۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۲۲۵۴۰
نامه 75 سیاستمدار آمریکایی به اوباما؛
بیش از ۷۵ سیاستمدار و مقام ارشد کنونی و سابق آمریکایی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌ جمهوری آمریکا خواستار ایجاد روابطی نزدیک‌تر بین آمریکا و ایران شده‌اند.
در آستانه اولین سالگرد توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 ، بیش از ۷۵ سیاستمدار، دیپلمات، فرمانده نظامی و استاد دانشگاه از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در نامه ای به رئیس جمهوری ایالات متحده،‌ خواستار رابطه نزدیک تری بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران شدند.
 
این نامه روز گذشته، دقیقا در روزی منتشر شد که  اعضای مجلس نمایندگان آمریکا گفتند قصد دارند چند لایحه تحریمی جدید علیه ایران تهیه و ارائه کنند.
 

چه کسانی این نامه را نوشتند؟

به نوشته وب‌سایت آمریکایی «پولیتیکو» ارسال نامه یادشده به باراک اوباما به ابتکار گروهی به نام «پروژه ایران» انجام شده و در میان امضاکنندگان این نامه نام دیپلمات‌ها، رهبران نظامی، استادان دانشگاه، و سیاستمداران سابق و کنونی از هر دو حزب عمده ایالات متحده به چشم می‌خورد.
 
سایت صدای آمریکا که به وزارت خارجه آمریکا تعلق دارد درباره امضاکنندگان این نامه نوشت: مارک اودال (دموکرات) نماینده سابق کلرادو، کارل لوین (دموکرات) سناتور سابق میشیگان، بنت جانستون (دموکرات) سناتور سابق لوئیزیانا، نانسی کسباوم (جمهوریخواه) سناتور سابق آرکانزاس و لی هامیلیتون (دموکرات) عضو سابق مجلس نمایندگان از ایالت ایندیانا از جمله سیاستمداران امضا کنندگان این نامه هستند.
 
مریل مک‌پیک، رئیس سابق ستاد مشترک نیروی هوایی ارتش آمریکا و همچنین لئون کوپر و بارتون ریکتر دو برنده نوبل فیزیک از جمله دیگر امضا کنندگان این نامه هستند.
 
 
رابطه‌ات با ایران را بهتر کن

به نوشته امضاکنندگان این نامه، پشت کردن به ایران در برهه کنونی، منافع آمریکا در خاورمیانه را به مخاطره می‌اندازد و می‌تواند نزاع‌های بیشتری را در صحنه خاورمیانه برای آمریکا رقم بزند.
 
در این نامه که یک نسخه آن در اختیار «پولیتیکو» قرار گرفته آمده‌ است: «ایالات متحده باید سیاست‌هایی را در پیش بگیرد که بخت همکاری با ایران را افزایش دهد، تقابل را به حداقل ممکن برساند، و بر روی اقداماتی که ایران در منطقه انجام می‌دهد تأثیر بگذارد.»
 
مقام‌های ارشد آمریکایی در این نامه افزوده‌اند: «بر این امر واقفیم که به خاطر نامطمئن بودن وضعیت سیاسی در هر دو کشور طی سال آتی، فرصت برای آزمودن تمایل ایران به همکاری مستقیم با ایالات متحده محدود است، اما بر این باوریم که تعامل [با ایران] باید برای دولت آمریکا هدفی درازمدت باشد.»
 
در این نامه همچنین طرحی سه‌بخشی ارائه شده تا از طریق آن بتوان «ساختاری در قانون اساسی» برای ارتباط مداوم بین آمریکا و ایران ایجاد کرد.
 

تلفن قرمز بین ایران و آمریکا

ازجمله پیشنهادهای امضاکنندگان این نامه می‌توان به ایجاد «امکان ارتباط اضطراری» بین دو دولت به منظور اجتناب از پیش آمدن سوءتفاهم یا افزایش تنش اشاره کرد.
 
ایجاد «کانال ارتباطی مستقیم و دائمی» بین وزارت خزانه‌داری ایالات متحده و بانک مرکزی ایران برای بررسی آسان‌تر پرسش‌های مربوط به برداشته شدن تحریم‌ها، از دیگر پیشنهادهای ارائه‌شده در این نامه است.
 
در این نامه از باراک اوباما خواسته شده تا «یک کانال مستقیم دیپلماتیک در سطح معاونان» بین دو کشور ایجاد کند تا رئیس‌ جمهوری بعدی بتواند از طریق آن بر ایران اعمال نفوذ کند و دیگر لازم نباشد وزرای خارجه دو کشور مسائل را از طریق مکالمات شخصی با یکدیگر مطرح کنند.
 
فکر ایجاد یک «خط مستقیم بحران» یا «تلفن قرمز» بین ایالات متحده و ایران پیش از این هم مطرح شده‌ بود: از جمله در شهریورماه سال ۹۰ روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال از بررسی این ایده در دولت آمریکا خبر داده‌ بود.
 
 ایده برقراری یک خط نظامی مستقیم بحران با تهران در آن تاریخ پس از آن مطرح شد که بین نیروهای آمریکایی و ایرانی در خلیج فارس چندین رویارویی پیش آمد که تا آستانه درگیری نیز پیش رفت.
 
پولیتیکو نوشته است، هرچند این کانال ارتباطی جدید با ایران برقرار شود، هیچ تضمینی نیست که رئیس جمهوری بعدی آمریکا تمایلی به استفاده از آن داشته باشد. نامزد احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات آبان ماه، دونالد ترامپ به روشنی گفته که منتقد توافق هسته ای است و خواستار بازنگری آن است.
 

نوشتن نامه دوستی از یک سو و ادامه دشمنی از سوی دیگر

به نوشته سایت آمریکایی رادیوفردا، ارسال نامه جدید به باراک اوباما در آستانه نزدیک شدن به یک‌سالگی امضای توافق‌نامه هسته‌ای، برجام، بین تهران و واشینگتن به علاوه پنج قدرت جهانی دیگر صورت می‌گیرد و با نزدیک شدن این تاریخ، فعالیت‌های مختلف در خصوص ارتباط آمریکا و ایران در میان سیاستمداران آمریکایی بیشتر شده‌ است.
 
از آن‌ جمله روزنامه واشینگتن‌پست روز دوشنبه خبر داد که مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد درست پیش از آغاز تعطیلات تابستانی اعضای خود سه لایحه تحریمی جدید را علیه ایران تنظیم و ارائه کند.
 
لایحه اصلی که با حمایت کوین مک‌کارتی، رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان، ارائه شده قصد دارد در واکنش به ادامه برنامه موشک‌های بالیستیک تهران، جمهوری اسلامی ایران و تمامی کشورهای حامی این برنامه موشکی را تحریم کند.
 
کوین مک‌کارتی با اشاره به این لوایح جدید در بیانیه‌ای گفت: «دولت [اوباما] نشان داده که قصد ندارد از ایران برای برنامه خطرناک و بی‌ثبات‌کننده موشک‌های بالیستیک بازخواست کند و قصد ندارد کاری کند که ایران به خاطر فعالیت‌های جهانی تروریسم و پایمال کردن حقوق بشر شهروندان خود پاسخگو باشد.»
 
ایران اتهام‌های مربوط به تروریسم و نقض حقوق بشر را رد کرده و نگرانی نسبت به آزمایش‌های موشکی خود را بی اساس خوانده است.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر