۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۲۵۹۹
مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی زنجیره وارند، اظهار کرد: همواره موضوع «مواد مخدر» در کشور فراگیرترین آسیب اجتماعی بوده و در مورد سال گذشته نیز وضع به همین صورت است.
حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه سال گذشته دو ردیف بودجه‌ای در قانون در قالب پیشگیری و خدمات مشاوره و برنامه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شد، افزود: در حوزه آسیب‌ها جمعا معادل ۳۵٫۵ میلیارد تومان اعتبار تعیین شد که البته اعتبار تخصیص یافته، کمتر از این رقم بود.

وی افزود: اعتبارات در نظر گرفته شده در سال گذشته برای حوزه‌های پیشگیری و حمایت اجتماعی در زمینه HIV، توسعه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توسعه خدمات مشاوره، پیشگیری از اعتیاد، کمک به درمان و بازتوانی اعتیاد و تدوین شناسنامه اجتماعی بود.

به گفته وی، علاوه بر این حمایت اجتماعی از افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی، ساماندهی کودکان خیابانی، توسعه و تقویت پایگاه‌های خدمات اجتماعی و کمک به اجرای سند کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از دیگر حوزه‌هایی بود که اعتبار تخصیص یافته به آنها لحاظ شد.

موسوی چلک خاطر نشان کرد: بخشی از اعتبارات تخصیص یافته شده در توسعه خدمات مشاوره‌ای در کمیته امداد و مابقی آن به سازمان بهزیستی اختصاص یافت.

 رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه این گفت‌وگو در مورد ایجاد تشکل‌هایی با عناوین اعتیاد، لاغری، کودکان، زنان و غیره که به صورت غیر رسمی در سطح شهر فعالیت می‌کنند، گفت: در حوزه مددکاری اجتماعی تنها مراکزی که به صورت اجرایی به مردم خدمت ارائه می‌کنند، کیلینک‌های مددکاری اجتماعی هستند و اگر نشست یا تشکلی با عناوینی که مربوط به آسیب‌های اجتماعی است، بدون مجوز افعالیت کند، فعالیت آن قانونی نبوده و باید با آن برخورد شود.

وی ادامه داد: طبق ماده ۲۶ تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۸۰ مجلس شورای اسلامی و تنفیذی ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، کلینیک‌های مددکاری اجتماعی مجوز خود را از سازمان بهزیستی دریافت و هر سازمانی که صادر کننده مجوز است، کار نظارت را نیز بر عهده دارد.

موسوی چلک همچنین به گزارش عملکرد یکساله انجمن مددکاران اجتماعی ایران اشاره کرد و گفت: در سال گذشته این انجمن ۱۰۰۰ نفر را به عضویت خود درآورده است که این افراد یا مددکار اجتماعی‌ هستند یا طبق اساسنامه مدرک آنها مرتبط با رشته‌های علوم انسانی است.

وی از راه اندازی کارگروه‌های تخصصی در این انجمن خبر داد و اظهار کرد: کارگروه تخصصی در حوزه‌های مددکاری اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی، HIV، خانواده، سالمندان، کودکان، بهداشت و درمان، بلایای طبیعی، نهادهای آموزشی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی از جمله کارگروه‌هایی هستند که در انجمن مددکاران اجتماعی ایران راه‌اندازی شده‌ است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پایان نیز به تهیه گزارش تحلیل از وضعیت اجتماعی ایران، مشارکت در تدوین دستور العمل اشتغال معتادان بهبود یافته در ستاد مبارزه با مواد مخدر، تدوین طرح بانک اطلاعات اعضای انجمن مددکاران اجتماعی ایران و عضویت این انجمن در فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی اشاره کرد.

 

همشهری


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر