۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۲۶۰۷
استاندار کرمان گفت: در دو سال گذشته 989 زمین لرزه در استان کرمان رخ داده است.
"اسماعیل نجار" صبح امروز در چهارمین کنفرانس ملی زلزله و سازه در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: زلزله و حوادث طبیعی از حکمت‌های الهی است، اما ممکن است ذهن بشر به سمت و سوهایی سوق یابد که از واقعیت دور است.

وی افزود: در دو سال گذشته 989 زلزله در استان کرمان رخ داده که به معنی وقوع روزانه 1.4 زلزله در استان است.

نجار ادامه داد: 226 مورد از این زمین لرزه‌ها بین سه تا چهار ریشتر، 33 مورد پنج ریشتر و شش زلزله بالای 5 ریشتر بوده است.

وی با اشاره به تلفات انسانی بالا در زلزله بم و همچنین زلزله‌های ماه‌های اخیر در کشور تصریح کرد: چرا از این همه علم و دانش متخصصان استفاده نمی‌شود؟

استاندار کرمان گفت: در این صورت یا نظارت وجود ندارد یا از موضوع آگاهی نداریم.

وی بیان کرد: آیا معنی ساخت و سازهای کنونی این نیست که منابع را هدر می‌دهیم، چرا با وجود مراکز دانشگاهی فعال کشور، ساختمان‌هایی بنا می‌کنیم که در مقابل زلزله مقاوم نیست و این در واقع هدر دادن سرمایه و منابع است.

نجار افزود: نتیجه و خروجی همین کتفرانس‌ها و همایش ها باید این باشد که درست عمل کنیم و باید این همایش‌ها و محیط‌های دانشگاه بتواند تحول بنیادین و اساسی در مقاوم سازی و ایمن سازی بناها ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: ساخت و سازهای دائمی ما براساس اصول صورت نمی‌گیرد و دوام ندارد، زیرا نظارت نیست.

نجار تاکید کرد: برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌ها باید بتواند جامعه را در مسیر کار صحیح قرار دهد که در این صورت تاثیرگذاری‌اش بیشتر است.

وی در ادامه افزود: باید از تجربه‌های زلزله بم استفاده شده و این تجارب ثبت و از آن استفاده شود.

نجار بیان کرد: البته بعد از زلزله بم کشو به سمت تشکیل مدیریت بحران رفت و جایگاه خوبی پیدا کرد، اما واقعیت این است که از تجارب بهره نمی‌گیریم.

وی تصریح کرد: باید نظارت، استفاده درست از منابع، تجارب و مصالح مورد توجه قرار گرفته و با استفاده از ظرفیت علمی بالای کشور و به خدمت گرفتن عقل و خرد خسارات ناشی از حوادث طبیعی را به حداقل رساند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر