۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱
کد خبر: ۲۲۸۱۵
رسانه‌های انگلیسی‌زبان؛
ایران به علت افشای اسناد هسته ای محرمانه خود به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتراض می کند.
به گزارش پایداری ملی، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس (AP) اخیرا بخش هایی محرمانه از برنامه غنی سازی ایران و طرح های توسعه ای کشورمان که در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته بود را طی گزارشی منتشر ساخت.
 
 
این اقدام نشان داد که آژانس، اطلاعات محرمانه ایران را در اختیار آمریکا قرار می دهد و با اعتراض مقامات سازمان انرژی هسته ای کشورمان همراه شد.
 
 
صفحه انگلیسی زبان الشرق الاوسط (Asharq Al-awsat) با اعلام این خبر نوشت: ایران، آژانس بین المللی انرژی هسته ای را به افشای اطلاعات و اسناد هسته ای این کشور متهم کرد.
  
"بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی هسته ای ایران گفت: ایران اعتراض خود به آژانس را به علت درز اطلاعات هسته ای، اعلام خواهد کرد.
 
روزنامه صهیونیستی آروتز شوا (Arutz Sheva) نیز می نویسد: ایران به علت افشای اسناد هسته ای خود به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتراض می کند.
 
هفته گذشته، آسوشیتدپرس با استناد به "سندی طبقه بندی شده و محرمانه" بیان داشت، چند سال قبل از پایان 15 سالی که در توافق با 1+5 قید شده، محدودیت های وضع شده بر برنامه هسته ای ایران شروع به کاهش و برداشته شدن می کنند.
 
بهروز کمالوندی گفته، نامه رسمی اعتراض ایران به درز اطلاعات محرمانه هسته ای را روز دوشنبه به آژانس ارائه می دهیم.
 
خبرگزاری روسی اسپوتنیک (Sputnik International) در این باره می نویسد: طی گزارشی که هفته پیش و براساس "اسناد محرمانه ایران" در رسانه ها منتشر شد ادعا شده است، محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای ایرانی ها در 13 سال کاهش خواهد یافت.
 
به نوشته اسپوتنیک، این کاهش محدودیت ها به تهران اجازه خواهد داد بیش از 5.000 سانتریفیوژ را به روز رسانی کرده و توانایی دستیابی به یک بمب هسته ای را داشته باشد.
 
سخنگوی سازمان انرژی هسته ای ایران با انتقاد از عدم امانت داری آژانس گفته، البته این یکی از اسناد ما بوده که در اختیار آژانس قرار دارد و ما طبق روال کشورهای عضو، اسناد مهمتری را هم به این نهاد بین المللی داده ایم.
 
وی می افزاید، اصل محرمانه بودن اسناد برای ما مهم است چراکه وقتی افشای اطلاعات محرمانه باب شود، ممکن است اسناد دیگری نیز در این روند قرار گیرند که از لحاظ فنی و امنیتی به صلاح نیست و ما به همین علت اعتراض خود را به آژانس اعلام خواهیم کرد.

منبع: جام نیوز
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر