۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۲۱۲۴۳
حتی خبر تکذیب شده هم کاخ سفید را نگران می کند
سرلشکر سلیمانی فرمانده قدس سپاه پاسداران آنقدر در تحولات منطقه تأثیر گذار است که شایعه سفر او به مسکو، جان کری وزیر خارجه آمریکا را وادار می کند تا در این باره با سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه گفت وگو کند.
سال گذشته بود که شایعه سفر سردار قاسم سلیمانی به مسکو و دیدار او با پوتین رئیس جمهوری آمریکا بر سر زبان ها افتاد. این سفر پیش از حملات هوایی روسیه به مواضع تروریست ها انجام شد.

هر چند سفر سرلشکر سلیمانی به مسکو با واکنش های زیادی از سوی آمریکا و غرب روبرو شد، اما این واکنشها نتوانست تأثیری بر روند روابط ایران و روسیه بگذارد.

نقش و تأثیر سردار سلیمانی به همراه نیروهایش در سوریه، بسیاری از معادلات و محاسبات آمریکا و آل سعود را در این کشور به هم ریخت. حضور مستشاری نیروهای سپاه پاسداران تحت فرماندهی سردار سلیمانی پیش از ورود روسیه به بحران سوریه، گروه های تروریستی تکفیری را از رسیدن به هدف باز داشت.

حمایت های گسترده و پنهان و آشکار آمریکا و کشورهایی همچون ترکیه و عربستان سعودی از تروریست ها در سوریه، نیازمند آن بود که کشوری همچون روسیه هم وارد میدان شود.

خطر سقوط بشار اسد در سوریه، نه تنها منطقه غرب آسیا بلکه روسیه را هم تهدید می کند. تبیین این تهدید برای پوتین، روسیه را وارد میدان جنگ با تروریست ها کرد و آنها در کنار ایران با حملات هوایی خود توانستند پیروزی های زیادی را برای سوریه به رامغان بیاورند.

شاید تا آن زمان روسیه به عمق فاجعه ای که در سوریه اتفاق افتاده و می رود تا این فاجعه به دیگر نقاط سرایت کند، نیندیشیده بود. در هر صورت نخستین سفر سردار سلیمانی به روسیه و دیدار او با پوتین پس از چند روز از سوی دکتر ولایتی تأیید شد. مذاکرات او با پوتین ورود روسیه به سوریه را همراه داشت.

علی اکبر ولایتی با اشاره به سفر سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به روسیه، این سفرها را طبیعی عنوان کرد و افزود: ابعاد قضیه بسیار گسترده است.

وی که در برنامه تلویزیونی «متن و حاشیه» شرکت کرده بود، در پاسخ به اینکه برخی حضور نظامی روسیه در سوریه را نتیجه گفتگوهای سردار سلیمانی با مقامات روسی می‌دانند، تصریح کرد: رفت و آمد سردار سلیمانی و هماهنگی با مقامات روسی در وضعیتی که اتحاد ایران و روسیه در مبارزه با گروه های تروریستی رو به گسترش بوده کاملاً طبیعی است.

خبر سفر سردار سلیمانی که پس از گذشت مدت زمانی، منتشر شد واکنش آمریکایی ها را به همراه داشت به گونه ای که آنها این سفر را غیر قانونی و ناقض قوانین بین المللی خواندند.

در همین زمینه جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود؛ چنین سفری ناقض تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است. وی به فاکس نیوز گفته بود که این مسئله «مایه نگرانی جدی»است. 

آمریکا از نقش آفرینی ایران در سوریه که باعث تصمیم سازی در این کشور شده نگران و عصبانی است اما در مقابل حضور و نفوذ ایران نمی تواند کاری انجام دهد. 

آمریکایی ها راضی شدن روسیه به آغاز حملات هوایی به مواضع تروریست های تکفیری در سوریه را نتیجه رایزنی ایران و سردار سلیمانی می دانند و به همین خاطر است که هر گاه خبری از سفر فرمانده سپاه قدس به روسیه منتشر می شود از آن بابت آمریکایی ها برآشفته می شوند که قطعاً قرار است که با هماهنگی میان ایران و روسیه در بحران غرب آسیا تحولی ایجاد شود که بار دیگر بازنده آن کاخ سفید و دیگر کشورهای همپیمان او در منطقه خواهد بود.

شبکه فاکس نیوز و خبرگزاری رویترز مدعی شدند که سردار سلیمانی برای دیدار با مقامات روسیه از جمله ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور به مسکو رفته است. 

هر چند ایران و روسیه اخبار منتشر شده از سوی این دو رسانه را تکذیب کرده اند اما حتی شایعه سفر سردار سلیمانی به روسیه هم خواب را از چشمان مقامات آمریکا و رژیم اسرائیل می رباید.

سردار سلیمانی هنگامی که جنگنده روسیه از سوی پدافند ترکیه سرنگون شد، فرماندهی آزاد سازی خلبان روس این هواپیما را بر عهده داشت و توانست با هدایت نیروهای حزب الله و نیروهای ارتش سوریه این خلبان رااز چنگ تروریست های تکفیری بیرون بیاورد.

رسانه های غربی و اسرائیلی حتی خبر شهادت او را منتشر کردند و ادعا نمودند که او در سوریه به شهادت رسیده است. این خبر دروغی بود که آنها در قالب رویای خود ساخته بودند. تأثیر و نقش سردار سلیمانی آنقدر در سوریه و حتی عراق زیاد است که نام او لرزه بر پیکر تروریست ها می اندازد و مقامات آمریکایی را هم به واکنش همراه با ترس وا می دارد.

اگر سفر سردار به روسیه صحت داشته باشد و دیدار او با پوتین انجام شده باشد باید به زودی منتظر تحولاتی در بحران سوریه بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر