادند.در پی انتشار کتاب «جنگ با ایران: پیامدهای سیاسی، نظامی و اقتصادی»، به قلم یکی از کارشناسان اندیشکده نشنال اینترست، نشستی با موضوع بررسی گزینه نظامی در قبال ایران، در این اندیشکده برگزار شد.
جئوفری کمپ، در جلسه رونمایی از کتاب جدید خود با عنوان «جنگ با ایران، پیامدهای سیاسی، نظامی و اقتصادی» که با همراهی جان الن گای نگاشته است تصریح کرد که آمریکا نباید پیامدهای بسیار سنگین هسته ای شدن ایران را دست کم بگیرد، اما جنگ با ایران بسیار بدتر از در پیش گرفتن سیاست بازدارندگی در قبال این کشور است. علاوه بر این دو نفر، در این رویداد مایکل ایزنشتات از موسسه واشنگتن و سوزان ملونی از موسسه بروکینگز حضور داشتند که در مورد پیامدهای گسترده نظامی، سیاسی و اقتصادی و دیگر مسائل مرتبط با آن به بحث و گفتگو نشستند. همچنین داو زاخیم، وایس چیرمن از مرکز نشنال اینترست و یکی از معاونان پیشین وزیر دفاع، هدایت این نشست را عهده دار بود.

سوزان ملونی پیامدهای اقتصادی منازعه نظامی با ایران و همچنین تاثیرات تحریم ها را مطرح و بررسی کرد. وی تاکید کرد که حمله نظامی به ایران بدون شک باعث می شود ایران نسبت به اقتصادهای همسایه خود در منطقه دست به اقدام تلافی جویانه بزند.

ایران می تواند حوزه های نفتی، تاسیسات صادراتی، ذخایر گازی یا دیگر زیرساخت های انرژی دولت های حاشیه خلیج فارس را از پی محدود شدن توان صادراتی خود هدف قرار دهد. ایران به لحاظ اقتصادی منزوی نشده است و چنین اقداماتی ممکن است تاثیر بسیار مهمی بر چین و هند داشته باشد چرا که ایشان به شدت به جریان انرژی فسیلی خاورمیانه وابسته هستند. به هر حال تمرکز آمریکا بر اقتصاد ایران، محور تلاش هایی است که ما برای جلوگیری از جنگ با استفاده از قدرت تحریم ها ترتیب داده ایم، هر چند که این اقدامات برای تاثیرگذاری نیازمند خلاقیت هر چه بیشتر هستند. ملونی خاطرنشان ساخت که اقتصاد جهانی تنها در صورتی که منابع انرژی جایگزینی در دیگر نقاط جهان یافت شود در برابر پیامدهای اقتصادی جنگ با ایران از آسیب مصون خواهد بود.

 مایکل ایزنشتات به بررسی این سناریو پرداخت که اگر آمریکا بخواهد در برابر ایران هسته ای سیاست بازدارندگی و نه جنگ افروزی را در پیش گیرد، چه پیامدهای احتمالی خواهد داشت. در پیش گرفتن سیاست بازدارندگی ممکن است تنش های منطقه ای را به درازا بکشاند، به مسابقه تسلیحاتی دامن بزند، کنترل انتقال تسلیحات ایران به دست بازیگران غیر دولتی را ناممکن سازد، یا سناریوهای دیگری رخ دهد.

ایزنشتات پیش بینی کرد که جنگ با ایران در کوتاه مدت آشکار خواهد بود اما پس از مدتی به سمت یک منازعه بلندمدت مخفیانه سوق پیدا می کند. در مرحله اول جنگ هوایی و دریایی آمریکا و اسرائیل با ایران را شاهد خواهیم بود و در مرحله دوم استفاده از تیم های عملیات های ویژه در دستور کار قرار می گیرد. واکنش های احتمالی ایران از این قرار خواهد بود که «جنگ های نیابتی» را افزایش خواهد داد؛ حملات خود را از طریق عواملی همچون حزب الله در سراسر افزایش می دهد؛ صادرات نفت را متوقف خواهد کرد و قیمت ها را بالا می برد؛ جنگ هوایی با اسرائیل و منازعه دریایی با آمریکا در خلیج فارس را در دستور کار قرار می دهد؛ و در نتیجه این اقدامات شاید بتوان پیش بینی کرد که ایران از دسترسی به بمب هسته ای بازماند.

با این حال ایزنشتات مدعی شد که با در نظر گرفتن کامیابی ایران در اجرای سیاست های منطقه ای خود، جنگ با این کشور به احتمال زیاد منجر آن خواهد شد که ایران حملات خود را به شدت افزایش داده و حتی فراتر از حملات اسرائیل یا آمریکا ببرد و از این طریق از حملات بیشتر در آینده جلوگیری کند. عملیات های تلافی جویانه ایشان اساسا به گستره حمله آمریکا/اسرائیل، خسارتی که به تأسیسات هسته ای آن وارد می شود و شمار تلفات آن، بستگی دارد.

 

 کیهان


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر