۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۲۱۱۵
در بیانیه‌ای 1+5 :
گروه 1+5 در بیانیه‌ای نتایج ملموس و سریع در مذاکرات هسته‌یی با ایران که پس از هشت ماه از سر گرفته شد را خواستار شدند.

آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان،کشورهای عضو گروه 1+5 روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای مذاکرات هفته گذشته در آلماتی را "مفید" دانستند و گفتند که دیپلماسی در ماه‌های آینده به طور فعالانه دنبال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،آنها در این بیانیه مدعی شدند که عمیقا از این‌که ایران برخی فعالیت‌های هسته‌یی خاص از جمله گام‌های اخیر برای نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر را با نقض قطعنامه‌های سازمان ملل ادامه می‌دهد، نگران هستند.

در این بیانیه که در نشست 35 عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین خوانده شد، آمده است: ما به دنبال نتایج ملموس در مراحل اولیه روند

دیپلماتیک هستیم. ما بار دیگر حمایت‌مان از یک راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌یی ایران را اعلام می‌کنیم.

این بیانیه توسط سوزان لو ژون دالگیرشک، نماینده انگلیس در آژانس خوانده شد.

کشورهای عضو 1+5 از تهران خواستند بلافاصله"گام‌های قابل توجهی"برای حل نگرانی‌های آزانس درباره آنچه آنها "ابعاد نظامی احتمالی"در برنامه‌ هسته‌یی ایران خواندند، بردارد.

رویترز گزارش داد که زبان نسبتا ملایمی که دراین بیانیه یک صفحه‌ای به کار گرفته شده است نشان‌دهنده مصالحه‌ای است که ظاهرا بین چهار کشور غربی از یک طرف و روسیه و چین از طرف دیگر صورت گرفته است.مسکو و پکن در گذشته از تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه تهران انتقاد کرده‌اند و در بیانیه‌های خود ملایمت به خرج داده‌اند.

دیپلمات‌های غربی گفتند که در حال حاضر اولویت گروه 1+5 نشان دادن اتحاد در زمینه موضوع هسته‌یی ایران است.

در بخش دیگری از بیانیه گروه 1+5 آمده است که این شش کشور به "ملاقات‌های مفیدی" که در قزاقستان "برای تداوم یک روند سازنده دیپلماتیک" صورت گرفت

توجه دارند و این دیدارها "در ماه‌های آینده بر مبنای عمل متقابل و رویکرد گام به گام به طور فعالانه دنبال خواهد شد".

آنها تاکید کردند که هدفشان احیای "اعتماد بین‌المللی نسبت به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران است".

دیپلمات‌ها به طور جداگانه گفتند که سوئد در تلاش برای ضعیف کردن لحن یک بیانیه جداگانه درباره ایران در اتحادیه اروپا است و توافق درباره متن این بیانیه را به تاخیر انداخته است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر