۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۲۲۲۹۶
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان:
هاشم امینی گفت:در واقع طرح آبرسانی گلاب 2 به عنوان پدافند غیرعامل، موجب کاهش آسیب پذیری ها و افزایش پایداری ها در برابر تهدیدات احتمالی آب شرب اصفهان ارزیابی می شود.
طرح تونل گلاب2 برای آبرسانی به جمعیت شش میلیون نفری زیر پوشش شبکه آبرسانی اصفهان از سال 88 آغاز شده است و مسئولان وعده داده اند که این طرح امسال بهره برداری شود.

بر مبنای این طرح بخشی از آب شرب کلان شهر و استان اصفهان از محل دریاچه سد زاینده رود به شکل مستقیم و با استفاده از تونل تامین می شود.

هاشم امینی در جمع خبرنگاران گفت: کم آبی و خشکسالی بر روی همه بخش های شرب، کشاورزی و صنعت استان اصفهان تاثیر گذاشته است بطوریکه اکنون علاوه بر بخش کشاورزی، بخش صنعت نیز برای تامین آب خود دچار مشکل شده است.

وی افزود : در تابستان نیز با تنش و شوک هایی در حوزه مشترکان آب شرب مواجه هستیم.

وی خطه خشک و کم بارش اصفهان را جزو شهرهای با وضعیت سخت در زمینه آب دانست و تصریح کرد: با وجود همه مشکل ها هنوز به جیره بندی آب نرسیده ایم.

وی تصریح کرد: مردم باید در زمان پیک مصرف آب بین 15 تا 20 درصد صرفه جویی کنند تا به مرحله قطع و جیره بندی آب نرسیم.

مدیر عامل آب و فاضلاب اصفهان خاطر نشان کرد: انتقال آب بین حوضه ای تنها راهکار رفع چالش کم آبی نیست بلکه مدیریت منابع آب سطحی و زیرزمینی و مدیریت مصرف آب را نیز باید به عنوان راهکار دراز مدت و با حداکثر بهره وری مورد توجه قرار داد.

امینی همچنین گفت: میزان تولید آب برای بخش شرب استان از 372 میلیون متر مکعب در سال 89 به 373 میلیون متر مکعب در سال 94 رسیده است در حالیکه در این مدت 450 هزار مشترک جدید به شبکه آبرسانی استان اضافه شد.

به گفته وی این اعداد نشان می دهد که ما نه تنها افزایش مصرف در برخی سال ها نداشتیم بلکه حتی کاهش مصرف آب داشتیم.

وی با بیان اینکه پرت آب از 25 درصد در سال 89 به 17.6 درصد در سال 94 رسیده است، تصریح کرد: اصفهان نخستین استان کشور در زمینه کاهش آب بدون درآمد ( پرت آب ) است.

امینی میزان سرانه مصرف آب در بخش مسکونی را 151 لیتر برای هر نفر در سال 94 اعلام و خاطرنشان کرد: این رقم در سال 86 حدود 189 لیتر بود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان همچنین از سرمایه گذاری و مشارکت پنج هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در اجرای طرح های این شرکت خبر داد و گفت: یکهزار و 700 میلیارد آن مربوط به فاینانس چین برای بازسازی شبکه فاضلاب کلانشهر اصفهان بطول 360 کیلومتر در یک برنامه سه ساله است.

وی یکهزار و 550 میلیارد ریال قرارداد بیع متقابل برای احداث شبکه فاضلاب شهرهای نجف آباد و تیران، قرارداد با فولاد مبارکه برای شبکه فاضلاب لنجان و مبارکه و احداث شبکه آب شیرین کن در شهرستان خور و بیابانک را از دیگر موارد مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح های آبفا عنوان کرد.

امینی همچنین از آمادگی شرکت های آلمانی وژاپنی برای مشارکت دراجرای طرح های آب و فاضلاب استان اصفهان خبر داد.

وی با اشاره به احداث 26 فقره تصفیه خانه فاضلاب در کشور، تصریح کرد: دو فقره از این تصفیه خانه ها در خوانسار و 'سده ورنامخواست' در حال احداث است که تصفیه خانه سده ورنامخواست تا دو ماه آینده و خوانسار تا پایان سال آینده بهره برداری می شود.

وی با اشاره به پوشش 93 درصدی جمعیت کلانشهر اصفهان و 67 درصد جمعیت استان از شبکه فاضلاب تصریح کرد: این پوشش برای کشور 35 درصد است.

امینی همچنین با بیان اینکه سیاست استان اصفهان، احیای تالاب گاوخونی و کویر زدایی است، افزود: در این راستا مقرر شده است پساب تصفیه خانه جنوب اصفهان برای کویر زدایی و احیای تالاب گاوخونی به شرق اصفهان منتقل شود.

خشکسالی های اخیر و افزایش برداشت از حوضه زاینده رود ، بخش آب شرب اصفهان را با کمبود مواجه کرده است به گونه ای که متولیان امور آب در کشور برای رفع این مشکل طرح سامانه شماره دو تامین آب شرب اصفهان شامل تونل انتقال آب موسوم به گلاب دو را مد نظر قرار و عملیات اجرایی آن را در دست اقدام دارند.

خروجی این تونل در 45 کیلومتری غرب اصفهان در نزدیکی شهر تیران قرار گرفته و ادامه مسیر انتقال آن به شهرهای این استان به وسیله خط لوله انجام می شود.

کم آبی شدید در اصفهان، ضرورت رعایت نکات بهداشتی، آسیب پذیری شبکه آبرسانی فعلی و آلاینده های مسیر زاینده رود از دریاچه سد تا بند انحرافی انتقال آب به شهر اصفهان ؛ ضرورت و اهمیت اجرای طرح انتقال آب تونل گلاب دو را بیش از پیش مورد تاکید قرار می دهد.

در واقع طرح آبرسانی گلاب 2 به عنوان پدافند غیرعامل، موجب کاهش آسیب پذیری ها و افزایش پایداری ها در برابر تهدیدات احتمالی آب شرب اصفهان ارزیابی می شود.

این طرح در داخل استان اصفهان اجرا می شود و دومین سامانه تامین آب شرب این استان است .
استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر