۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۲۲۲۵
دبیر اجرایی جشنواره عکس آبزیان :
دبیر اجرایی نخستین جشنواره سراسری عکس آبزیان، شیلات و محیط زیست دریایی ایران گفت: بیشترین آلودگی های زیست محیطی دریاهای کشور به وی‍ژه جنوب ، از نوع صنعتی و شیمیایی است .
ˈ سعید جباری ˈ افزود: بسیاری از پالایشگاههای نفتی در دریاها مستقر هستند از این رو فعالیت آنها موجب آلوده شدن صنعتی و شیمیایی محیط های آبی می شود. بررسی ها نشان می دهد بخش عمده آلودگی آبهای جنوب کشور و دریاهای آزاد به ویژه مناطق تجاری و آزاد از نوع صنعتی و شیمیایی است ، این امر نشان دهنده بی توجهی این صنایع در حفظ محیط زیست دریاهاست در حالی که باید تلاش کنیم رویکردهای صنایع، زیست محیطی شود.

وی خاطرنشان کرد : در حال حاضر شرکت های نفتی زیادی در مناطق جنوبی کشور فعال هستند و با توجه به این که گونه های منحصر به فرد آبزیان ، لاک پشت های دریایی و آبسنگ های مرجانی در دریاهای جنوبی کشور زیست می کنند حیاتشان با فعالیت این صنایع نفتی و پتروشیمی با مشکل مواجه می شود.

جباری اظهار داشت: نخستین جشنواره سراسری عکس آبزیان، شیلات و محیط زیست دریایی ایران با هدف نشان دادن آلاینده های شیمیایی و صنعتی دریایی در قالب عکس و شناساندن اهمیت حفظ آبزیان و محیط زیست دریایی پایه گذاری شد ولی متاسفانه در برپایی این جشنواره هیچ یک از این صنایع آلاینده در دریاها همکاری نکردند.

وی تاکید کرد: «آگاه سازی جامعه در مورد لزوم حفظ ذخایر آبی و محیط زیست دریایی»، «تسهیل در برقراری ارتباط متقابل میان صنایع ، خدمات دریایی و شیلات با رسانه ها »و «تقویت انگیزه تولید داخلی و فعالیت در میان دست اندرکاران عرصه شیلات، صیادی، جامعه بومی و ساحل نشینان» از جمله مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی افزود: همچنین « آشنا کردن علاقه مندان با ذخایر و گونه های مختلف دریایی، رودخانه ای و پرورشی از لحاظ زیستی و تنوع ماهیان» و« معرفی و تبیین الگوهای صحیح مصرف آبزیان، منابع انرژی ساز و سبد غذاهای دریایی» از دیگر اهداف برپایی این جشنواره است.

جباری یادآور شد: این جشنواره در دو بخش تخصصی و عمومی برگزار می شود. بخش تخصصی دارای چهار محور همچون « محیط زیست آبی » ، « عکاسی زیر آب (Underwater Photography) » ، « تولید، پرورش و صیادی آبزیان» و « بازارهای عرضه شیلات » و بخش عمومی بیشتر جنبه فرهنگ سازی دارد و محور این بخش « تولید و مصرف آبزیان» است.

به گفته وی این جشنواره 10 تا 14 اردیبهشت ماه سال آینده با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و موسسه تحقیقات شیلات در پارک پردیسان برگزار می شود و در مراسم پایانی آن 10 نفر از عکاسان برتر جشنواره انتخاب و معرفی خواهند شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر