۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۲۱۸۳
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که در دیدار آتی وزرای خارجه و دفاع این کشور و انگلیس، مسایل مهم بین المللی و همچنین روند تحولات در مذاکرات ایران و گروه 1+5 مورد بررسی قرار می گیرد.
در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: ˈسرگئی لاوروفˈ و ˈسرگئی شایگوˈ وزیران امور خارجه و دفاع روسیه چهارشنبه با ˈویلیام هیگˈ و ˈفیلیپ هاموندˈ همتایان انگلیسی خود دیدار می کنند.

در این بیانیه آمده است: این دیدار در چارچوب گفت و گوهای راهبردی میان روسیه و انگلیس صورت می گیرد و ساز و کار مهمی برای انجام گفت و گوهای سیاسی و همکاریهای دو کشور در عرصه سیاست خارجی و امور دفاعی است.

وزارت امور خارجه روسیه در این بیانیه نوشت: در این دیدار موضوع همکاری های دوجانبه روسیه و انگلیس در عرصه فنی - نظامی، مساله امنیت قاره اروپا و دورنمای ایجاد سامانه پدافند موشکی اروپا مورد بررسی و مذاکره قرار می گیرد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: در دستور کار مذاکرات همچنین اوضاع خاورمیانه، جهان عرب، افغانستان و مساله اتمی شبه جزیره کره نیز قرار دارد.

وزیران خارجه و دفاع روسیه و انگلیس علاوه بر دیدار در قالب 2+2، به طور جداگانه نیز با یکدیگر دیدار و در باره موضوعات دوجانبه و همکاریهای دو کشور در عرصه های مختلف گفت و گو می کنند.

روسیه و انگلیس عضو گروه 1+5 هستند، اما مسکو خلاف لندن که از سیاست های خصومت جویانه واشنگتن در باره برنامه هسته ای ایران پیروی می کند، حقوق هسته ای ایران را به رسمیت می شناسد.

روسیه همچنین بارها تحریم های یکجانبه غرب به سرکردگی آمریکا و برخی کشورهای غربی در باره ایران را محکوم و غیرقابل قبول دانست.

روابط روسیه و انگلیس در سالهای اخیر به دلیل مسایلی چون جنجال جاسوسی و نیز مرگ یک مامور امنیتی سابق روس در لندن در سال 2006 که به ادعای مقامهای انگلیسی توسط روسها مسموم شد، همواره پرتنش بوده است.

مسکو و لندن همچنین در باره سامانه پدافند موشکی اروپا که آمریکا به بهانه تهدید موشکی برخی کشورهای غیراروپایی ایجاد می کند، اختلاف نظر دارند. مسکو بر مشارکت یکسان در این سامانه اصرار دارد، اما لندن طبق معمول همیشه از سیاست ها و مواضع آمریکا پیروی می کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر