۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۲۱۷
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی:
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: دانش‌آموزان اصلی‌ترین نقش را در فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل در جامعه و خانواده‌ها دارند.

به گزارش ملي به نقل از از ارومیه دفاع در طول تاریخ همیشه بخش مهمی از زندگی بشر بوده است چرا که اقدامات دفاعی انسان سبب دفع یا کاهش میزان اثر تجاوز مهاجمان می‌شود اما چگونگی دفاع به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد و انسان‌ها در دوران حیات خود سعی کرده‌اند تا با استفاده از عقل و تدبیر و اراده خود بهترین راه دفاع را در وضعیت‌های متفاوت در مقابل تهاجم دشمنانشان انتخاب و آن را به کار بندند.

در این ارتباط اقدامات دفاعی انسان همیشه با استفاده از سلاح و تجهیزات جنگی صورت نگرفته است بلکه در موارد زیادی انسان برای دفاع، شیوه‌هایی را به کار برده که سلاح و تجهیزات جنگی در آن نقشی نداشته است و در دنیای امروز از آن با عنوان «پدافند غیرعامل» یاد می‌شود.

اگر چه پدافند غیرعامل در سال‌های اخیر در کشور مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گرفته اما در این بین مدرسه به عنوان خانه دوم فرزندان و آیندگان این سرزمین باید نقش حفاظتی و ترویج مهارت آموزشی را در بین سایر ارگان‌ها داشته باشد.

به همین منظور سراغ ولی سمرقندی مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی رفتیم تا با استفاده از تجارب و حرفه وی، پاسخ سؤالات خود را در این زمینه جویا شویم:

فارس: اندکی در ارتباط با ضرورت اجرای پدافند غیرعامل در مدارس توضیح دهید؟

پدافند غیرعامل نوعی آمادگی برای پیشگیری حوادث و مقابله با حوادث غیرمترقبه است و در این بین مدرسه از اماکنی است که به دلیل وجود دانش‌آموزان می‌تواند در تحقق این هدف به ما کمک کند.

توانایی دانش‌آموزان در فرهنگ‌سازی این طرح به این دلیل مهم تلقی می‌شود که وجود فرزندان جایگاه ویژه‌ای در بین زن و مرد بعد از ازدواج دارد به دلیل وجود فرزند در اغلب خانواده‌ها و نقشی که در زندگی پدر و مادر و تاثیر آن در جامعه دارند اجرای این طرح در مدارس بهترین راهکار در ترویج مسائل آموزشی در جامعه و فرهنگ‌سازی آن است.

فارس: به نظر شما ضرورت ترویج فرهنگ حفاظت در زندگی انسان‌ها چیست؟

حادثه تنها در زمان جنگ نیست بلکه در غیرجنگ نیز هست و طبیعت انسان به این است که در محیط خانه نیز سعی می‌کنیم در را قفل و نرده نصب کنیم به خاطر اینکه ما خودمان و خانه‌‌های ما را در مقابل سارق حفاظت کنیم.

این امر که از طبیعت انسان گرفته شده نشان می‌دهد در هر برهه‌ای نیازمند حفظ آمادگی خود هستیم و به یقین این چنین زمان‌هایی که به هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده باعث آگاهی مردم در جامعه از اینکه امکان وجود چنین حادثه‌ای وجود دارد بیشتر شود.

از سوی دیگر اگر به این موضوع از بعد فرهنگ‌سازی نگاه کنیم خانواده‌ها از طریق دانش‌آموزان در جریان مباحث موجود خواهند بود و از این طریق تلاش‌هایی را در راستای افزایش آگاهی‌های دفاعی خود در مقابل حوادث خواهند داشت.

فارس: در مورد لزوم همگانی کردن پدافند غیرعامل در مدارس و ارگان‌های دیگر چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

پدافند غیرعامل جزو عواملی است که در همه دستگاه‏‌ها برای پیشگیری از حوادث غیرمترقبه اجرای آن ضروری است و دانش‌‏آموزان می‏توانند برای تحقق این هدف با همکاری مدرسه به پیشرفت جامعه کنند.

اما باید توجه کرد که اعلام بهانه‌هایی همچون عدم وجود وسع مالی نمی‌تواند مانع اجرای این طرح‌ها شود چرا که بنا به مطالب ذکر شده هر لحظه امکان وقوع حادثه وجود دارد و امیدواریم با توجه به وسع و توان مالی هر استان این حرکت‌ها بیش از پیش در سطح ارگان‌ها اجرایی شوند.

فارس: آمادگی مدارس استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اجرای مانورهای مختلف در سراسر مدارس استان در هفته پدافند غیرعامل نشان داد مدارس استان از آمادگی کاملی در برابر حوادث برخوردار هستند اما به این بدان معنا نیست که با این فکر هیچ کاری نکرد چرا که این آمادگی‌ها در رسیدن به آمار صد درصدی کار بسیاری را دارد.

بر اساس آیین نامه‌ها و استانداردهای 2800، ساخت مدارس که نوسازی مدارس آن را به اجرا در آورده است نشان از توجه ویژه استان به ساخت و مقاوم‌سازی مدارس است که اگر از بعد دیگر به آن نگاه کنیم وظیفه‌ای بسیار مهم و خطیر در راستای کاهش خسارات جانی در مقابل حوادث است.

البته دور از ذهن نیست که مقاوم‌سازی مدارس در این راستا است که ما آمادگی خود را حفظ و اگر حوادث طبیعی یا غیرطبیعی رخ داد مدارس ما از مقاومت لازم برخوردار باشد و دانش‌آموزان بتوانند تحصیل علم خود را ادامه دهند.

فارس: به نظر شما چه عواملی در کاهش صدمات در بروز حوادث تاثیر دارد؟

با توجه به اینکه فراگیری پدافند غیرعامل جان، مال، سرمایه‌های انسان را در برابر تهدیدات حفظ و کاهش خطرات را به همراه دارد، ایجاد حس خونسردی در مدیریت بحران امری تاثیرگذار است و باید با حفظ خونسردی آسیب‌پذیری را کاهش دهیم که این مهم با به کارگیری ظرفیت‌های استانی انجام‌پذیر است.

موضوع پدافند غیرعامل در کنار ایجاد حس خونسردی نیازمند اطلاع‌رسانی، آموزش و برگزاری رزمایش آمادگی با همکاری تمام دستگاه‌های ذیربط در جامعه است.

فارس: اندکی هم درباره لزوم ایجاد روحیه دفاعی در دانش‌آموزان توضیح دهید.

موضوع دفاع غیرعامل یکی از موضوعات مهمی است که مورد توجه مسئولان نظام قرار دارد، زیرا کشورهای مستکبر با خوی استعماری و استفاده از ابزارها و امکانات مدرن و پیچیده به بهانه‌های مختلف با تحمیل جنگ، ملت‌های مظلوم را در زیر بمباران‌ها و حملات خود قرار داده، انهدام منابع، سرمایه‌ها و مراکز حیاتی و اقتصادی کشورها را برای نیل به اهداف استعماری و به زیر سلطه کشاندن کشور مورد تهاجم دنبال می‌کنند.

در میان این مطلب توجه به دفاع غیرعامل در مقابله با تهدیدات و تقلیل خسارات ناشی از حملات کشورهای مهاجم، امری بسیار مهم و ضروری است و باید به منظور جلوگیری از این آسیب‌ها به دفاع غیرعامل روی آورد دفاعی که در آن به دانش‌آموزان نشان می‌دهد که تقویت روحیه برادری و همکاری رمز موفقیت و سربلند خارج شدن از آن را دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر