۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۲۲۵۴۴
واشنگتن تایمز:
روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز (Washingtontimes) در گزارشی با عنوان "تجربه ایرانی اوباما" به عدم تغییر رفتار های ایران بعد از انجام توافق هسته ای میان ایران و آمریکا اشاره کرد و نوشت: سوال فرضی این است که گروه تروریستی داعش بخواهد برخی از هواپیماهای آمریکایی را خریداری کند و قول دهد که از تروریست ها حمایت نکند، آیا شما می توانید با این موضوع کنار بیایید؟
این روزنامه در ادامه سوال خود نوشت: «اکنون فرض کنید که جمهوری اسلامی ایران بخواهد برخی از هوپیماهای آمریکایی را خریداری کند و قول دهد که در زمینه  حمایت از تروریسم از آنها استفاده نکند. اکنون باید گفت دیگر این سوال یک فرضیه نیست و این واقعیتی است که ایران واقعا بدنبال خرید آن است و اوباما نیز مشتاق فروش آن به تهران است. اکنون باید پرسید شما با این موضوع موافقید؟»
 
این روزنامه در ادامه نوشت: «ممکن است اوباما ادعا کند که جمهوری اسلامی ایران با داعش که یک گروه تروریستی می باشد، بسیار متفاوت است و آمریکا کشور ایران را به رسمیت می شناسد. هرچند که ایران بسیاری از نیروهای آمریکایی را در مناطق مختلف جهان کشته است و ایران برنامه های زیادی را برای حمایت از گروه های تروریستی انجام داده است.»
 
واشنگتن تایمز افزود: اکنون بحث اصلی در مورد فروش هواپیما به ایران در حالی است که اوباما دائما تاکید بر این دارد که از ایران در بدست آوردن سلاح اتمی جلوگیری کرده است و ایران نیز در زمینه انجام تعهدات خود در یکسال اخیر فریبکارانه عمل نکرده است. همانطور که پیش بینی می شد نیز اقتصاد ایران بهبود یافته است ولی همچنان رهبر عالی ایران آیت الله خامنه ای از بهبود اوضاع اقتصادی رضایت کامل ندارد. وی آمریکا را به ایران هراسی و جلوگیری از انجام تجارت دیگر کشور ها با ایران متهم کرده است.
در پاسخ به این نگرانی ایران نیز، جان کری کشور های غربی را برای انجام بیشتر تجارت با ایران تشویق کرده است و شرکت بوئینگ آمریکا نیز در آستانه امضای قرار بزرگی با تهران است.»
 
این روزنامه افزود: «مقامات ایرانی تاکید دارند که هدف آنها برای خرید هواپیما، مصارف غیر نظامی و برای انتقال مسافران بوده است و این در حالی است که حمل و نقل سربازان و سلاح های جنگی توسط هواپیما و انتقال آنها از ایران به حزب الله و سوریه بر کسی پوشیده نیست. گذشته از این ها سازمان امنیت داخلی آلمان مدعی شده اطلاعات مهمی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران همچنان با تمام قدرت می‌کوشد به مواد و وسایلی دست یابد که می‌توانند برای ساخت کلاهک‌های اتمی و موشک‌های حامل پرتاب مورد استفاده قرار گیرند.»
 
این روزنامه در ادامه به اهداف بلند مدت آمریکایی از برجام اشاره کرد و نوشت: «اجازه دهید کمی منصفانه باشیم و برجام را به عنوان یک تجربه مهم نقد کنیم. در صورتی که اوباما همچنان به مقامات ایرانی احترام می گذارد، بنابراین همچنان این شانس وجود دارد که ایران شعارها و اهداف و آرمان های جهادی و انقلابی خود را کنار بگذارد. پس باید به ایران این فرصت داده شود تا رونق اقتصادی را بچشد و برنامه های هسته ای و حمایت های خود از تروریسم را متوقف کند. اجازه دهید ایران کمتر از گذشته احساس خطر کند تا خودشان تصمیم گیرند تا با آرامش و صلح در کنار همسایگانشان زندگی کنند.

اما باید گفت زمان این تجربه به پایان رسیده است و باید پرسید که آیا اوباما نتیجه این تصمیم را میداند؟ آیا اوباما در مورد توافق ایران و نتیجه آن برای آینده آمریکا خبر دارد؟»
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر