۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۲۱۱۸
وزير اقتصاد و دارايي گفت: ستاد تبليغات اقتصاد مقاومتي بايد توسط رسانه هاي مردمي با محوريت مردم در اقتصاد کشور ايجاد شود.
سيد شمس الدين حسيني در همايش ملي رسانه، مردم و اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: در شرايط اقتصادي فعلي بايد از استحکام بيشتري برخوردار باشيم و در تبيين اقتصاد مقاومتي به صورت ويژه به مولفه تبيين پرداخته شود.
وي با بيان اينکه سوال اساسي در شرايط اقتصادي فعلي اين است که چرا اقتصاد ايران را تحريم کرده اند ؟ گفت: پاسخ صريح اين سوال که درست هم نيست، در حوزه انديشه سياسي با جريان استکبار غرب در مقابله هستيم و تحريم اقتصادي جواب اين مقابله است.
وزير اقتصاد و دارايي، افزود: در سالهاي اخير و به خصوص در دهه اول هزاره سوم، تحريم ها و تهديدهاي توسعه اقتصادي به يک پيشرفت رسيده است و آن مبتني بر آن است که اقتصادهايي مي توانند پيشرفت داشته باشند که بنيان آنان بر دانش باشد که در اقتصاد ايران اقتصاد دانش بنيان و دانشور مدتهاست مورد استقبال و استفاده قرار گرفته است.
حسيني ادامه داد: شکاف در دانش به عبارتي مشکل اصلي اقتصاد کشورهاي در حال توسعه اي است که سطح دانشي پاييني در اقتصاد دارد، برهمين عامل موتور پيشرفت آنها کند است.
وي با تاکيد بر اينکه اقتصاد ايران داعي عدالت دارد و مسير پيشرفت را فراگرفته، گفت: پيش گرفتن نهضت علمي در کشور ما با در اختيار داشتن منابع طبيعي و عوامل اقتصادي خيلي سريع پيشرفت مي کند و به قدرت اقتصادي اول خاورميانه تبديل مي شود.
وزير اقتصاد و دارايي اظهار داشت: در مطالعات بانک جهاني، ايران به عنوان يکي از دو قطب اقتصادي خاورميانه شناخته شده است.
حسيني اضافه کرد: براي پيشبرد اهداف اقتصاد مقاومتي و تقويت قدرت مقابله با تحريم، بايد گفتگو و همفکري بيشتري با مشارکت مردم، رسانه و مسئولين داشته باشيم.
حسيني تصريح کرد: اگر اقتصاد ايران بالقوه ضعيف بود، هزينه هاي بسيار براي تبليغ رسانه ها در اثرگذاري تحريم ها بر اقتصاد ايران معنايي نداشت.
وزير اقتصاد و دارايي با بيان اينکه جهاد مقدس اقتصاد مقاومتي با پرداختن به فرافکني رسانه هاي بيگانه در اثرگذاري تحريم ها بر اقتصاد ايران، پيشرفت سريعتري دارد گفت: ماهيت تحريم ها مي بايست توسط رسانه ها مورد نقد و بررسي قرار گرفته و مجاري اثرگذاري تحريم ها مورد شناسايي و تبيين تخصصي قرار بگيرد.
وزير اقتصاد و دارايي با بيان اينکه تحريم کنندگان به دنبال ايجاد عدم تعادل در عرصه هاي اقتصاد کلان کشور هستند، گفت: کاهش درآمدهاي نفتي، عدم تعادل پولي و مالي را به دنبال دارد که اين امر در اداره بودجه 92 با هدف به حداقل رساندن نوسانات و عدم تعادل ها لحاظ شده است.
وي ادامه داد: طرح تحول اقتصادي به دنبال اصلاح ساختارها است به طوري که مشاهده مي کنيم در بخشي از اقتصاد، بنگاه هايي که توان بيشتري در صادرات و وابستگي کمتري به واردات دارند، از تحريمها تاثيري نگرفته اند و فعاليت اقتصادي آنها پيشرفت هم کرده است.
حسيني تاکيد کرد: در مسير اقتصاد مقاومتي، چاره اي جز حرکت به سمت اصلاح ساختار و رفع عدم تعادل ها نيست.
وي با بيان  اينکه تحريم ها از جنس جنگ نرم هستند، گفت: تحريم ها جايگزين ابزارهاي ديگر براي به زانو درآوردن مردم يک کشورند و گرمترين جبهه جنگ نرم، جبهه اقتصادي است.
وي تاکيد کرد: اثربخشي تبليغات و فعاليت رسانه اي در تحريم ها بسيار بيشتر از خود تحريم است و مقابله با جريان رسانه اي براي کاهش اثرات تحريم اهميت بسياري دارد.
وزير اقتصاد به هدف برگزاري اين همايش ملي اشاره کرد و گفت: مخاطبين اين همايش، مسئولين در سازمان ها و وزارتخانه ها هستند که موضوعيت اين همايش مردم ايران و مردم دنيا هستند.
حسيني تصريح کرد: تحريم اقتصادي ايران، يکي از ريشه هاي نوسان در حوزه درآمدهاي نفتي دنيا است و اگر دنيا بخواهد از کندي رشد نجات يابد، بايد تقاضا براي انرژي را افزايش دهد که در حال حاضر اين افزايش تقاضا به 5 هزار بشکه در روز رسيده است، اما بي جواب مانده است.
حسيني با مخاطب قرار دادن اصحاب رسانه، اظهار داشت: مسئولين و اصحاب رسانه بايد رسالت خود را به دقت انجام دهند، به طور مثال اگر به دو سر کشتي که سوار هستيد، نمي توان دو موتور به دو جهت بست، بلکه بايد موتورها را به يک جهت و پيشرفت ملي همسو کنيم.
وي تاکيد کرد: شرط موفقيت و عبور پيروزمندانه از شرايط تحريم آن است که وضعيت اقتصاد به مردم سپرده شود.
وي با اشاره به گراني پسته در هفته هاي اخير، گفت: با مردمي کردن اقتصاد، نبايد در ايران که بزرگترين کشور صادرکننده پسته است گرانترين قيمت پسته رقم بخورد.
وزير اقتصاد و دارايي تاکيد کرد: تحريم آثار منفي در ايران داشته و خواهد داشت، اما آثار مثبت آن در ميان مدت و بلندمدت نمايان مي شود که نقش اصلي رسانه ها در پرداختن به اين موضوع اهميت مي يابد.
حسيني در پايان خاطرنشان کرد: جهت گيري ها و جمع بندي ها در اقتصاد کشور، بايد با محوريت مردم و ايجاد ستاد تبليغات اقتصاد مقاومتي، توسط رسانه هاي مردمي باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر